به گزارش پارس , فارس به نقل از شبکه الجزیره، ایران و روسیه در حال مذاکره در خصوص انعقاد قراردادی با گردش مالی ۱.۵ میلیارد دلار در ماه هستند که طبق آن ایران آماده فروش نفت به روسیه در ازای دریافت کالا و تجهیزات روسی است و دولت روسیه نیز ممکن است نفت ایران را بعد از خرید با قیمت مناسب بار دیگر به چین بفروشد.

« کاتلین هایدن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی از انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه تصریح کرد: ما درباره این گزارش نگران هستیم و « جان کری» امروز، دوشنبه، مستقیماً این نگرانی را با « سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در میان گذاشت.

یک مقام آگاه روس اعلام کرده است که دولت ایران حاضر است تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در شبانه روز به روسیه بفروشد و در ازای آن کالا و تجهیزات دریافت کند. گردش مالی این معامله در ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

پیشتر نیز « الیوت انگل» از اعضای بلندپایه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با توجه به اینکه این توافق باعث آزاد شدن ایران از فشار تحریم ها می شود، تلاش های بین المللی برای وادار کردن ایران به انجام وظایف بین المللی هسته ای را تضعیف می کند.