اسکراب خانگی با شکر با روش ها مختلفی درست میشود و به شما برای داشتن پوستی شفاف و شاداب کمک میکند.در این مطلب از پارس نیوز شما با چند مدل اسکراب خانگی با شکر و طرز تهیه آن ها آشنا میشوید.

همان طور که می‌دانید بدن ما اولین و بهترین دوست ما است و پوستمان نیز اولین لباسی است که به تن داریم. این لباس ارزشمند و همیشگی، وظیفه محافظت از ما را در برابر آسیب‌های محیطی مانند سرما، گرما، حمله میکروب‌ها، رادیکال‌های آزاد، اشعه‌های مضر خورشیدی و… را به عهده دارد. همان طور که این جزء گسترده، وظیفه حفاظت سلامت بدن ما را به عهده دارد، ما نیز در برابر حفظ سلامتی و شادابی آن مسئولیت داریم.

رسیدگی و مراقبت از پوست، علاوه بر این که فرایندی مفرح و سرگرم‌کننده است، نتیجه شیرین و لذت‌بخشی را نیز به دنبال دارد. برای رسیدن به پوست صاف و درخشانی که همه آرزوی آن را دارند، باید به میزان کافی رطوبت و مواد مغذی را به آن برسانیم.

اما ممکن است با وجود رطوبت‌رسانی و تغذیه پوست، باز هم نتیجه دلخواه خود را نگیرید. دلیل این اتفاق، تجمع لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست است که مانع از رسیدن مواد مغذی به سلول‌های زنده می‌شوند و علاوه بر آن، پوست شما را کدر و خسته نشان می‌دهند. برای حل این مشکل، باید عمل لایه‌برداری پوست را انجام دهید تا از شر سلول‌های مرده و آلودگی‌ها خلاص شوید. یکی از ساده‌ترین راه‌های انجام این کار، لایه برداری صورت با شکر است.

چرا باید پوست خود را لایه‌برداری کنیم ؟

پوست بدن به عنوان بیرونی‌ترین لایه، همواره در معرض خطر و آسیب است. سلول‌های بافت پوست معمولا بیش‌تر و زودتر از سایر بافت‌ها می‌میرند و جایگزین می‌شوند. این سلول‌های مرده، تا حدودی مانند یک لایه محافظ اضافه عمل می‌کنند؛

اما پس از مدتی به علت تجمع زیاد، وبال گردن بافت پوست می‌شوند. این سلول‌ها، ظاهر پوست را کدر و ناخوشایند می‌کنند و یک مانع مهم برای جذب رطوبت و مواد مغذی محسوب می‌شوند. به علاوه تجمع زیاد آن‌ها روی پوست، می‌تواند موجب بسته شدن منافذ پوست و بروز انواع جوش چرکی، سرسیاه و… شود. بنابراین شما نیاز دارید تا هر چند وقت یک بار، آن‌ها را بزدایید و اجازه تنفس و بازسازی را به پوست بدهید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : خواص عسل برای پوست صورت و بدن

قبل از انتخاب روش لایه‌برداری، نوع پوست خود را در نظر بگیرید

  • پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه‌بردار دچار سوزش یا خارش شود.
  • پوست معمولی، شفاف و غیرحساس است.
  • پوست خشک، پوسته‌پوسته، زبر و دچار خارش است.
  • پوست چرب، براق و چرب است.
  • پوست مختلط در بعضی قسمت‌های پوست خشک و در بعضی قسمت‌های دیگر چرب است.

از سوی دیگر، دو روش عمده فیزیکی و شیمیایی برای لایه‌ برداری پوست در خانه وجود دارد. روشی را که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع پوست‌تان باشد.

