دمنوش ضد استرس دمنوش هایی است که استرس شما را ازبین برده و شما را آرام میکند و کمک به کنترل استرس شما میکند.در این مطلب از پارس نیوز با انواع دمنوش های کاهش دهنده استرس آشنا خواهید شد.

طب سنتی راهکارهای مختلفی در استفاده از داروهای گیاهی و دمنوش برای کاهش استرس دارد. “برای اعصاب چه دمنوشی خوبه” در این محتوا این سوال پرتکرار را پاسخ می‌دهیم. تهیه کردن دمنوش ضمن اینکه یک روش ساده است، در صورتی که تکرار شود و استمرار داشته باشد بسیار اثربخش است و می‌تواند باعث ایجاد آرامش اعصاب شود.

متخصصان طب سنتی بر تاثیر دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب تاکید زیادی دارند. آن‌ها انواع دمنوش خواب آور را به‌عنوان جایگزین قرص و دارو به افراد مختلف توصیه می‌کنند. انواع مختلفی دمنوش گیاهی برای از بین بردن استرس وجود دارد که هر فردی با توجه به ذائقه‌ی خود می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب کند. بهتر است پیش از آشنا شدن با انواع دمنوش برای از بین بردن اضطراب، چند تا از عوامل آن را بدانید تا در صورت رویت این نشانه‌ها، هر چه سریع‌تر به دنبال چاره باشید.

لزوم غلبه بر استرس چیست ؟

گاهی پیش می‌آید که در موقعیتی تپش قلب، دلشوره، خشکی دهان را تجربه کنیم. در این مواقع تمرکز برای گرفتن تصمیم درست نداریم، حتی ممکن است نتوانیم به درستی صحبت کنیم و منظورمان را برسانیم، در این مواقع آشفته و نگران هستیم. این حالت یعنی ما استرس داریم.

اما آیا اثرات استرس محدود به این مواردی است که بیان کردیم ؟ قطعا این طور نیست و استرس علاوه بر آسیب‌های روحی باعث آسیب‌های جسمی هم می‌شود.

درصورتی‌که در طولانی مدت استرس را در شرایط مختلف تجربه کنید و نسبت به درمان آن اقدام نکنید، دچار پرفشاری خون و مشکلات قلبی و عروقی می‌شوید، مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوید و شاید هم در دام افسردگی گرفتار شوید. پس بهتر است راه‌های درمان استرس را بدانیم.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : دمنوش مناسب شب امتحان و تقویت حافظه

راه‌های درمان خانگی استرس چیست ؟

برای کاهش استرس چه دارو های گیاهی بخوریم ؟

یکی از راه‌های درمان استرس و تپش قلب استفاده کردن از دارو است. اما بعضی افراد ارتباط خوبی با آرام‌بخش‌ها ندارند و دنبال راه‌های دیگری هستند. به‌همین دلیل ما به این افراد روش‌های درمان خانگی استرس را پیشنهاد می‌کنیم.

درمان‌ خانگی استرس شامل روش‌هایی است که فرد در خانه بدون مراجعه به مراکز درمانی انجام می‌ده.د این درمان‌ها اغلب اثربخش هستند و فرد بدون نیاز به مصرف داروهای شیمیایی مداوا می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان خانگی استرس وجود دارد.

ورزش کردن راه غلبه بر استرس

ورزش کردن و داشتن تحرک با افزایش ضربان قلب و پمپاژ  بیشتر خون به اعضای بدن همراه است. پس طبیعی‌ست که با گردش خون مغز باید در تناسب با شرایط، یک فرمان جدید بدهد. پس شروع به ترشح اندروفین می‌کند. اندورفین ماده‌ای شمیایی است که باعث احساس رضایت و شادی می‌شود.

با چه ورزش‌هایی بر استرس غلبه کنیم ؟

فرقی نمی‌کند شما چه ورزشی انجام دهید، هر فعالیت بدنی که بتواند سبب تحریک ترشح اندروفین شود استرس شما را کم می‌کند. اما بهترین ورزش‌ها برای غلبه بر استرس پیاده‌روی، تنیس روی میز، فوتبال، دویدن و شنا کردن است. یوگا و مدیتیشن نیز  از ورزش‌هایی است که می‌تواند آرامبخش باشد و استرس شما را کم کند.

