پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سيدمحمد اسلامي- ماجرا به حدود 3 سال پيش باز مي گردد. وقتي که هنوز دولت اول باراک اوباما به پايان نرسيده بود و خانم هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا بود. آن زمان در يکي از آخرين نشست هاي به اصطلاح دوستان سوريه، وزراي خارجه آمريکا و عربستان سعودي به اختلاف نظر شديد رسيدند. پس از آن سعود الفيصل آن جلسه را ترک کرد و عربستان دوره اي از سکوت ديپلماتيک را در قبال بحران سوريه آغاز کرد. آمريکايي ها در آن بازه به اين نتيجه رسيده بودند که حلقه اخواني در منطقه به قدرت رسيده است. بنابراين همچنان که در مصر کار را با محمد مرسي پيش مي بردند، در سوريه نيز به جاي رويکرد عربستان و نيروهاي نزديک به آل سعود، رويکرد قطر و نيروهاي نزديک به آل ثاني را برگزيدند. بنابراين عربستان سکوت کرد و استراتژي پنهان آل سعود آغاز شد. ابتدا در قاهره و سپس در دوحه اخواني ها متوقف شدند. ترکيه نيز اگرچه ديرهنگام اما بالاخره شرايط را درک کرد و ميدان سوريه و عراق را به عربستان سپرد. پس از همين تحولات بود که داعش ناگهان قدرت گرفت و به اژدهاي 100 سر و 100 دست و 100 پايي تبديل شد که همه را دچار خود کرد.

توجه به گفتمان ديپلماتيک ائتلاف 10 عضو برگزيده ناتو عليه داعش که هفته پيش اعلام موجوديت کرد، نشان مي دهد که آمريکايي ها تصميم گرفته اند راه رفته شان را دوباره باز گردند. آن ها مي دانند که اژدهاي داعش از کدام سرزمين ها سر برآورده است. بنابراين ائتلاف پنهان نمي کند که نخستين اولويت اش را قطع حمايت هاي مالي و تسليحاتي از سوي بخش هاي به اصطلاح خصوصي در کشورهاي عربستان، امارات عربي متحده، کويت و ... قرار داده است. بر همين اساس جان کري، وزير خارجه آمريکا ديروز در رياض پيمان يک داد و ستد را اعلام کرد. اعراب منطقه دست از سر عراق بر مي دارند، داعش را که به باشگاه آموزش تروريسم ويژه شهروندان غربي تبديل شده، آرام مي کنند و در ازاي همه اين ها آمريکا در سوريه به آن ها کمک مي کند تا ارتش سوريه را هدف هجمه جديد قرار دهند.

بنابراين از اين پس آمريکا براي مبارزه با افراطي گري در عراق، از افراطي گري در سوريه حمايت مي کند! آمريکايي ها پوشش ديپلماتيک اين عمليات را به اسم مبارزه با داعش فراهم مي کنند و اعراب منطقه پشتيباني لجستيک عمليات را بر عهده مي گيرند. به هر حال همه اين منابعي که تا به امروز خرج داعش مي شده، مي تواند از اين پس خرج جبهه النصره و کتائب احرار الشام و ديگر گروه هايي از اين دست بشود. اين گروه هاي تروريستي تنها تفاوت شان با گروه داعش، در نام و عنوان شان است. بر همين اساس است که عربستان سعودي فقط چند ساعت پس از اعلام تشکيل ائتلاف آمريکا با 10 کشور عربي منطقه، علنا اعلام مي کند که اردوگاه هاي آموزش و تجهيز نيروهاي نظامي مخالف بشار اسد را تاسيس مي کند. آمريکا نيز صراحتا اعلام کرده است که نبرد نيابتي عليه داعش در عراق به عهده ارتش عراق و در سوريه به گروه هاي مسلح مخالف بشار اسد سپرده شده است.