  • اسکراب‌های فیزیکی:‌ این نوع اسکراب‌ها، به صورت فیزیکی با وجود دانه‌های ساینده سلول‌های مرده پوست را حذف می‌کنند. این اسکراب‌ها حاوی ذرات بسیار ریزی هستند که می‌توانند از آسیاب شدن انواع دانه‌ها به دست بیایند. این دانه‌ها علاوه بر حذف سلول‌های مرده، باعث افزایش گردش خون شده و براقی و شادابی به پوست می‌بخشند. همچنین، استفاده از برس، اسفنج یا اسکراب نیز جزو لایه برداری‌فیزیکی محسوب می‌شوند چرا که برای از بین بردن فیزیکی سلول‌های مرده پوست کاربرد دارند.
  • اسکراب شیمیایی: این نوع اسکراب‌ها در حقیقت سلول‌ها را داخل اسید حل می‌کنند. در لایه‌برداری شیمیایی از مواد شیمیایی، مانند آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA) برای حل کردن تدریجی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست هنگام لایه‌برداری، متخصصان پوست رعایت نکات زیر را حین انجام آن توصیه می‌کنند:

1) در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، دقت کنید

بعضی از داروها، مثل کرم‌های رتینوئید تجویزشده توسط پزشک یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پروکساید، یا حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث پوسته‌ریزی یا حساسیت بیشتر پوست شوند. لایه‌ برداری پوست حین استفاده از این داروها یا محصولات می‌تواند منجر به بدتر شدن خشکی پوست یا ایجاد آکنه شود.

2) روش لایه‌برداری متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید

اگر پوست شما حساس، خشک یا مستعد آکنه است، شستشوی پوست با لیف و یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم را در دستور کار خود قرار دهید؛ نه لایه‌برداری مکانیکی که ممکن است برای این نوع پوست بسیار تحریک‌کننده و سنگین باشد. اگر پوست شما چرب و ضخیم است می‌توانید از روش‌های شیمیایی قوی‌تر یا لایه‌برداری مکانیکی استفاده کنید.

البته اگر رنگ پوست شما تیره است یا پس از سوختگی متوجه لکه‌های تیره روی پوست شدید یا جای نیش حشرات روی پوست‌تان زیاد است یا آکنه‌های پوستی دارید، از انجام لایه‌ برداری پوست به صورت مکانیکی یا شیمیایی قوی خودداری کنید. برای برخی افراد به‌ویژه کسانی که پوست تیره دارند انواع شدیدتر لایه‌برداری ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره روی پوست منجر شود.

3) نسبت به پوست خود مهربان باشید

اگر شما برای لایه برداری پوست از محصولات شیمیایی استفاده می‌کنید، محصول را به آرامی و با استفاده از حرکت‌های دایره‌ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. این کار را حدود 30 ثانیه انجام دهید و بعد با آب ولرم، نه آب داغ، پوست‌تان را بشویید. هنگام استفاده از برس یا اسفنج، ضربات کوتاه ملایم به پوست وارد کنید. در صورت داشتن زخم باز یا بریدگی روی پوست‌تان یا آفتاب‌سوختگی، به هیچ‌وجه از لایه‌بردار استفاده نکنید.

4) از مرطوب‌کننده استفاده کنید

طبق تحقیقات انجام شده لایه‌ برداری پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود؛ بنابراین، پس از لایه‌برداری بلافاصله از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست‌تان سالم و مرطوب باشد.

5) برنامه مناسبی برای رسیدگی به پوست خود داشته باشید

اینکه پوست شما به چند‌بار لایه‌برداری نیاز دارد به نوع آن و روش لایه برداری بستگی دارد. به‌طور کلی، هرچه لایه‌ برداری پوست سنگین‌تر و تهاجمی‌تر باشد، دفعات کمتری باید انجام شود. مراقب باشید که بیش از اندازه از پوست لایه‌ برداری نشود؛ زیرا این کار به قرمزی و تحریک پوست منجر می‌شود.

چرا از شکر برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود ؟

شکر با وجود این که یکی از پرمصرف‌ترین شیرین‌کننده‌های صنعت است و استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد؛ اما یکی از مواد بسیار مفید برای پوست محسوب می‌شود. مشهورترین کاربرد زیبایی شکر، اسکراب پوست است.

شما می‌توانید اسکراب‌های فرآوری شده و آماده زیادی را ببینید که در خود شکر دارند یا بافت آن‌ها از بافت شکر الهام گرفته شده است. دانه‌های شکر به دلیل اندازه مناسب خود، می‌توانند با ظرافت و نرمی سلول‌های مرده چسبیده به بافت زنده را جدا کنند و از این رو برای اسکراب کردن بسیار مناسب هستند. به علاوه شکر می‌تواند فرایند بهبود زخم‌ها و جراحات پوستی را با درد کم‌تر و سریع‌تر انجام دهد. از اسکراب خانگی با شکر به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست نیز یاد می‌شود.

