بازار چند روزی است که رفتار تعادلی در پیش گرفته است، ریزش‌ها و رشدها قدرت چندانی ندارد، ارزش معاملات هم که در محدوده سه هزار و ۴۰۰ میلیون دلار به تعادل رسیده است و شاهد ورود یا خروج پول سنگین به بازار نیستیم، تعداد نمادهای مثبت نسبت به چندروز گذشته بهبود پیدا کرده است. در پایان معاملات روز چهارشنبه، مورخ ۴ اسفند ماه، شاخص کل بورس با افزایش ۳ هزار و ۴۶۱ واحدی نسبت به روز سه‌ شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۲۷ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بازار سرمایه نیز با رشد هزار و ۶۵۷ واحدی در سطح ۳۳۰ هزار و ۳۱۰ واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز مثبت ۰.۵ درصدی بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد افزایش یافت و در سطح ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد ایستاد.

همچنین در این تاریخ ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این عدد نسبت به معاملات روز گذشته کاهش ۶۹ درصدی داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت و بیشترین پول حقیقی نیز به نمادهای کساوه (صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا)، وتعاون (بیمه تعاون) و سامان (بانک سامان) تعلق گرفت.

*مناقشه روسیه و اوکراین عامل پایین شدن شاخص کل بورس

گفتنی‌ست که سرمایه این روزها درگیر تاثیرپذیری از سایر بازارهای مالی است و البته نباید اتفاقات و رخدادهای سیاسی و بین المللی مانند مناقشه روسیه و اوکراین را در بالا و پایین شدن شاخص کل بورس بی تاثیر دانست.

افزایش و کاهش قیمت دلار در روزها و هفته های گذشته بازار سهام تهران را به دو بخش ریالی و دلاری تقسیم کرده است. در روزهایی که بازار ارز، با افزایش قیمت ها روبرو می شود، سهم های دلاری که عمدتا شرکت های صادرات محور هستند، سبزپوش بوده و در روزهایی که نوسان کمتری در بازار ارز دیده می شود، سهم های ریالی مانند بانکی ها و خودرویی ها، بورس را در دست گرفته و شاهد رشد قیمت این نمادها هستیم.

*رشد نمادهای خودرویی در بازار

البته تغییر در قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی به دلیل اتفاقات بین المللی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث رشد یا کاهش قیمت نمادها در بورس تهران می شود.

استقبال سهامداران خرد از سهام کوچک بازار سرمایه نیز یکی از نکاتی است که در این روزها، همه فعالان بازار سهام شاهد آن هستند. رشد دوبرابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز چهارشنبه تایید کننده این مساله است.

*تحلیل تکنیکال بازار در روزهای آینده

پیش بینی حرکت به سمت شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، حفظ حمایت یک میلیون ۲۸۰ هزار واحدی.

نظر معاون رئیسی درباره اثر توسعه صنعت پتروشیمی بر کنترل تورم و رونق بورس

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ساماندهی و حذف موانع صنعت پتروشیمی می‌تواند موجب رونق بازار سرمایه، جذب نقدینگی سرگردان و اثرگذار بر روی تورم باشد.

وی در حاشیه سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به اهمیت و نقش صنعت پتروشیمی، نیاز است بخش‌های مختلف از تأمین مالی گرفته تا فناوری‌ها، تجارت و برندینگ، ساماندهی و بازبینی شوند و در این مسیر، دولت پشتیبان و حامی صنعت پتروشیمی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: صنعت پتروشیمی از اولویت‌های اصلی و جدی دولت بشمار می‌رود. تلاش بر این است حمایت‌های لازم از این صنعت در حوزه‌های بازار سرمایه، تأمین مالی بانکی، تجارت و صنایع پایین دستی پتروشیمی، صورت پذیرد. برنامه رفع تحریم‌های داخلی در کنار تحریم‌های خارجی در دستورکار دولت قرار دارد.

رضایی ادامه داد: صنعت پتروشیمی مجموعه‌ای از بنگاه‌های مرتبط است که انتظار می‌رود با هماهنگی صنعت، ساماندهی کاملی انجام شود تا با برداشته شدن موانع، رونق در همه بخش‌ها به ویژه بازار سرمایه مشاهده شود. برطرف شدن موانع صنعت پتروشیمی بر کل اقتصاد نیز اثرگذار بوده و می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب کرده و در نهایت بر روی تورم نیز اثرگذار باشد. بنابراین گزارش، سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی به همت شرکت بهاران تدبیر کیش از دوم لغایت چهارم اسفند در جزیره کیش برگزار می‌شود.

*مجلس با انتشار ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشترک موافقت کرد

نمایندگان در نشست علنی- (چهار شنبه چهارم اسفند) در بررسی جزئیات بخش در آمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با بندهای (ز) و (ی) و بند الحاقی یک تبصره موافقت کردند. بند یک جز یک تبصره پنج به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

بانک ملت در طول یک دهه گذشته در تأمین منابع مورد نیاز شرکت‌های حوزه نفت و انرژی مشارکت فعال داشته است. ایجاد، توسعه و تکمیل فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی، خطوط لوله سراسری ۶، ۹ و ۱۱ انتقال گاز و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از مهم‌ترین این موارد است.

مانده اصل و سود تسهیلات اعطایی به این حوزه از سوی بانک ملت، حدود ۲۰ میلیارد دلار است که علیرغم محدودیت‌های بین‌المللی، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۰ میلیون دلار از تسهیلات اعطایی به شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه از محل منابع صندوق انرژی وصول شده است. همچنین مبلغی معادل ۵۳۰ میلیون دلار از شرکت نفت ستاره‌ی خلیج فارس، بابت تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی وصول شده است. بانک ملت در ۱۱ ماهه‌ی منتهی به پایان بهمن سال جاری حدود ۴۰۰ میلیون دلار از محل تسهیلات اعطایی به شرکت ملی نفت ایران و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، درآمد شناسایی کرده است. درآمد ناشی از تسهیلات اعطایی به شرکت‌های تابعه شرکت نفت، از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی در بازه‌ی زمانی منتهی به ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

آهن و فولاد ارفع در بهمن ماه، ۱,۱۲۲ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به ماه گذشته آن ۱۲۲ درصد و نسبت به میانگین درآمد ماهانه ۱۰ ماه ابتدایی سال ۶۰ درصد بیشتر بوده است.

به طور کلی این شرکت در ۱۱ ماه سال مالی ۱۴۰۰، حدود ۸,۱۵۶ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد بیشتر بوده است. در این ۱۱ ماه حدود ۶۱۴ هزار تن شمش فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افت داشته است. شرکت در بهمن ماه حدود ۸۰ هزار تن شمش فروخته که نسبت به ماه قبل آن ۱۱۰ درصد بیشتر بوده است (مقدار صادرات در دی ماه صفر بوده است). نرخ شمش داخلی و صادراتی شرکت در بهمن ماه نیز ۱۳,۲۰۰ تومان و ۱۴,۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده که شمش داخلی آن نسبت به ماه گذشته اندکی رشد داشته است.