پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جمع بندی هیات رییسه مجلس نهم، هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان نشان می دهد تا پایان سال 93 هیچ استیضاحی در مجلس اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، حجم تخلفات، کم کاری ها، ناکارامدی های دولتمردان موجب شد تا نمایندگان مجلس نهم در این اندیشه باشند که بعد از گذشت یکسال از عمر دولت با طرح سوال و استیضاح قدری روند نامطلوب دولت را تعدیل نموده و افرادی که مانع از پاسخگویی به مطالبات مردم می شوند از دولت جدا شوند که در این مورد بیش از همه وزارت علوم، وزارت نفت، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی و..مورد توجه بودند.

برخی نمایندگان نیز بر این باور بودند به دلیل مشکلات اقتصادی به عنوان اولویت مسایل کشور یکی از وزرای اقتصادی(احتمالا نفت) بایستی مورد بازخواست قرار گیرد لیکن بررسی ها نشان داد وزارتخانه ای که بیش از همه برای دولت حاشیه سازی می کند و عملا وقت جلسات هیات دولت را به مسایل بیهوده سیاسی و تنش آمیز می کشاند وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است. لذا اصلاح این وزارتخانه را موجب توجه بیشتر دولت به مسایل اقتصادی می دانستند.

در روزهای اخیر اخبار متعددی در مورد استیضاح وزاری مختلف از جمله خبری با این عنوان که «5 وزیر در صف استیضاح» منتشر می شود. در برخی موراد نیز حتی این خبرها از زبان برخی نمایندگان مجلس و توسط رسانه های وابسته به جریان اصلاحات و دولت بازگو و بازنشر می شود اما جمع بندی سه هیات رییسه(فراکسیون اصولگرایان،رهروان و مجلس) نشان می دهد که استیضاحی در دستور نیست.

یک عضو هیات رییسه مجلس در مورد علت  شیوع اخبار استیضاح وزرا به «پارس» گفت: در برخی موراد نمایندگان وزرا را به کمیسیون ها می خواهند و مشکلات حوزه انتخابیه خود را مطرح می کنند که وزرا به هر دلیل بودجه ای یا قانونی و یا اولویتی از پاسخگویی خودداری می کنند یا تعاملاتی پیش از این بین نمایندگان و وزارتخانه ها بوده که این تعاملات دچار چالش می شود و در نتیجه موجب طرح استیضاح می شود. البته متاسفانه در این میان امتیازگیری و امتیازدهی هم مطرح است.

وی افزود: در برخی موارد هم خود دولتی ها و رسانه های دولتی به بحث های استیضاح دامن می زنند. تا بحث استیضاح را لوث نمایند و با قراردادن دولت در موضع و ژست مظلومیت در افکارعمومی، مانع از نقش نظارتی مجلس در آینده شوند.

وی اضافه کرد: در چند ماه گذشته بیش از 10 استیضاح از طرف نمایندگان مختلف طرح شده که بررسی ما نشان می دهد برخی از آنها حتی ریشه دولتی داشته است که از آن جمله می توانم به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کنم.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «پارس» تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم زمینه همکاری و کمک به دولت در مجلس بسیار بالاست رییس مجلس نیز اصلا رویکردشان به همکاری و کمک جدی به دولت است و در این خصوص حتی خود راسا اقدام می کنند به طوری که من به شما اطمینان می دهم در قضیه استیضاح فرجی دانا حتی یک تماس نیز از سوی رییس جمهور برای منتفی شدن استیضاح با آقای دکتر لاریجانی انجام نشد لیکن رییس مجلس از دکتر فرجی دانا با تمام توان دفاع کردند.