استفاده از دمنوش خانگی برای کاهش استرس

متخصصان طب سنتی بر تاثیر دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب تاکید زیادی دارند. آن‌ها انواع دمنوش خواب آور را به‌عنوان جایگزین قرص و دارو به افراد مختلف توصیه می‌کنند. انواع مختلفی دمنوش گیاهی برای کاهش استرس وجود دارد که هر فردی با توجه به ذائقه‌ی خود می‌تواند ازبین آن‌ها انتخاب کند.

تغذیه‌ی صحیح برای غلبه بر استرس

تغذیه‌ی مناسب عامل بسیار مهمی در غلبه بر استرس است. ویتامین C و امگا ۳ میزان هورمون استرس را کم می‌کنند. پس استفاده از:

  • پرتقال
  • گریپ‌فروت
  • ماهی سالمون
  • فلفل دلمه‌ای تازه
  • آجیل
  • و دانه‌ها را در برنامه‌ی غذایی روزانه بگنجانید
  • . شکلات تلخ هم از تنقلاتی است که استرس را کاهش می‌دهد.

مزیت استفاده از دمنوش خانگی برای کاهش استرس چیست ؟

استفاده از داروهای گیاهی مزیت‌هایی دارد که بهتر است قبل از شروع استفاده از آن‎‌ها آگاه باشیم. موارد زیر مزیت‌های نوشیدنی ضد استرس است.

  • هزینه‌ی استفاده از دمنوش‌های گیاهی بسیار کم است.
  • تهیه‌ی دمنوش مناسب کاهش استرس بسیار آسان است و همه‌ی افراد می‌توانند آن را تهیه کنند.
  • گیاهان دارویی در دسترس هستند و به راحتی تهیه می‌شوند.
  • عوارض استفاده از دمنوش‌های خانگی برای کاهش استرس نسبت به داروهای شیمیایی بسیار کمتر است.

نقش دمنوش در کاهش استرس

دمنوش‌های گیاهی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی طبیعی هستند که هرکدام به‌نوبه‌ خود برای بدن معجزه می‌کنند. یکی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و دیگری سرشار از ترکیبات ضدویروسی و ضدباکتریایی؛ یکی التهاب بدن را کم می‌کند و دیگری فشار خون را کاهش می‌دهد. هرکدام به‌نوعی از سلامت بدن محافظت می‌کنند و در درازمدت از استرس می‌کاهند. جالب است بدانید حتی استنشاق عطر بعضی از آنها، مثل چای سیاه، ذهن را آرام می‌کند و اثری از استرس باقی نمی‌گذارد. 

۱. دمنوش ضد استرس نعناع فلفلی

گیاه پرخاصیت نعناع بیشتر به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده کاربرد دارد، اما تابه‌حال برای مهار استرس امتحانش کرده‌اید ؟ تحقیقات حاکی از این است که حتی استنشاق بوی نعناع ممکن است احساس ناامیدی، اضطراب و خستگی را در نطفه خفه کند و آرامش را به ذهن و اعصاب فرد بازگرداند، به‌خصوص کسانی که به‌دلیل مشکلات قلبی یا به‌خاطر زایمان در بیمارستان بستری شده‌اند و نمی‌توانند داروهای آرام‌بخش مصرف کنند!

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ۱ قاشق چای‌خوری برگ خشک نعناع فلفلی را (در صورت تمایل، با مقدار کمی زنجبیل) در فنجان بریزید و آب جوش اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دم‌کشیدن دمنوش کافی است.

۲. چای بابونه یک دمنوش ضد استرس

در دنیای گل‌ و گیاهان خوش‌آب‌و‌رنگ، بابونه مترادف «آرامش» است و کسی نیست که با خواص تسکین‌دهندگی آن آشنا نباشد. حتی استفاده طولانی‌مدت از عصاره بابونه ممکن است علائم اختلال اضطراب فراگیر متوسط تا پیشرفته را تسکین دهد. این دمنوش علاوه‌بر تسکین ذهن، ناراحتی‌های مربوط به معده و سایر انواع درد و التهاب را نیز آرام می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش خوش‌طعم ۱ قاشق برگ خشک‌شده بابونه را داخل قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد دمنوشتان آماده است.

۳. دمنوش ضد استرس اسطوخودوس

به هر عطاری‌ای بروید و سراغ گیاهی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده را بگیرید، یکی از اولین نام‌هایی که می‌شنوید اسطوخودوس است. این گیاه پرخاصیت نه‌تنها برای درمان اثر آکنه و سوختگی معجزه می‌کند، بلکه رقیب سرسخت بسیاری از داروهای ضداسترس و ضداضطراب است. این دمنوش را در خانه درست کنید و دیگر نپرسید برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم.