چطور یک اسکراب خانگی با شکر درست کنیم ؟

خواص لایه‌بردار شکر را باید با یک ترکیب نرم‌کننده متعادل کنید تا عمل لایه‌برداری منجر به خشک شدن بیش از حد پوست نشود. معمولا در تهیه‌ی اسکراب شکر از روغن‌های اسانسی مختلف استفاده می‌شود که پوست را تغذیه می‌کنند.

در درست کردن بعضی اسکراب‌ها از آب لیموترش تازه هم استفاده می‌شود. برای تهیه‌ی اسکراب خانگی فقط کافیست مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید و روی پوست خود ماساژ دهید.

چطور اسکراب خانگی با شکر را روی پوست خود بمالیم ؟

باید اسکراب شکر را به‌آرامی و با حرکات دورانی روی پوست خود بمالید. اسکراب را برای چند دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید و بعد پوست خود را با آب بشویید. بعد از استفاده از اسکراب پوست شما لطیف‌تر و روشن‌تر شود.

چند اسکراب خانگی با شکر برای لایه‌برداری صورت

پوست صورت حساس‌تر از پوست سایر نواحی بدن است و به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

اسکرابی که برای صورتتان استفاده می‌کنید، با اسکرابی که برای بقیه‌ی بدنتان استفاده می‌کنید متفاوت است. در ادامه طرز درست کردن چند اسکراب شکر مناسب برای لایه‌برداری صورت را آموزش می‌دهیم.

اسکراب خانگی با شکر ، چای سبز و عسل

چای سبز غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای بهبود سلامت پوست مفید هستند. عسل حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است و به رشد سلول‌های پوستی سالم کمک می‌کند.

مواد لازم

  • چای سبز: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: دو قاشق غذاخوری
  • شکر دانه درشت: سه تا پنج قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. مقداری چای سبز را دم کنید. از چای سبز کیسه‌ای برای تهیه‌ی اسکراب استفاده نکنید.
  2. دو قاشق غذاخوری از چای سبز دم‌کشیده را به همراه عسل در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  3. آرام‌آرام شکر را به ترکیب چای سبز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا اسکراب غلیظ و خمیر مانند شود.
  4. به‌آرامی و با حرکات دورانی اسکراب را چند دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. سپس صورتتان را با آب خنک بشویید.
  5. از این اسکراب صورت دو تا سه بار در هفته استفاده ‌کنید.

اسکراب خانگی با شکر ، روغن نارگیل و آب لیموترش

آب لیموترش منافذ بزرگ شده‌ی پوست را کوچک کرده و پوست را روشن‌تر و شادا‌ب‌تر می‌کند. از روغن نارگیل به‌طور رایج به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. این روغن در درمان خشکی و خارش پوست هم کاربرد دارد.

مواد لازم

  • روغن نارگیل: نصف فنجان
  • شکر دانه درشت: دو قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش تازه: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. روغن نارگیل را درون یک کاسه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا به غلظت مناسب برسند.
  2. آب لیموترش را اضافه کرده و دوباره مواد را با هم ترکیب کنید.
  3. صورت خود را با اسکراب به دست آمده به‌آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید.
  4. صورتتان را با آب خنک بشویید.
  5. از این اسکراب دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

اسکراب خانگی با شکر و بادام

بادام منبع غنی ویتامین E به شمار می‌رود و به تولید بافت‌های پوستی سالم کمک می‌کند. پودر بادام هم پوست را شاداب و جوان می‌کند.

مواد لازم

  • پودر بادام: یک قاشق غذاخوری
  • شکر دانه درشت: یک قاشق غذاخوری
  • روغن بادام: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. شکر، پودر بادام و روغن بادام را با یکدیگر ترکیب کنید.
  2. اسکراب را به‌آرامی و با حرکات دورانی روی صورتتان ماساژ دهید. سپس برای شستن صورتتان از آب خنک استفاده کنید.
  3. یک بار در هفته برای استفاده از این اسکراب کافی است.

اسکراب خانگی با شکر و ماست

باکتری‌های موجود در ماست به باز کردن منافذ مسدود شده‌ی پوست و بستن منافذ باز کمک می‌کنند. علاوه بر این لکه‌های پوستی را برطرف می‌کنند.

