طرز تهیه چیپس پرتقال آن هم در خانه بسیار کار راحتی و آسوده است.ما در این مطلب از پارس نیوز روش هایی ساده برای درست کردن چیپس پرتقال در خانه را به شما آموزش میدهیم.

یکی از تنقلات بسیار خوشمزه و جذاب و همچنین لذیذ می باشد که ظاهر بسیار زیبا برای پذیرایی از مهمان عزیز شما دارد که در ظرف های خوشگل می توانید آن را سرو کنید. چیپس پرتقالی یکی از چیپس های میوه ای به حساب می آید که هم مقوی است هم می توانید آن را به عنوان میان وعده به کودکان خود بدهید تا یک چیپس خانگی سالم را نوش جان کند. چیپس پرتقالی محبوبیت زیادی بین همه از کودک تا بزرگسال ها دارد. حتما این دستور پخت را که مرحله به مرحله توضیح داده شده امتحان کنید. شما می توانید چیپس پرتقال را با کمک فر یا بخاری یا شوفاژ تهیه کنید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : خشک کردن راحت میوه ها در خانه با روشی مخصوص

طرز تهیه چیپس پرتقال 

مواد لازم چیپس پرتقالی
پرتقال به میزان لازم
شهد غلیظ به میزان لازم

مرحله اول

برای تهیه چیپس پرتقال خوشمزه در ابتدا پرتقال ها را خیلی تمیز می ‌شویم. در ادامه درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان بهط ور کامل خارج شود. در ادامه پرتقال ها را با کمک یک چاقوی تیز و ترجیحا اره ای خیلی نازک و یکدست برش می ‌زنیم.

مرحله دوم

برای این کار می ‌توانیم از دستگاه های مخصوص برش میوه یا رنده مخصوص استفاده کنیم. اما اگر صبر و حوصله داشتیم با دست انجام می ‌دهیم. بعد از برش زدن پرتقال ها در صورتی که چاشنی خاصی مدنظر داشتیم به میوه ‌ها اضافه می‌ کنیم.

مرحله سوم

مثلاً پرتقال های ورقه ای شده را داخل شهد یا شربت غلیظ می غلتانیم. فقط برای پرتقال شهد می‌ زنیم که طعم تلخ آن گرفته شود. برای این منظور باید از شربت بار استفاده کنیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه پرتقال های ورقه ای شده را درون شربت قرار دادیم، آنها را از شربت خارج کرده و روی یک ورق توری قرار می دهیم تا شربت اضافی روی پرتقال ها خارج شود. حالا نوبت به خشک کردن میوه ها است.

مرحله پنجم

برای خشک کردن پرتقال ها چندین راه متفاوت وجود دارد که می‌ توانیم بسته به زمان و امکاناتی که داریم یکی را انتخاب کرده و پرتقال های های آماده شده را خشک کنیم. خشک کردن را می توان روی شوفاژ یا بخاری، میوه خشک کن و یا در سایه خشک کرد.

مرحله ششم

برای خشک کردن پرتقال ها روی شوفاژ یا بخاری آنها را روی یک سینی با فاصله کنار هم می ‌چینیم، سپس روی بخاری یا شوفاژ قرار داده و اجازه می‌ دهیم میوه ‌ها خوب خشک شوند و بعد داخل ظرف دربسته نگهداری می ‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه چیپس پرتقال روی شوفاژ و بخاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پرتقال به مقدار لازم
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه چیپس پرتقال روی شوفاژ و بخاری

یکی از ساده‌ترین روش‌های خشک کردن میوه و تهیه چیپس میوه خانگی، استفاده از شوفاژ و بخاری است. اگر در فصل پاییز و زمستان اقدام به درست کردن چیپس پرتقال می‌کنید، بهتر است از این روش استفاده کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه چیپس پرتقال خانگی روی شوفاژ و بخاری آشنا شوید.