روش تهیه

برای تهیه چای اسطوخودوس، ۳ قاشق چای‌خوری جوانه اسطوخودوس تازه را همراه با ۱ فنجان آب در قوری بریزید و ۱۰ دقیقه روی بخار آب بگذارید تا خوب دم بکشد.

۴. دمنوش ضد استرس سنبل‌الطیب

ریشه سنبل‌الطیب از قدیم به‌عنوان دارویی گیاهی برای درمان بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب مصرف می‌شد و همچنان می‌شود. خیلی‌ها معتقدند نوشیدن مداوم این دم‌کرده پرخاصیت ذهن به‌هم‌ریخته را آرام، تپش قلب را منظم، سردرد را ساکت و بی‌خوابی ناشی از اضطراب را درمان می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا سنبل‌الطیب را همراه با ورقه‌های لیمو و گل‌ گاوزبان در قوری بریزید مقداری آب جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه بعد دمنوش شما آماده است. کمی عسل بریزید، هم بزنید، دم‌کرده را از صافی رد و نوش جان کنید.

۵. دمنوش ضد استرس گوتو کلا (سنتلا)

اگر همچنان می‌پرسید برای آرامش اعصاب چه دمنوشی بخوریم، پیشنهاد بعدی ما یک داروی گیاهی سنتی و مقوی به‌اسم گوتو کلا است. این گیاه آسیایی برای تسکین اضطراب، افسردگی، استرس، بی‌خوابی و حتی علائم زوال عقل معجزه می‌کند و اغلب برای رفع احساس خستگی مصرف می‌شود. البته هنوز شواهد علمی دال بر اثرات ضداضطرابی این گیاه در دست نیست.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرخاصیت ۱ قاشق غذاخوری برگ سنتلای خشک‌شده، ۱ عدد هل و کمی گل محمدی را همراه با آب جوش در فنجان بریزید و ۱۰ دقیقه بعد نوش جان کنید.

۶. چای بادرنجبویه

می‌پرسید برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم ؟ چای بادرنجبویه! بادرنجبویه یکی از دمنوش‌های خواب‌آور و آرامش‌بخش است که در طب سنتی به‌جای قرص خواب به افراد توصیه می‌شود. این گیاه دارویی آرامش عضلانی ایجاد می‌کند و نه‌تنها بی‌خوابی شبانه ناشی از استرس را در چشم‌بر‌هم‌زدنی رفع می‌کند، بلکه استرس روزانه را نیز کاهش می‌دهد.

روش تهیه

برای درست‌کردن این چای خوش‌طعم و پرفایده ابتدا ۲ قاشق غذاخوری برگ تازه بادرنجبویه (۱ قاشق غذاخوری برگ خشک‌شده) را در ۱ فنجان آب داغ بریزید و بعد از خاموش‌کردن حرارت، ۵ دقیقه زمان دهید تا حسابی دم بکشد و آماده نوشیدن شود.

۷. چای سبز

چای سبز سرشار از اسید آمینه ال تیانین است، ماده‌ای که اضطراب را کاهش می‌دهد و استرس ناشی از نوسانات هورمونی را به‌وضوح آرام می‌کند. البته این دمنوش پرطرف‌دار خواص دیگری هم دارد. مثلا با التهاب بدن مبارزه می‌کند و چربی‌سوزی عالی در رژیم‌های لاغری است. مصرف منظم این دمنوش موجب تنظیم خلق‌و‌خو و سلامت ذهن فرد می‌شود.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا مقداری چای سبز در قوری بریزید، آب جوش به قوری اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

۸. چای زنجبیل

زنجبیل دوای انواع‌و‌اقسام دردهاست، از سرفه و سرماخوردگی گرفته تا حالت تهوع و گرفتگی‌های عضلانی مثل دردهای قاعدگی. همچنین به‌لطف آنتی‌اکسیدان مهم «جینگرول»، مواد شیمیایی آسیب‌زا ناشی از نگرانی را از بدن پاک می‌کند، با تأثیر مثبت بر میزان سروتونین اضطراب را ریشه‌کن می‌کند و استرس را به حداقل می‌رساند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرفایده در یک کتری پر از آب جوش مقداری ریشه زنجبیل بریزید و اجازه دهید به‌مدت ۲۰ دقیقه آرام‌آرام دم بکشد. بعد از گذشت این زمان با عسل نوش جانش کنید.

