پیاز یکی از پرکاربرد و پر مصرف ترین سبزی ها در سبد عذایی خانوارها است که این روزها خرید آن به علت گرانی و کمبود عرضه، خریداران و فروشندگان را با مشکل مواجه کرده است.
در هفته های اخیر هر کیلوگرم پیاز با قیمت گزاف و باور نکردنی بین 50 تا 70 هزار ریال در فروشگاه ها و میادین عرضه تره بار استان ایلام عرضه شد و مشتریان با اکراه و از روی اجبار و نیاز مجبور به خرید این سبزی شدند.
محسوس بودن کمبود پیاز در هفته های اخیر در بازار بیشتر نقاط کشور از جمله استان ایلام محسوس بود و در مقابل میزان تقاضا برای این خوراکی خوش طعم بیشتر از میزان عرضه آن، و این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت آن داشته است.
شاید بتوان عمده عاملی که باعث کمبود پیاز در بازارهای مصرف شد را گرما و افزایش دمای هوا دانست که موجب فساد و خرابی این محصول زراعی قبل از رسیدن زمان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: با توجه به اینکه پیاز بهاره به بازار مصرف آمد و تمام شد و ذخیره ای در سردخانه ها تا زمان ورود پیاز پاییزه به بازار نداریم این کمبود، باعث افزایش قیمت شده که امری عادی محسوب می شود.
محمدتراب میری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرمای هوا و افزایش دما موجب از بین رفتن مزارع پیاز شد و توزیع نامناسب این محصول در بازار مصرف نیز موجب تنش در خرید و فروش و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد.
وی اظهار کرد: در استان ایلام اراضی زراعی اندکی به کشت پیاز اختصاص دارد و تنها 100 هکتار با میزان برداشت 60 تن در هر هکتار با مجموع 600 تن در شهرستان دهلران تولید پیاز داشته ایم که نیاز مصرفی داخلی را هم تمین نمی کند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان ایلام هم در خصوص علت گرانی پیاز گفت: عمده پیاز مصرفی استان ایلام از مناطقی چون تبریز، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، اردبیل، دزفول تهیه می شود و امسال با توجه به شرایط اقلیمی و موج گرما، عمده پیاز مزارع این مناطق قبل از برداشت از بین رفت.
موسی فاطمی راد افزود: بخش عمده ای از پیاز گرمسیری و بهاره که از آسیب گرما در امان مانده بود نیز قبل از فصل برداشت زمستانه وارد بازار مصرف شد و همین امر موجب کمبود این محصول کشاورزی پر مصرف در بازارهای کشور از جمله استان ایلام در این فصل (تابستان) از سال شده است.
وی یادآور شد: برای جلوگیری از بروز چنین پیش آمدهایی ایجاد سردخانه هایی که قابلیت نگهداری پیاز در فصل غیر برداشت یا فصول بسیار سرد و گرم سال را داشته باشد در این استان اجتناب ناپذیر است.
فاطمی راد تاکید کرد: با ورود پیاز پاییزه و زمستانه به بازارهای مصرف قیمت این کالای پر مصرف نیز کاهش می باید و کمبود این محصول در بازار مصرف بر طرف و قیمت آن کاهش پیدا می کند.
میانگین میزان واردات پیاز به استان ایلام بین 200 تا 150 تن در هر ماه است که از مناطق مختلف کشور وارد بازارهای مصرف استان می شود.