در حالی که دیوید کامرون پیش از انتخابات عمومی ماه 'می' سال گذشته میلادی اعلام کرد، قصد دارد تا پیش از پایان دوره پارلمان کنونی ( 2020) از رهبری حزب محافظه کار کناره گیری کند، تازه ترین نظر سنجی صورت گرفته از سوی موسسه «او آر بی» حاکی از حمایت بیشتر افکار عمومی مردم انگلیس از بوریس جانسون شهردار فعلی لندن است.

در حال حاضر «ترزا می» وزیر کشور و «جورج آزبورن» وزیر دارایی انگلیس به ترتیب از دیگر رقبای جدی بوریس جانسون در انتخابات رهبری حزب محافظه کار و جانشینی کامرون به شمار می آیند.
برپایه نتایج نظرسنجی موسسه «او آر بی» 38 درصد مردم طرفدار بوریس جانسون، 16 درصد طرفدار ترزا می و تنها 9 درصد طرفدار جورج آزبورن هستند.
جورج آزبورن پس از ارائه لایحه جنجالی بودجه سال 2016 که به دلیلی سیاست های ریاضتی سبب اعتراضات گسترده و استعفای وزیر کار و امور بازنشستگی شد، با افت شدید محبوبیت در افکار عمومی مواجه گردید.
با این حال منابع انگلیسی می گویند، طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، بوریس جانسون را که طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است گزینه مناسبی برای تصدی نخست وزیری انگلیس نمی دانند.
همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت قرار است 23 ژوئن آینده برگزار شود.
در همین حال فشارها برای کناره گیری زودهنگام دیوید کامرون از نخست وزیری انگلیس در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا اخیرا شدت گرفته است.
نتایج نظرسنجی «ایپسوس موری» که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که 48 درصد انگلیسی ها در برابر 44 درصد، خواهان کناره گیری کامرون از نخست وزیری در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در جریان همه پرسی 23ژوئن هستند.
«الکساندر تمرکو» یکی از حامیان اصلی مالی حزب محافظه کار انگلیس نیز اخیرا خواستار برگزاری انتخابات زودرس درون حزبی پس از برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برای انتخاب جانشین دیوید کامرون رهبر این حزب شده است.
با این حال دیوید کامرون ضمن اعلام حمایت از ماندن کشورش در اتحادیه اروپای اصلاح شده گفته است که در صورت رای مردم به خروج انگلیس از این اتحادیه، از سمتش کناره گیری نخواهد کرد.