به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنانی در مطلبی درباره نتایج دور اول نشست ژنو۲ آورده است: شکست دور اول مذاکرات ژنو این فرصت را به روس ها می دهد که مخالفان را عامل مشکل معرفی کنند. روس ها از ترکیب هئیت ائتلاف مخالفان سوری راضی نبودند و از هم اکنون می توانند برای توسعه دادن طیف مخالفان سوری و حضور همه طیف های چپگرا، لیبرال و سکولار در آن تلاش کنند.

این رسانه در ادامه می نویسد: شکست مذاکرات ژنو۲ واشنگتن را نیز ناراحت نمی کند زیرا می تواند مسئولیت شکست را به گردن بشار اسد اندازد و به دنبال برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باشد.

 

الاخبار می افزاید: آمریکا به خوبی می داند که اگر بشار اسد در انتخابات تابستان آینده نامزد شود پیروز خواهد شد.

 

این رسانه در ادامه از تلاش های غرب و همپیمانان منطقه ای خود ضد بشار اسد از جمله اظهار نظر رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه درباره جنایات جنگی نظام سوریه، از سرگیری کمک های نظامی به مخالفان سوری، افزایش اتهامات علیه نظام سوریه درباره تحویل تسلیحات شیمیایی و تهدید واشنگتن درباره به کارگیری گزینه نظامی علیه سوریه خبر داده است.

 

الاخبار بیان کرد: اوضاع در حال حاضر به نفع بشار اسد است زیرا مخالفان از اختلافات بی شمار رنج می برند، درگیری های مسلحانه میان گروه های مسلح در جریان است، عملیات آشتی ملی نیز اخیرا موفقیت هایی به دست آورده است، روحیه ارتش بالا رفته است، بسیاری از مردم حامی دولت سوریه هستند و ایران و روسیه همچنان حامی بشار اسد هستند.

 

این رسانه لبنانی در ادامه به گزینه های پیش روی واشنگتن و همپیمانان آن پرداخته و آورده است: سه گزینه پیش روی آنهاست؛نخست اینکه ادامه زمامداری بشار اسد، نامزدی وی برای انتخابات و پیروزی اش را در راستای توافق ضمنی با روسیه بپذیرند.

 

دوم اینکه با ارسال تسلیحات برای گروه های مسلح به دنبال بر هم زدن توازن نظامی باشد و سوم اینکه به دنبال جایگزینی مورد قبول برای بشار اسد باشد.

 

این رسانه می نویسد: گزینه اول با وجود عدم تمایل واشنگتن ممکن است اما گزینه دوم یعنی ارسال سلاح برای گروه های مسلح با توجه به نگرانی هایی که از القاعده، جبهه النصره و داعش وجود دارد کم است و گزینه سوم نیز اخیرا زیاد به آن پرداخته شده است. یک مسئول آمریکایی مدعی آماده بودن گزینه جایگزین بشار اسد بدون پرداختن به جزییات آن است. گزینه هایی که  این مسئول آمریکایی مدعی آن است فردی از ارتش و نظام کنونی سوریه که مورد قبول ایران و روسیه باشد است یا اینکه هیئت انتقالی به مثابه ریاست جمهوری سوریه عمل کند.

 

این مسئول آمریکایی مدعی رایزنی هایی در این زمینه در داخل سوریه و بررسی موضوع با روس ها و اینکه جایگزین بشار اسد از طایفه علوی باشد شد.

 

الاخبار در ادامه می افزاید: منابع وابسته به نظام سوریه و برخی همپیمانان بر این اعتقاد هستند که آمریکا ابزاری برای جایگزین کردن بشار اسد در اختیار ندارد زیرا اگر این امکان را داشت از روز نخست بحران سوریه این کار را می کرد.

 

به اعتقاد این منابع در لحظاتی که نظام سوریه مشکل بیشتری داشت آمریکایی نتوانستند بشار اسد را کنار بزنند پس چگونه در شرایط کنونی که نظام سوریه قدرت خود را بازیافته است می خواهند این کار را انجام دهند؟

 

این رسانه لبنانی در ادامه می نویسد: دورهای بعدی مذاکرات با حضور طیف بیشتری از مخالفان و حضور بیشتر کشورهای منطقه برگزار می شود. بحث هایی درباره مشارکت ایران در دورهای بعدی است. گفته می شود که ایران با استقبال گرم از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به دنبال خالی کردن زیر پای عربستان سعودی است و ایران و ترکیه خواستار این هستند که مخالفان تحت نفوذ عربستان سعودی نباشند. از سوی دیگر ترکیه در راستای اقدامات علیه گروه های وابسته به القاعده حرکت می کند و این برای تضعیف گروه های مسلح مفید است.