شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه- ۲۹ دی) با ۵۵ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید؛ بر این اساس افت شاخص کل در هفته جاری معادل ۴.۳ درصد بود.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ دی ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۲۹ دی ماه) به یک‌ میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۵۳ هزار و ۷۶۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۲۲ هزار و ۳۶۵ واحد به عدد ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر ابهامات موجود در بازار سهام با روند نوسانی همراه بود و ادامه دهنده روند نزولی چند هفته اخیر بوده است.

بیشتر کارشناسان معتقدند بازار سهام اکنون تحت تاثیر افتی که از مدت‌ها قبل تجربه کرده است در موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و می تواند زمینه در بلندمدت بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

*بازگشت به مدار صعودی؟

با وجود ترس و نگرانی سهامداران برای ورود سرمایه های خود به این بازار، بیشتر کارشناسان معتقدند که قیمت سهام برخی از شرکت های حاضر در بورس در کمتر از ارزش ذاتی خود قرار دارند و این امر زمینه ساز موقعیت مناسب سرمایه گذاری برای سهامداران بوده است.

همچنین مصوبه ١٠ بندی ستاد اقتصادی دولت از دیگر مسایلی است که در سایه ابهام قرار گرفته و با شفاف سازی در خصوص نتیجه آن می توام در کنار دیگر عوامل شاهد اثر مثبت آن در بازار و تاثیرگذاری آن بر شاخص بورس در راستای بازگشت به مدار صعودی باشیم.

رکوردشکنی قیمت جهانی نفت موجب شد تا نمادهای پالایشی امروز با صف خرید به کار خود پایان دهند. این در حالی بود که فملی امروز معاملات منفی را پشت سر گذاشت و در پایان بازار با ۱٫۶ درصد افت در قیمت ۶۷۲ تومانی بسته شد.

ارزش معاملات امروز بورس در حالی از مرز ۲٫۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد که فرابورس هم بیش از سه هزار میلیارد تومان معامله را به ثبت رساند.

امروز همچنین دو گروه فراورده‌های نفتی و زراعت بیشترین تعداد نمادهای سبز را داشتند. همچنین گروه فلزات اساسی همن با ارزش معاملات ۳۳۲ میلیارد تومانی پر معامله‌ترین گروه بازار بود. گروه فراورده‌های نفتی هم دیگر گروهی بود که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان معامله را به ثبت رساند. با رشد بیش از ۲۰۰۰ واحدی در شاخص کل وضعیت متعادلی دارد. در دو هفته اخیر بورس روند نزولی داشته و در روز گذشته این روند شدت یافته است. کارشناسان معتقدند اصلاحات مثبت به دلیل افزایش قیمت نفت جهانی بوده و شنبه با فشار فروش مواجه خواهد بود.

*افزایش خروج حقیقی‌ها از بازار سهام

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام گفت: بازار با هفته گذشته و هفته جاری تفاوتی ندارد. ارزش معاملات همچنان پایین و روند منفی است. میانگین ارزش معاملات ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده و امروز هم تفاوتی نخواهد کرد.

وی افزود: تفاوت بازار افزایش قیمت نفت در دنیا و رشد نمادهای پالایشی است. امروز خیلی از پالایشی‌ها شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و انتظار می‌رود در هفته آینده با توجه به افزایش قیمت نفت جهانی وضعیت پالایشی‌ها بهتر شود.

روند معاملات در روز چهارشنبه نشان داد که بازار به سمت عرضه دنبال می‌شود. چراکه معاملات بازار سهام در روز سه شنبه از نوسان محدود خارج شد و شاهد خروج قابل توجهی از پول حقیقی ها از بازار بودیم. افزایش خروجی حقیقی ها از بازار سهام، سمت تقاضا را با تردید بالایی مواجه کرده و البته سمت عرضه نیز از ضعف همین ناحیه با بالاترین خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام مواجه شدند.

برپایه آخرین نظرسنجی‌ها؛ فروشندگان سوار بر بازار هستند و بررسی شاخص های عملکردی بازار سهام هم گویای این است که روز چهارشنبه هم اگر اتفاق خاصی نیفتد همسو با فشار طبیعی عرضه ها، بازار در همان کانال نزولی دنبال می شود.

شاخص کل بورس الان از سقف ۱.۲ میلیون واحد هم فاصله گرفته و به نظر می رسد با توجه به از دست رفتن مرزهای مقاومت، احتمال اینکه عدد شاخص به سقوط پایین تر فکر کند، بعید نیست.

هر چند که احتمال تغییر جهت شاخص در روز پایانی با توجه به رفتار غیرقابل پیش بینی بورس بازان بعید نیست اما بسیار سخت و با چالش همراه خواهد بود.