مواد لازم

  • ماست تازه: نصف فنجان
  • شکر: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن ماست و شکر را با هم مخلوط کنید.
  2. ترکیب ایجاد شده را با حرکات دورانی روی صورتتان اسکراب کرده و برای شستن صورت خود از آب ولرم استفاده کنید.

اسکراب خانگی با شکر و موز

موز خواص حیرت‌آوری برای پوست دارد. این میوه‌ی خوش‌طعم و محبوب حاوی ویتامین‌های A ،B ،C و D است و مواد معدنی مثل آهن، زینک (روی) و‌… دارد. تمام این مواد مغذی به‌شدت برای پوست مفید هستند. موز پوست را نرم و مرطوب می‌کند.

مواد لازم

  • موز: یک عدد
  • شکر: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. موز را در یک کاسه با چنگال له کنید تا نرم شود.
  2. شکر را به موز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دیگر هیچ تکه‌ی درشتی باقی نماند.
  3. صورت خود را با این ترکیب اسکراب ‌کنید.
  4. صورتتان را با آب بشویید. به‌آرامی با انگشتانتان به صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود.

اسکراب خانگی با شکر و کیوی برای صورت

کیوی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و از تولید بیش از حد چربی در پوست جلوگیری می‌کند. روغن آفتاب‌گردان که در تهیه‌ی این اسکراب از آن استفاده می‌شود، برای پوست‌های حساس مفید است. علاوه بر این به پیشگیری از چین‌وچروک کمک می‌کند.

مواد لازم

  • کیوی: یک عدد
  • شکر: دو قاشق چای‌خوری
  • روغن آفتاب‌گردان: چند قطره

طرز تهیه

  1. پوست کیوی را بگیرید و آن را در یک کاسه خوب له کنید تا به‌طور کامل نرم شود.
  2. شکر و روغن آفتاب‌گردان را به کیوی اضافه کنید.
  3. دو تا سه بار در هفته از این ترکیب به‌عنوان اسکراب صورت استفاده کنید.

اسکراب صورت با شکر و قهوه

کافئین موجود در قهوه به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. روغن هسته‌ی انگور حاوی فلاونوئید است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.

مواد لازم

  • پودر قهوه: سه قاشق غذاخوری
  • روغن هسته‌ی انگور: یک قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. پودر قهوه، روغن هسته‌ی انگور و شکر قهوه‌ای را با یکدیگر مخلوط کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا نرم شوند و هیچ تکه‌ی درشتی باقی نماند.
  2. اسکراب به دست آمده را روی صورت خود بمالید و بعد صورتتان را با آب بشویید.

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری دارچین

2 قاشق غذاخوری عسل

نحوه ساخت این لایه بردار خانگی:

برای آن که بتوانید این لایه بردار صورت خانگی را تهیه کنید، عسل و دارچین را به مقدار گفته شده با هم مخلوط نمایید. مواد را به گونه ای هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. سپس ماسک را روی صورت خود قرار دهید و به مدت 20  تا 30  دقیقه اجازه دهید، روی پوست صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان می توانید صورت خود را با آب گرم شستشو دهید و با حوله به آرامی خشک نمایید.

اسکراب خانگی با شکر برای لایه‌برداری لب‌ها

اگر می‌خواهید لب‌هایی نرم و زیبا داشته باشید، باید از اسکراب استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه‌ی یک اسکراب شکر برای لایه‌برداری لب را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

اسکراب لب با شکر و دارچین

دارچین در رفع لکه‌ها عالی عمل می‌کند و باعث می‌شود لب‌ها به‌طور طبیعی حجیم‌‌تر و زیباتر به نظر بیایند. گلیکولیک اسید موجود در شکر پوست را به‌طور عمیق پاکسازی می‌کند. روغن نارگیل خواص هیدراته‌کننده دارد و پوست را مرطوب می‌کند. عسل اثرات تسکین‌دهنده روی پوست دارد و پوست را مرطوب می‌کند. علاوه بر این به حفظ جوانی پوست و پیشگیری از چین‌وچروک کمک می‌کند.

