به گزارش پارس به نقل از فارس، بعد از آغاز عملیات ارتش در وزیرستان شمالی، سازمان اطلاعات پاکستان و نیروهای امنیتی این کشور اقدامات غیر منتظره شبه‌نظامیان برای رهایی از عملیات نظامی را پیش‌بینی می‌کردند به همین علت ساختمان‌های حساس اداره‌های دولتی و محل اقامت شخصیت‌های مهم سیاسی تحت نظر قرار گرفت.


3 روز قبل از تلاش شبه نظامیان برای حمله به اقامتگاه نخست وزیر پاکستان در لاهور که در منطقه رایوند واقع شده عده‌ای افراد مشکوک در محل سکونت نخست وزیر دستگیر شدند.

بازجویی از این افراد نشان داد فردی به نام احسن محبوب اهل شهرستان اوکاره نزدیک به یک ماه است که نزدیک اقامتگاه نخست وزیر مستقر شده و برای حمله به این محل برنامه‌ریزی می‌کند.

نیروهای امنیتی ظرف 24 ساعت توانستند محل اقامت احسن محبوب و همدستانش را شناسایی کنند.

وی با اجاره کردن یک خانه از فردی به نام ستار نزدیک محل اقامت نخست وزیر مستقر شده بود.

سرانجام ساعت 2 بامداد عملیات علیه شبه‌نظامیان آغاز شد که به علت مقاومت سر‌سختانه آنها به مدت 10 ساعت ادامه داشت. شبه‌نظامیان با شلیک آر پی جی نیروهای امنیتی را هدف قرار دادند که بر اثر آن یک نیروی ویژه کشته و یک نفر به شدت زخمی شد.

بر اثر این عملیات احسن محبوب و یکی از همراهانش کشته شد و یکی از شبه نظامیان نیز به شدت زخمی شد که بازجویی از وی ادامه دارد.

با اینکه شبه‌نظامیان تلاش کردند خود را از اعضای القاعده معرفی کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد آنها از اعضای برجسته تیم عملیاتی تحریک طالبان پاکستان هستند.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان طالبان سعی داشتند با به گروگان گرفتن یکی از اعضای خانواده نخست وزیر و یا خود وی مقدمات توقف عملیات ارتش در وزیرستان را فراهم کنند.

فرمانده تکاوران ارتش در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای امنیتی برای عملیات علیه تروریست‌ها عجله کردند و اگر دقت بیشتری به عمل می‌آمد امکان داشت بتوانیم شبه‌نظامیان طالبان را زنده دستگیر کنیم.

وی افزود: با بازجویی از شبه‌نظامیان طالبان اطلاعات زیادی به دست می‌آوردیم که برای جلوگیری از عملیات‌های تروریستی در سایر نقاط پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار بود.

شجاع خانزاده وزیر ایالتی مبارزه با تروریسم در پنجاب ضمن گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شبه‌نظامیان طالبان سلاح‌های خودکار جدید و مواد منفجره با قدرت انفجار بالا همچنین جلیقه انتحاری و انواع نارنجک در اختیار داشتند.

وی افزود: عملیات تروریستی علیه محل اقامت نخست وزیر تلاش طالبان برای رهایی از عملیات ارتش در وزیرستان شمالی است و چون تروریست‌ها به داخل کشور نفوذ پیدا کرده‌اند، ممکن است در سایر شهرهای مهم پاکستان دست به چنین عملیات‌هایی بزنند به همین علت نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش قرار دارند تا بتوانند از هر نوع حادثه ناگوار جلوگیری کنند.