به گزارش پارس به نقل از فارس، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در مراسم یادبود دومین سال پیروزی هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا گفت که آرمان‌های «هوگو چاوز» رئیس جمهور فقید ونزوئلا در بین ملت‌های جهان تاریخ انقضا ندارد، زیرا او اصول آزادی را با عشق القا می‌کرد و به همین علت نخبگان و روشنفکران حزب راست نتوانستند با انقلاب او مقابله کنند.

خبرگزاری «تله‌سور» در این خصوص نوشت: «مادورو» طی سخنرانی خود در کاخ «میرافلورس» (مقر دولت ملی) خاطرنشان کرد که پیروی از «چاوز» یا همان چاویسم نیروی هویت ملی می‌باشد که هیچ یک از اعضای حزب راست تا به حال نتوانسته‌اند آن را از هم بپاشانند.

وی تصریح کرد: نظرسنجی‌ها بیانگر این نکته هستند که «چاویسم» با برخورداری از حمایت ۶۰ درصدی مردم به عنوان هویت آینده ونزوئلا پذیرفته شده زیرا دولت یک هویت بشری دارد که آن پروژه بولیواری است.

رئیس جمهور ونزوئلا در حالی که مردم فریاد می‌زدند «چاوزی دیگر آمده» افزود: چاوز طرح بازسازی و بهبود پروژه «سیمون بولیوار» رهبر انقلابی آمریکای لاتین را رهبری می‌کرد تا بتواند آن را به طرحی انقلابی برای قرن‌های آینده تبدیل کند.

«مادورو» همچنین اذعان کرد که این روز را (روز پیروزی چاوز در انتخابات سال ۲۰۱۲) فراموش نمی‌کنیم که ملت ما با همبستگی و عشق آن را رقم زد، امروز می‌توانیم با افتخار به نسل‌های آینده بگوییم که این ملت هیچ‌گاه پشت فرمانده را خالی نکرده است.

در حالی که ۲ سال از پیروزی «هوگو چاوز» در انتخابات می‌گذرد، «مادورو» فعالیت‌هایی از جمله راه‌اندازی رسمی هیئت جوانان میهن «روبرت سررا» و فعال کردن قانون اشتغال جوانان که در شورای ملی به امضا رسیده را پیگیری کرده است.

وی از طریق صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نیز برگزاری مراسم یادبود پیروزی قاطعانه رهبر ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) را اعلام کرد؛ قرار بود «چاوز» برای مدت ۶ سال یعنی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ برای باری دیگر ریاست جمهوری را عهده‌دار شود.

مقامات اجرایی ونزوئلا نیز بیان کردند که این تاریخ برای آن‌ها به یادماندنی است؛ «ارنستو ویگاس» عضو کمیسیون ریاست جمهوری برای تحول «کاراکاس» بزرگ پایتخت ونزوئلا نیز یادآور شد که این پیروزی همچنان دشمنان را دچار سردرگمی و حیرت می‌کند.

شورای ملی انتخابات در سال ۲۰۱۲ پیروزی فرمانده «هوگو چاوز» را با کسب ۸ میلیون و ۱۹۱ هزار رای (۵۵.۰۷ درصد) در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

به گزارش فارس، چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست‌های سوسیال دموکراتیک، ضدیت‌اش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و حمایت از مواضع ایران و فلسطین مشهور بود.

چاوز در ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) برای نخستین بار رئیس‌جمهور ونزوئلا شد و در انتخابات ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نیز دوبار به این سمت برگزیده شد.

وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ نیز برای بار چهارم به پیروزی رسید، ولی بیماری او را برای ایراد سوگند ریاست جمهوری ناتوان کرده بود.

هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا ۲ سال با سرطان دست ‌به ‌گریبان بود و سرانجام ۵ مارس ۲۰۱۳ (۱۵ اسفند ۱۳۹۱) در ۵۸ سالگی درگذشت.