مواد لازم

  • شکر قهوه‌ای: چهار قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • دارچین: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. شکر قهوه‌ای، روغن نارگیل، عسل و دارچین را با هم ترکیب کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را به‌آرامی روی لب‌های خود بمالید. بعد از چند دقیقه لب‌هایتان را بشویید.

اسکراب خانگی با شکر برای لایه‌برداری بدن

در ادامه طرز تهیه‌ی چند اسکراب بدن با شکر آورده شده است.

اسکراب بدن با شکر و شکلات

پودر کاکائو غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و خواص ضدالتهابی و ضدپیری دارد. بادام منبع غنی ویتامین E به شمار می‌رود که در تولید بافت‌های سالم مفید است. عصاره‌ی وانیل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. علاوه بر این خواص آنتی‌اکسیدانی دارد‌. این ترکیب پوست را تغذیه می‌کند، هر نوع تحریک پوست را تسکین می‌‌دهد و سرعت فرآیند پیری پوست را کاهش می‌دهد.

مواد لازم

  • پودر کاکائو: نصف فنجان
  • شکر قهوه‌ای: یک چهارم فنجان
  • شکر سفید: یک چهارم فنجان
  • روغن بادام: سه چهارم فنجان
  • عصاره‌ی وانیل: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن پودر کاکائو، شکر قهوه‌ای و شکر سفید را با هم مخلوط ‌کنید.
  2. عصاره‌ی وانیل و روغن بادام را به مواد اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید.
  3. اسکراب را روی بدنتان بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید.
  4. بقیه‌ی مواد اسکراب را در یخچال نگه دارید و دفعات بعد از آن استفاده کنید.

اسکراب خانگی با شکر و جو دوسر

جو دوسر به‌عنوان مرطوب‌کننده‌ی پوست عمل می‌کند. شکر حاوی گلیکولیک اسید است و به پاکسازی پوست به‌طور عمیق کمک می‌کند. عسل یک جاذب رطوبت (هومکتانت) طبیعی است و پوست را مرطوب می‌کند. علاوه بر این چین‌وچروک را از پوست دور کرده و پوست را جوان و شاداب می‌کند.

مواد لازم

  • جو دوسر: نصف فنجان
  • شکر قهوه‌ای: یک چهارم فنجان
  • عسل: دو قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل: نصف فنجان

طرز تهیه

  1. جو دوسر را آسیاب کنید. یک کاسه بردارید و در آن جو دوسر آسیاب شده، شکر، عسل و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید.
  2. از اسکراب ایجاد شده برای لایه‌برداری بدنتان استفاده کنید تا پوستتان نرم و لطیف شود.

اسکراب بدن شکر و زنجبیل

زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و قرمزی و جوش و آکنه را از پوست برطرف می‌کند. این گیاه پوست را نرم و لطیف می‌کند. جوز هندی یک آنتی‌اکسیدان و ترکیب ضدالتهابی است و از پیری پوست در اثر آفتاب پیشگیری می‌کند. دارچین در از بین بردن لکه‌ها بسیار اثرگذار است. روغن بادام منبع غنی ویتامین E محسوب می‌شود و برای پوست بسیار مفید است. روغن نارگیل هم پوست را نرم و مرطوب می‌‌کند.

مواد لازم

  • شکر سفید: نصف فنجان
  • شکر قهوه‌ای: نصف فنجان
  • زنجبیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • دارچین: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن بادام: سه قاشق غذاخوری
  • روغن بادام: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

  1. شکر سفید، شکر قهوه‌ای، زنجبیل، جوز هندی، دارچین، روغن بادام و روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید.
  2. اسکراب را با حرکات دورانی روی بدنتان ماساژ دهید.
  3. هر زمان که پوستتان کدر و خشک شد، از این اسکراب طبیعی استفاده کنید.

اسکراب بدن با شکر و گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله لیکوپین است که برای پوست مفید هستند.

مواد لازم

  • گوجه‌فرنگی: یک عدد
  • شکر قهوه‌ای: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. گوجه‌فرنگی را له کرده و شکر قهوه‌ای را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  2. اسکراب را روی بدنتان بمالید و آن را با حرکات دورانی روی بدن ماساژ دهید.

اسکراب بلوبری

بلوبری منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود و نشان داده شده که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. عسل پوست را مرطوب کرده و چین‌وچروک را از پوست دور می‌کند.

