به گزارش پارس به نقل از مهر، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه پیش از ظهر امروز دوشنبه در تهران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با تاکید بر موضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه با در نظر گرفتن خواست و مطالبات واقعی مردم سوریه برای بازگشت آرامش و امنیت به کشورشان، آمادگی کامل ایران را برای کمک به هرگونه تلاش منطقی و منطبق با واقعیتهای میدانی کشور سوریه به خصوص از سوی سازمان ملل متحد با تلاش و پیگیری اخضر ابراهیمی اعلام کرد.

ظریف همچنین با اشاره به نقش و تلاشهای مجدانه ابراهیمی تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید نقش مستقل خود را بدون تاثیرپذیری از فشارهای برخی کشورها در جهت تداوم تلاش های برای حل و فصل این بحران ایفاء نماید.

وی در عین حال افزود: ایران همواره تاکید کرده که هیچ پیش شرطی را در زمینه مشارکت در نشستهای مربوط به حل این بحران نمی پذیرد و در عین حال از بکارگیری ظرفیت و توان خود برای کمک به این روند سیاسی دریغ نمی ورزد.

ظریف همچنین با تشریح نقش دولت و رئیس جمهور قانونی کنونی در سوریه در روند بازگشت ثبات و امنیت به این کشور و فراهم شدن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات عادلانه با حضور همه آحاد مردم سوریه جهت تعیین سرنوشت سیاسی آینده خودشان را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین با اشاره به تبعات سلبی تداوم بحران در سوریه در تسری یافتن اقدامات تروریستی به برخی کشورهای منطقه، اولویت و ضرورت کنونی هرگونه تحرک و همکاری منطقه ای را مبارزه با تروریسم و افراط گرایی دانست.

اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار روند مذاکرات ژنو۲ و تلاشهای صورت گرفته برای حل و فصل بحران سوریه را در ابعاد سوری – سوری، منطقه ای و بین المللی، همچنین چالشها، موانع و نیز فرصتهای موجود در این روند را تشریح کرد و مذاکرات خود در تهران را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد.

وی با تاکید بر نقش تاثیر گذار کشورهای مهم منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران سیاسی، خواستار تداوم رایزنیها و مشورتهای سیاسی با کشورمان در این خصوص شد.

وی با تاکید بر موضع صریح و شفاف خود در تاکید بر ضرورت دعوت و حضور ایران در نشست ژنو ۲ و هرگونه نشستی برای حل بحران سوریه، خواستار تداوم مساعدت و کمک موثر ایران برای تقویت روند سیاسی و یافتن راهکارهایی برای پیشبرد تلاشهای جاری برای حل بحران سوریه شد.

ابراهیمی همچنین خواستار تسریع در مشورت و هم فکری کشورهای موثر در منطقه برای کمک به خاتمه فاجعه انسانی در این بحران به خصوص کمک به آوارگان سوری شد و افزود: بطور قطع تسریع در روند بازگشت ثبات سیاسی و امنیتی به سوریه با حل و فصل بحران کنونی در این کشور، در ثبات و امنیت کل منطقه موثر خواهد بود.