مرحله اول؛ پرتقال‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه چیپس پرتقال باید پرتقال‌ها را بشویید و در آبکش قرار دهید تا کمی خشک شوند. سپس با یک چاقوی تیز و اره‌ای پرتقال‌ها را به صورت ورقه‌ای نازک برش دهید. برای برش دادن پرتقال می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص برش میوه و سبزیجات نیز استفاده کنید. دقت کنید که همه پرتقال‌ها به یک اندازه و تمیز برش داده شوند.

مرحله دوم؛ تهیه شهد برای چیپس پرتقال

برای تهیه شهد می‌توانید ۱ لیوان فرانسوی شکر، ۱ قاشق چای‌خوری آبلیمو و یک لیوان فرانسوی آب را روی حرارت قرار دهید و خوب هم بزنید تا شکر در آب حل شود و به غلظت مناسب برسد. زمانی که شربت شما غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد خنک شود. می‌توانید از این شهد برای مزه‌دار کردن چیپس پرتقال استفاده کنید.

مرحله سوم؛ پرتقال‌ها را به شهد آغشته کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیپس پرتقالی خوشمزه و مخصوص باید با یک برس برش‌های پرتقال‌ را به شهد آغشته کنید. روی هر تکه پرتقال مقداری کمی شهد پخش کنید تا طعم آن بعد از خشک شدن شیرین‌تر شود. می‌توانید تکه‌های پرتقال را در ظرف شهد قرار دهید و بعد آن را بردارید تا کاملا به آن آغشته شود (آغشته کردن برش‌های پرتقال به شهد اختیاری است).

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کباب کاسه ای یا کاسه کباب اردبیل کبابی و در فر

مرحله چهارم؛ پرتقال‌ها را روی توری قرار دهید

بعد از این که همه پرتقال‌ها را به شهد آغشته کردید، آن‌ها را روی یک توری فلزی مثل توری فر قرار دهید تا شربت اضافی از پرتقال خارج شود.

مرحله پنجم؛ پرتقال‌ها را خشک کنید

در این مرحله از روش تهیه چیپس پرتقال باید یک سینی یا فویل روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید. سپس پرتقال‌ها را با کمی فاصله در سینی بچینید. برای خشک کردن پرتقال درجه حرارت شوفاژ و بخاری نباید خیلی زیاد باشد. بعد از چند ساعت می‌توانید پرتقال‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز خشک شود.

چیپس پرتقال با شکلات

آب 1 لیوان

شکر 1 لیوان

پرتقال 3 عدد

شکلات 100 گرم

خب اولا که به شدت توصیه میکنم از پرتقال قرمز یا اصطلاحا پرتقال خونی استفاده کنید چون واسه چیپس میوه (چه این روش مجلسی، چه اون روش رژیمی) بهترین گزینه است. دلیلش هم اینه که به نظر من میزان تلخی پوستش نسبت به سایر پرتقالها به مراتب کمتره. ولی خب اگر در دسترس نیست که هیچی.

دوما تا اونجایی که براتون امکان داره برش های پرتقال رو نازک در نظر بگیرید. یعنی وقت بذارید و با دل و حوصله پرتقال ها رو خیلی نازک برش بزنید چون هرچی نازک تر باشه خوشمزه تر خواهد بود و در هنگام خوردن، چیپسش قرچ قرچ صدا میده و اصلا یه چیز دیگه خواهد بود. پس این توصیه رو جدی بگیرید.

برای پخت بهتر هست از یک تابه خیلی بزرگ استفاده کنید. مثلا این تابه قطرش چهل سانته و تمامی برش های پرتقال رو در یک لایه درونش میشه جا داد.

آب و شکر رو درون تابه ریخته و روی حرارت زیاد قرار میدیم و مرتب همش میزنیم تا شکر درون آب ناپدید شه. وقتی کاملا حل شد دیگه از هم زدن خودداری میکنیم و اصلا هم نمیزنیم.