مواد لازم

  • بلوبری: سه چهارم فنجان
  • شکر: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. بلوبری‌ها را خوب بشویید و آن‌ها را له کنید.
  2. شکر و عسل را به بلوبری‌ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.
  3. بدنتان را با ترکیب ایجاد شده اسکراب کنید.

اسکراب بدن با شکر، تمشک و آب لیموترش

روغن نارگیل یک ترکیب عالی برای مرطوب کردن پوست محسوب می‌شود. آب لیموترش تازه منافذ بزرگ شده‌ی پوست را کوچک کرده و پوست را شاداب و روشن می‌کند. تمشک هم منبع خوبی از ویتامین C و منگنز به شمار می‌رود. مواد مغذی ذکر شده به پیشگیری از پیری پوست کمک می‌‌کنند.

مواد لازم

  • تمشک: نصف فنجان
  • شکر: یک چهارم فنجان
  • روغن نارگیل: سه قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش تازه: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. تمشک‌ها را به‌خوبی بشویید و آن‌ها را له کنید.
  2. شکر، روغن نارگیل و آب لیموترش را به تمشک له شده اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.
  3. اسکراب را با حرکات دورانی روی بدن خود ماساژ دهید.

اسکراب شکر و روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص هیدراته‌کننده دارد و پوست را مرطوب می‌کند. خیار پوست را جوان می‌کند و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. استفاده‌ی منظم از این اسکراب خانگی پوست را نرم‌تر و جوان‌تر می‌کند.

مواد لازم

  • شکر دانه درشت: نصف فنجان
  • شکر سفید دانه ریز: نصف فنجان
  • روغن نارگیل: دو تا سه قاشق غذاخوری
  • آب خیار: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. اول از همه شکر دانه درشت و دانه ریز را با هم ترکیب کنید.
  2. روغن نارگیل و آب خیار را به مخلوط شکرها اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا یک مخلوط یک‌دست ایجاد شود.
  3. بدنتان را با اسکراب به دست آمده ماساژ دهید.
  4. می‌توانید باقیمانده‌ی این اسکراب را در یک ظرف پلاستیکی درب‌دار قرار دهید و برای چند روز در یخچال نگه دارید.

طرز تهیه اسکراب خانگی با شکر و کرم مرطوب کننده

طرز تهیه این مدل کرم لایه بردار بسیار راحت است و برای پوست مفید بوده و عوارض جانبی هم ندارد.

وسایل مورد نیاز

  • کرم پاک کننده پوست   یک قاشق چای خوری
  • شکر دانه ریز    ۲ قشاق چای خوری
  • حوله تمیز
  • لیف

مراحل درست کردن کرم لایه بردار 

  1. ابتدا صورت خود را آب ولرم بشویید، در صورت نمایت می توانید از صابون هم استفاده کنید.
  2. سپس با یک حوله و یا یک پارچه نرم و تمیز صورت خود را به آرامی خشک کنید.
  3. به اندازه یک قاشق چای خوری از کرم پاک کننده پوست را کف دستتان بریزید.
  4. به اندازه ۲ قاشق چای خوری شکر دانه ریز را داخل کف دست خود و روی کرم بریزید.
  5. به کمک انگشتان دست دیگر کرم و شکر را با هم مخلوط کنید تا خمیر دانه دار و  ریگی شکلی درست شود.
  6. نکته : می توانید این ترکیب را درون یک کاسه هم هم باهم نرکیب  و تهیه نمایید.
  7. خمیر تهیه شده را بصورت دایره وار روی پوست صورت خود بمالید بخصوص اطراف بینی و قسمتهای خشک پوست.
  8. مراقب اطراف چشم خود باشید و مالیپن کرم به این قسمت ها جدا بپرهیزید.
  9. به مدت ده دقیقه صبر کنید.
  10. پارچه و یا لیف حمام را با آب ولرم خیس نمایید. و بوسیله آن خمیر را از روی صورت خود پاک کنید.
  11. و در پایان صورت خود را آب سرد شسته و با یک حوله تمیز خشک نمایید.
  12. این کرم لابه بردار منافذ بسته صورت شما را باز و حس طراوت به صورت شما خواهد داد.