۹. چای آشواگاندا (جینسینگ هندی)

دم‌کرده آشواگاندا عالی‌ترین دمنوش برای استرس و تپش قلب است که خستگی و استرس ناشی از آن را رفع می‌کند. طبق تحقیقات، مصرف عصاره این ریشه به‌مدت ۲ ماه استرس را کاهش چشمگیری می‌دهد و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن شامل حال فرد می‌شود.

روش تهیه

برای تهیه این چای گیاهی مقوی کافی است مقداری پودر ریشه آشواگاندا را همراه با زنجبیل و چای سبز دم و نوش جان کنید.

۱۰. دمنوش ضد استرس ریحان مقدس

تا امروز تحقیقات زیادی درباره خواص ضداضطرابی این گیاه انجام نشده و هرچه‌ هست تجربه و علم طب آیوروداست که این گیاه اصالتا هندی را ضدافسردگی و سرشار از آنتی‌اکسیدانی معرفی می‌کند. حتی می‌گویند دمنوش این گیاه بعضی وقت‌ها به‌اندازه دیازپام و سایر داروهای افسردگی مفید و مؤثر است!

روش تهیه

برای تهیه دم‌کرده ریحان مقدس ۴ تا ۵ برگ این گیاه را در آب جوش بریزید و صبر کنید تا آب رنگ و طعم بگیرد. بعد از ۳ دقیقه با عسل و کمی آب‌لیمو تازه نوش جانش کنید.

۱۱. دمنوش ضد استرس گیاه رازیانه

رازیانه از خانواده گیاهان گل‌دار خوراکی است که از قدیم برای آرامش اعصاب تجویز می‌شد. از اثرات ضداضطرابی و ضدافسردگی آن که بگذریم، این گیاه پرخاصیت برای درمان مشکلات گوارشی، تسکین بی‌نظمی‌های قاعدگی، سرفه‌های پیاپی و به‌عنوان دیورتیک نیز مصرف می‌شود و در طب سنتی خواص درمانی زیادی دارد.

روش تهیه

دانه‌های رازیانه را در آب جوش بریزید و بلافاصله حرارت را خاموش کنید. روی ظرف آب جوش را بپوشانید و صبر کنید تا به دمای اتاق برسد. دم‌کرده لذیذ و پرخاصیت شما آماده است!

۱۲. چای رازک

چای رازک بهترین دمنوش برای بی قراری است و اگر همراه با سنبل‌الطیب دم شود، استرس و اضطراب ناشی از خستگی را از تن بیرون می‌کند. این گیاه علفی چندساله اگرچه مزه تلخی دارد، علائم خفیف افسردگی، اضطراب و استرس را تسکین می‌دهد و دوای درد علائم یائسگی است. تسکین دردهای عضلانی و خشکی مفاصل از دیگر خواص این گیاه‌اند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش پرخاصیت کافی است ۵ تا ۱۰ گرم پودر خشک‌شده رازک و ۲ فنجان آب جوش را مخلوط کنید؛ بعد از ۲ تا ۵ دقیقه دمنوشتان آماده می‌شود.

۱۳. دمنوش ضد استرس شیرین‌بیان

اما ببینیم دیگر می‌توانیم برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم ؟ دمنوش شیرین‌بیان یکی از محبوب‌ترین دم‌کرده‌های مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزاست که عده‌ای معتقدند برای رفع استرس و خستگی هم معجزه می‌کند! گویا عصاره این گیاه اثرات ضداضطرابی دمنوش‌های ضداسترس مثل چای سنبل‌الطیب و حتی داروهای ضداضطرابی را تقویت می‌کند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوش‌طعم ابتدا ۵۰ گرم ریشه شیرین‌بیان تهیه کنید، پوست آن را بگیرید و آسیابش کنید. ۱۰ دقیقه جوشاندن در آب کافی است تا دمنوش آماده شود.

۱۴. دمنوش ضد استرس جوی دو سر

پزشکان طب سنتی دمنوش جوی دوسر را به کسانی توصیه می‌کنند که دنبال راهکاری طبیعی برای رفع التهاب‌اند. همچنین قرن‌هاست که پزشکان طب سنتی عصاره چای جو دوسر را برای افزایش آرامش، بهبود خلق‌و‌خو، کاهش خستگی و تقویت توجه و تمرکز افراد تجویز می‌کنند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ساده و پرخاصیت ابتدا ۱ لیوان آب جوش آماده کنید، سپس ۱ تا ۳ قاشق چای‌خوری جو دوسر را به آن اضافه و بعد از ۱۵ دقیقه با عسل یا خرما نوش جانش کنید.