البته با توجه به ریزش سریع شاخص کل بورس ممکن است ریزش بیشتر شاخص با مرزهای محدود دنبال شود و این البته نیازمند مقاومت از سمت خریداران است.

*کارشناسان بازار بورس چه می‌گویند؟

قلی پور، کارشناس بازار بورس درباره وضعیت فعلی و روند آتی بازار می‌گوید: هفته گذشته اُفت نرخ ارز آزاد، نیمایی و سنا از عوامل موثر در اُفت بازار بود. همچنین نبود نقدینگی در بازار، خسته شدن سرمایه گذاران و در نهایت جذاب بودن بازار‌های بدون ریسک مثل، سپرده و اوراق بدهی نیز از دلایل وضعیت کاهنده بازار است.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، تعدیل رشد اقتصاد جهانی در گزارش جدید صندوق بین المللی پول بازار‌های سهام و کامودیتی جهانی را هم اندکی منفی کرد که بر بازار سرمایه ایران به ویژه صنعت فلزات اساسی و استخراج کانی‌های فلزی اثرگذار بود.

تحولات سیاسی و منطقه‌ای از جمله تحولات یمن در کنار پیشرفت در مذاکرات برجامی نیز تاثیر خاص خود را داشتند. اُفت شاخص از سطح حمایتی تکنیکالی نیز فشار فروش در بازار را تشدید کرد.

بابک سالاروند نیز دیگر کارشناس بازار سرمایه معتقد است: شاخص کل فرابورس طی هفته گذشته روند نزولی در پیش گرفت و با اُفت ۲.۵ درصدی از محدوده ۱۸ هزار و ۳۸۴ واحد به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. زیان شاخص هم وزن نیز با اُفت ۵ درصدی این هفته به بیش از ۲۳ درصد رسید و از محدوده ۳۵۳ هزار و ۵۵۶ واحد به محدوده ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد رسید.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، در طول هفته گذشته شاهد خروج یک هزار و ۷ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بودیم، عواملی که بازار سرمایه را دچار ریزش کرده، تعدیل اساسی در انتظارات تورمی در کنار ابهامات اساسی در مورد نرخ گذاری‌های دولتی بود. اخبار جدید منتشر شده نشان می‌دهد، نرخ خوراک و سوخت برای صنایع همچنان غیرمشخص و حتی رو به بالا تصور می‌شود.

ابهامات نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و آثار آن بر نرخ محصولات در صنایع وابسته نیز سبب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است.

*بازار بورس در مورخ ۲ بهمن

اما روند امروز بازار به گونه‌ای بود که معاملات بازار سهام با خوش بینی معامله گران همراه شد اما فروشندگان بورس دست به نقدتربودند. در معاملات روز شنبه بازار سهام، معامله گران نسبت به رفتار بازار برای کنترل سمت عرضه امیدوارند. روز چهارشنبه شاخص های عملکردی بازار سهام اگرچه همچنان به نفع فروشندگان به ثبت رسید اما به دلیل کاهش توان عرضه ها و نبود کشش برای ریزش بیشتر، شاخص تعییر جهت داد.

البته اگرچه شاخص کل بورس و شاخص هم وزن بورس سبزرنگ شد اما بازدهی ها در پایان معاملات هفته گذشته برای سومین هفته متوالی منفی شد. در شرایط فعلی از شدت خروجی پول حقیقی ها به بازار کاسته شده و سرانه معاملاتی در یک وضعیت نسبتا برابری میان خریداران و فروشندگان در جریان است.

شاخص کل بورس در کانال ۱.۲ میلیون واحد به سر میبرد اما به دلیل نبود کشش، شاخص جایی برای ریزش بیشتر ندارد و به همین دلیل شاخص کل بورس فعلا در همان محدوده کانالی نیمه دوم ۱.۲ میلیون واحد در جریان است. با توجه به جذابی قیمت های سهم ها برای خرید، ممکن است با استراتژی حقوقی ها، بازار دوباره خود را به سمت کانال ۱.۳ میلیون واحد سوق دهد اما نکته برجسته اینجاست که بازار در همین محدوده ها دنبال میشود.

*پیش بینی روند بازار در ادامه این هفته

اگرچه بازار به شنبه خوش بین است اما فعلاً وضعیت تغییری نکرده و عرضه ها با همان توان به پیش می روند، سیگنال های ارسالی از وین همچنان با تردید روبه روست. اگرچه بسیاری رسیدن به توافق را محتمل می دانند اما گمانه زنی ها مبنی بر پایان احتمالی مهلت زمانی مذاکرات وین، سناریوی دیگری را در این میان مطرح می‌کند.

شاخص های عملکردی بازار سهام فعلا به نفع فروشندگان است و تلاش ها برای پایدار شدن برگشت شاخص کل به کانال ۱.۳ میلیون واحد ادامه دارد، این در حالی است که با وجود تلاش ها اما شرایط به نفع خریداران نیست.