پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روند بيداري اسلامي كه موج سنگيني را عليه آمریكا، غرب و حاكمان مورد حمايتشان بوجود آورده در طول دو سه سال گذشته با چالش ها و موانع اساسي روبرو شده است ليكن روند تدريجي آن موجب شده تا حكام كاخ سفيد تدابير جديدي را براي حوزه نفوذ خود در منطقه و عرصه بين الملل پيدا كنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اخيرا اتاقهاي فكر آمريكايي كه بيشتر متمايل به دموكراتها هستند جمع بندي پنج ساله آينده سياست خارجي اين كشور را ارايه كرده اند كه بر اساس آن، آمريكا علاوه بر اينكه نبايستي از ايران غافل شود بايد از نظر جغرافيايي قدري به تغيير پايگاههاي نفوذ خود اقدام نمايد.

بر اساس اين پيشنهادات، آمریکایی ها در پنج سال آينده، به تدریج به سبک کردن بار خود در منطقه خاورمیانه پرداخته و مي پردازند و به تدریج خود را از تیررس مردمان کشورهای اسلامی خارج می کنند. تا قدري از موج نفرت نسبت به ايالات متحده و حاكمان کاخ سفيد كاسته شود.

اتاق  هاي فكر كاخ سفيد با اشاره به زمينه سازي هاي گذشته پيشنهاد داده اند، علاوه بر تلاش برای اصلاح چهره آمریکا در کشورهای منطقه خاورمیانه، آمریکایی ها سرمایه گذاری های خود را به سمت قفقاز، حاشیه روسیه و حاشیه چین متمرکز نمايند كه عملا بتوانند دسترسي هاي لازم را به ايران داشته باشند و در عين حال فشارهاي لازم را بر روسيه و چين نيز اعمال نمايند.

اتفاقات اخیري كه در كشور اوکراین، تحریک درگیری های قره باغ و ایجاد اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده در همين راستا ارزيابي مي شود.

برخي كارشناسان معتقدند هر زمان غرب، قصد فشار به روسیه را دارد، ارمنستان و آذربایجان راتحریک می کند و اختلافات این دو کشور را تشدید می شود.

اين كارشناسان مي افزايند: ارمنستان چون روابط استراتژیک با روسیه دارد معمولا طرفدار روس ها هستند. ایران هم ازیک طرف، علاقه به آذربایجان دارد که مسلمان هستند ولی متاسفانه دولتمردان آذربایجان گرایشهای صهيونيستي دارند. درعین حال ایران روابط مستحکمی با ارمنستان دارد و در این معادله در عين حال كه نمي خواهد به مسلمانان در آذربایجان آسيبي وارد شود تلاش دارد تا به كاهش تنش در منطقه بپردازد.