شعله رو کم میکنیم و پرتقال ها رو درون تابه میریزیم.

هرچی تابه بزرگتر باشه بهتره چون بهتر هست که پرتقال ها در یک لایه بپزند و روی هم قرار نگیرند.

حالا اجازه میدیم تا پرتقالها با حرارت ملایم (با یک قل خیلی کوچولو) به مدت حدودا 45 دقیقه بپزند.

بعد از نیم ساعت دیگه مرتب چکش کنید.

میبینید که میزان حباب هایی که روی سطح پرتقالها ایجاد شده بیشتر و بیشتر خواهد شد و هرچی شیره شکر غلیظتر میشه قلیانش بیشتر میشه.

زمانی که شیره بسیار غلیظ شد و قسمت سفید رنگ برشهای پرتقال سفیدیشون رو از دست دادند، تابه رو از روی حرارت برداشته و اجازه میدیم سرد بشه.

یک شبکه رو روی یک سینی بزرگ قرار میدیم و برشهای پرتقال رو روش میچینیم.

همینطور که مشاهده میکنید، درون تابه مقدار زیادی شیره شکر باقی میمونه که میتونید برای کیک ها و دسرها ازش استفاده کنید. منظورم اینه که دور نریزیدش.

استفاده از شبکه ضروری هست چون نیاز داریم تا اون شیره اضافی از سطح برشهای پرتقال بچکه توی سینی.

اگر شبکه مخصوص شیرینی پزی ندارید میتونید از توری های جوجه کباب استفاده کنید.

حالا اجازه بدید تا چندین ساعت و یا شب تا صبح بمونه تا اون لایه نازک شیره شکر روی پرتقالها خشک بشه. من معمولا یک روز بهش فرصت میدم تا کاملا خشک بشه اینطوری خوشمزه تر خواهد بود.

البته باید اعتراف کنم که من به دلیل نداشتن عزت نفس، هر از گاهی یک دونه اش رو برمیدارم و گاز میزنم و صحنه جنایت رو ترک میکنم. و محاسبه اینکه چند برش پرتقال خودشون رو به مرحله بعدی ترنومنت میرسونند یه مقدار سخته! تا بخواد یک شبانه روز سپری بشه تعداد نا معلومی از برشهای پرتقال معدوم میشوند. حال، پیدا کنید پرتقال فروش را!

خب الان فرداشه. فر رو روشن کرده و روی 100 درجه سانتیگراد قرار میدیم. هر چی کمتر بهتر. حتی اگر فر شما به زیر 120 درجه نمیرسه، توصیه میکنم به کمک یک قاشق چوبی در فر رو نیمه باز نگه دارید تا دما زیاد نباشه.

دمای فر باید به حدی کم باشه که شما به راحتی بتونید سینی رو در هر زمانی از پخت در دست بگیرید و دستتون نسوزه. یعنی حرارتش باید خیلی خیلی خیلی کم و ناچیز باشه وگرنه پرتقالها خواهند سوخت.

پرتقال ها رو با شبکه و سینی به همون شکل درون فر قرار میدیم.

فقط من قبلش اون سینی رو یک دور میشورم که شیره ای که روی سینی ریخته بعدا توی فر کاراملی نشه و کار شستن رو سخت تر نکنه. بالاخره تنبلیه و هزار درد بی درمون! من همیشه راهی رو تو زندگی انخاب میکنم که دردسرهام رو کمتر کنه!

مدت زمان پخت برای من معمولا یک ساعته ولی خب همینطور که میدونید این زمان بستگی به ضخامت برشهای پرتقال داره. پس ممکنه برای شما زمان پخت بین یک تا سه ساعت باشه. ولی به توصیه من توجه کنید و برشها رو نازک بگیرید.

پشت این چیپس خوشگل و خوشمزه پرتقالی که من گاز زدم، در بک گراوند شاهد هستید که سینی کاملا تمیزه و عملا با یه آب، داستان رو میشه جمعش کرد! گفتم که همیشه راههایی رو انتخاب میکنم که کمترین دردسر رو دارند.

