به گزارش پارس ، عباسعلی مطلبی در گفتگو باباشگاه خبرنگاران افزود: ما در خصوص این ماهیان کپور وارداتی بحث های ‍ ژنتیکی، اصلاح ن‍ ژادی و دستیابی به تکنیک تکثیر و پرورش آن ها را دنبال می کنیم.

وی با بیان این که کشور چین از نظر ‍ ژنتیکی مهد اصلی این گونه هاست ادامه داد: ما پس از انجام مطالعات فراوان برقراری ارتباط با موسسه تحقیقات شیلاتی چین و رصد کردن کلیه اطلاعات علمی مربوط به این ماهیان کپور تصمیم به واردات این بچه ماهی ها و پیش مولدها گرفتیم.

مطلبی افزود: واردات کپورماهیان چینی مثل آمور، پیتوفاگ و کپور معمولی توسط پرورش دهندگان ما سابقه طولانی دارد و این کپور ماهیانی که هم اکنون در کشور پرورش داده شده و به شکل انبوه در بازارها عرضه می شود همگی از چین وارد شده بودند.

وی با اشاره به این که اصل مسئولیت و سرمایه گذاری این طرح به عهده شرکت هلدینگ بخش کشاورزی بنیاد مستضعفان است ادامه داد: بخش کشاورزی بنیاد مستضعفان در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان و تقویت زیرساختهای صنعت آبزی پروری کشور سابقه ای طولانی دارد.

مطلبی با بیان این مطلب که این بچه ماهی ها به صورت دو محموله جداگانه و به دو شکل بچه ماهی و پیش مولد وارد کشور می شوند افزود: محموله اول حدود ۱۰ روز پیش وارد شده و محموله دوم نیز به زودی می رسد و تمامی آن ها به استان گلستان منتقل می شوند به این دلیل که هم یکی از مراکز تحقیقاتی صنعتی ما در گلستان مستقر است و هم امکانات علمی بنیاد مستضعفان در این استان قابل قبول است.

وی ادامه داد: این بچه ماهی به تعداد قابل قبولی برای تشکیل لاین ها و گله های مورد نظر انجام کارهای ژنتیکی اصلاح نژادی و پرورش وارد گلستان می شوند و پس از تکمیل اقدامات فوق و رسیدن به تولید انبوه صادرات آن ها به سراسر کشور آغاز می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان خاطر نشان کرد: پیش از این نیز در راستای سیاست تنوعی گونه آبزیان ماهی کفال خاکستری، تیلاپیا و کپورهای هندی نیز وارد کشور و بومی سازی شده اند.