۱۵. چای رزماری

رزماری طعم‌دهنده‌ای عالی برای پخت‌و‌پز و تقویت‌کننده خوب حافظه است، اما نتایج چند تحقیق معتبر حاکی از آن است که مصرف آن می‌تواند تأثیرات مفیدی بر سلامت شناختی افراد داشته باشد، یعنی از استرس بکاهد و با اضطراب مقابله کند. گویا برای مهار علائم بیماری آلزایمر و بهبود سلامت کلی مغز هم بی‌تأثیر نیست.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوشمزه ۱ قاشق چای‌خوری رزماری را به‌همراه مقدار کمی گل محمدی و زنجبیل در ۱ لیوان آب جوش بریزید. سپس به‌مدت ۱۵ دقیقه روی ظرف را بپوشانید و صبر کنید تا دم بکشد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، دمنوش شما آماده است.

۱۶.دمنوش ضد استرس مرزنجویه

بادرنجویه گیاهی از خانواده‌ی نعناییان است که طعم مطلوب و دلپذیری دارد. دمنوش این گیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی بسیار موثر است و می‌تواند علاوه بر کاهش استرس به‌عنوان دمنوش آرامبخش شبانه مصرف شود.

گیاه بادرنجویه سطح کورتیزول خون را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث آرامش فرد و حتی فروکش کردن عصبانیت نیز می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بادرنجویه برای کاهش استرس

یک قاشق چای خوری بادرنجویه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن یک نعلبکی قرار دهید. بعد از مدت ۱۰ دقیقه دمنوش آماده است. همچنین مثل دمنوش‌های قبلی می‌توانید آن را با حرارت غیر مستقیم دم کنید.

۱۷.دمنوش ضد استرس به

به یکی از میوه‌های خوشبو است که با داشتن انواع ویتامین‌های گروه  B و مواد معدنی می‌تواند استرس را کم کند و آرامش را به شما برگرداند. برای استفاده از به می‌توانید میوه یا برگ آن را دم کنید. هر دو خاصیت ضد استرس دارند.

طرز تهیه دمنوش به برای کاهش استرس

برای تهیه این دمنوش باید به را بشویید و رنده کنید. بعد داخل یک سینی یا روی پارچه پهن کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن داخل ماهیتابه بدون روغن تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند. سپس آن را داخل شیشه بریزید و در جای خنک نگهداری کنید. هر زمان که خواستید یک قاشق چایخوری از آن را مانند چای معمولی دم کنید.

۱۸.دمنوش ضد استرس گل محمدی

دمنوش گل محمدی عطر بسیار دلپذیر دارد، خواب‌آور است و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر شغل پر تنشی دارید به شما توصیه می‌کنیم روزانه صبح‌ها یک فنجان دمنوش گل محمدی میل کنید. این کار باعث می‌شود بر استرس کاری غلبه کنید.

طرز تهیه دمنوش گل محمدی برای کاهش استرس

برای تهیه دمنوش چند عدد گل تازه یا خشک شده را داخل قوری محتوی آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. قبل از استفاده آن را از صافی رد کنید و میل کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل هم به دمنوش اضافه کنید.

در استفاده از دمنوش گیاهی برای کاهش استرس به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

  • درصورتی‌که داروی شیمیایی برای بیماری دیگری استفاده می‌کنید، بین زمان استفاده از دارو و دمنوش گیاهی حداقل دو ساعت فاصله‌ی زمانی بگذارید.
  • درصورتی‌که باردار هستید حتما با پزشک معالج خود در مورد استفاده از دمنوش‌های گیاهی مشورت کنید.
  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی آرام‌بخش و ضد اضطراب به‌صورت بی رویه ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر منفی بگذارد.
  • داروهای گیاهی ممکن است باهم تداخل داشته باشد، یا اثرات آن‌ها کم شود. پس هیچوقت چند گیاه را برای تهیه دمنوش با هم ترکیب نکنید.
  • در تهیه‌ی گیاهان دارویی دقت کنید یا آن را از جای معتبری خرید کنید. چون ممکن است ناخالصی موجود در گیاهان موجب مسمومیت یا عوارضی دیگر شود.

تدابیر استفاده و دم کردن دمنوش‌های گیاهی چیست ؟

  • دم کردن حتما باید روی حرارت غیر مستقیم باشد و از جوشیدن آن جلوگیری شود.
  • برای دم کردن دمنوش‌ها از قوری چینی یا شیشه‌ای استفاده کنید.
  • از طعم دهنده‌ی دیگری در تهیه‌ی دمنوش استفاده نکنید و آن را با طعم خاص خودش میل کنید.