بعد از اینکه چیپسها سرد شدند، کاملا ترد خواهند بود.

شکلات رو تمپر و یا ذوب میکنیم.

برای تمپر کردن شکلات به این پست مراجعه کنید.

اینکه از چه شکلاتی استفاده میکنید مهم نیست. میتونه تلخ باشه یا شیری یا سفید. یا ترکیبی از اونها جهت ایجاد تنوع.

چیپس ها رو تا نیمه درون شکلات فرو برده و روی کاغذ روغنی قرار میدیم تا شکلات سفت شه.

اگر شکلات رو تمپر کرده باشید که در دمای محیط سفت خواهد شد ولی اگر شکلات رو فقط ذوب کردید باید چیپسها رو دورن یخچال قرار بدید تا شکلات سفت شه.

اگر چیپسها رو درون یخچال نگهداری میکنید، حدودا پنج دقیقه قبل از سرو از یخچال خارجش کنید که خیلی سفت نباشند و در هنگام خوردن، دندان رو اذیت نکنند. اگر هم که ظرف در بسته خارج از یخچال نگهداری میکنید که برای خوردنش هیچ مشکلی نخواهید داشت.

مرحله آخر؛ چیپس پرتقال را در ظرف مناسب بریزید

بعد از این که چیپس پرتقال شما آماده شد، آن را در یک شیشه خشک و تمیز بریزید و در مکانی خشک و خنک و دور از رطوبت قرار دهید. برای افزایش ماندگاری چیپس پرتقال و حفظ طعم و مزه آن می‌توانید چیپس‌ها را در ظرف در بسته بریزید و در فریزر بگذارید.

روش تهیه چیپس پرتقال در فر

یکی دیگر از روش‌های راحت درست کردن چیپس پرتقال در خانه استفاده از فر است. برای این کار باید یک کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید. سپس برش‌های پرتقال‌ با شهد یا بدون شهد را با کمی فاصله در سینی بچینید. فر را با دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی را در فر قرار دهید. بهتر است درب فر را باز بگذارید و زمانی که پرتقال‌ها کمی خشک شدند، آن‌ها را برگردانید.

مراقب باشید پرتقال‌ها در فر زود می‌سوزند و قبل از تیره شدن رنگ پرتقال‌ها، آن‌ها را از فر خارج کنید. معمولا آماده شدن چیپس پرتقال در فر با توجه به ضخامت پرتقال‌ها حدود ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. اگر دوست دارید چیپس پرتقال شما خشک‌تر شود می‌توانید برای مدت زمان بیشتری پرتقال‌ها را در فر بگذارید.

روش درست کردن چیپس پرتقال در آفتاب

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آفتاب به اندازه کافی وجود دارد، می‌توانید برای تهیه چیپس پرتقال از نور خورشید استفاده کنید. برای این کار باید پرتقال‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در صورت تمایل به کمی شهد آغشته کنید. یک سینی بزرگ بردارید و پرتقال‌ها را با کمی فاصله در سینی بچینید.

برای این که مگس و گرد و خاک روی پرتقال‌ها جمع نشود، می‌توانید یک توری پارچه‌ای نازک روی آن‌ها قرار دهید. سپس سینی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. معمولا خشک کردن میوه پرتقال به این روش حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. بهتر است شب‌ها سینی را به داخل خانه ببرید و روزها دوباره در معرض نور خورشید بگذارید.

روش تهیه چیپس پرتقال با میوه خشک‌کن

برای تهیه چیپس پرتقال مجلسی می‌توانید از دستگاه میوه خشک‌کن نیز استفاده کنید. در طرز تهیه پرتقال خشک با دستگاه میوه خشک‌کن باید ورقه‌های پرتقال را در سینی مخصوص دستگاه بچینید. سپس میوه خشک‌کن را روی کمترین دما در حدود ۴۳ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید پرتقال‌ها را به آرامی خشک شوند.

