به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح چهارشنبه به وقت محلی با حضور در محل برگزاری چهارمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در مراسم افتتاحیه این نشست در شانگهای چین شرکت کرد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به محل اجلاس از سوی شی جین پینگ رییس جمهوری چین مورد استقبال قرار گرفت.

روسای کشورهای شرکت کننده در این اجلاس پس از ثبت عکس دسته جمعی، به طور رسمی چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) را آغاز کردند.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال 1996 به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال‌های 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال 2010 در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

رئیس‌جمهور کشورمان قرار است تا ساعتی دیگر در چهارمین اجلاس سران سیکا در شانگهای چین سخنرانی کند.