معمولا تهیه چیپس پرتقال در میوه خشک‌کن حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. در این مدت حتما پرتقال‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را برگردانید تا به درستی خشک شوند.

روش تهیه چیپس پرتقال در مایکروویو

برای خشک کردن میوه پرتقال در مایکروویو و درست کردن چیپس پرتقال باید پرتقال‌های برش خورده را روی سینی مایکروفر قرار دهید. سپس دستگاه را روی پایین‌ترین درجه تنظیم کنید و اجازه دهید ورقه‌های پرتقال به آرامی خشک شوند. هر چند دقیقه یک بار پرتقال‌ها را چک کنید و آن‌ها را زیر و رو کنید تا به خوبی خشک شوند.

روش تهیه چیپس پرتقال در ایرفرایر

یکی دیگر از روش‌های تهیه چیپس پرتقال استفاده از «ایرفرایر» یا سرخ‌کن‌های برقی و بدون روغن است. برای این کار باید پرتقال‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید. سپس دستگاه را برای یک ساعت روی کمترین دمای ممکن تنظیم کنید. ورقه‌های پرتقال‌ را در دستگاه بچینید و صبر کنید تا پرتقال‌های شما خشک شوند. بعد از نیم ساعت حتما پرتقال‌ها را چک کنید و در صورت نیاز آن‌ها را زیر و رو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس پرتقال

  • اضافه کردن شهد به چیپس پرتقال شما مزه شیرین و خوشمزه‌ای می‌بخشد. اما در صورت تمایل می‌توانید این چیپس را بدون شهد نیز آماده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای شیرین کردن چیپس پرتقال از کمی عسل رقیق شده نیز استفاده کنید. 
  • برای تهیه چیپس پرتقال می‌توانید پوست پرتقال‌ها را با احتیاط و نازک جدا کنید و از پرتقال بدون پوست برای تهیه چیپس استفاده کنید. 
  • می‌توانید چیپس پرتقال را با پرتقال خونی نیز آماده کنید.
  • اگر از پرتقال هسته‌دار برای تهیه چیپس پرتقال استفاده می‌کنید، حتما هسته پرتقال‌ها را جدا کنید.

    می‌توانید چیپس پرتقال را به عنوان یک تنقلات سالم در طول روز مصرف کنید یا از آن برای تزیین انواع کیک، مافین و دسرهای خانگی استفاده کنید.

  • قبل از قرار دادن چیپس پرتقال در شیشه صبر کنید تا کاملا خنک شود، سپس چیپس‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی در بسته بریزید.
  • چیپس پرتقال مثل خواص پرتقال برای بدن مفید است و یک جایگزین فوق‌العاده برای تنقلات ناسالم و شیرین است. از مهم‌ترین فواید چیپس پرتقال می‌تواند به کاهش سطح کلسترول، محافظت از قلب و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.
  • می‌توانید برای شیرین کردن چیپس پرتقال به جای شهد از شربت پرتقال نیز استفاده کنید. 

فوت و فن های دستور تهیه چیپس پرتقال خشک سالم و مقوی

  1. شربت باعث می شود تا تلخی پرتقال را گرفته شود.
  2. می توانید پرتقال ها را داخل سولاردم خشک کنید.
  3. استفاده پرتقال بدون دانه بهتر می باشد.
  4. می توانید از شکر نارگیل به جای شکر معمولی استفاده کنید.
  5. می توانید پرتقال ها را در دستگاه مخصوص برش میوه برش دهید.
  6. اگر دستگاه خشک کن میوه دارید، می توانید پرتقال ها را درون آن خشک کنید.
  7. برای تهیه چیپس می توانید از پرتقال های دیگر هم استفاده کنید. ولی پرتقال خونی جذاب تر می باشد.