پنجم بهمن ماه سال گذشته خبر انتصاب احمدرضا نیک کار اصفهانی به مدیرعاملی یکی از بزرگترین هلدینگ های صندوق بازنشستگی وزارت کار منتشر شد که در متن خبر، این شخص دارای مدرک فوق دکتری مدیریت برنامه ریزی از دانشگاه هاروارد و همچنین فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تگزاس آمریکا معرفی شده بود.

 

با این حال، صحت موضوع مذکور یعنی مدرک تحصیلی این مدیر، در روزهای اخیر در فضای مجازی مورد تردید قرار گرفته است. بر اساس اتهامات منتشرشده، ادعا شده است که هیچ مقاله تحقیقاتی از این فرد در هیچ ژورنال داخلی یا خارجی معتبری ثبت و منتشر نشده. از آنجا که اخذ مدرک دکتری و فوق دکتری علاوه بر ارائه تز و پایان نامه، به انتشار حداقل سه مقاله در ژورنال های معتبر دانشگاهی نیاز دارد و به طور طبیعی این موضوع در مورد دانشگاه معتبر هاروارد نیز صدق می کند، ادعای داشتن مدرک فوق دکتری از هاروارد نیز مورد تردید قرار گرفته است.

این اتهام در روزهای گذشته در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر شده و عجیب آنکه، نیک کار اصفهانی و یا هلدینگ تحت مدیریت او هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده اند. سکوت عجیب شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و مدیرعامل آن باعث شده است تا ضمن دامن زدن به فضای شائبه برانگیز ایجادشده، در ذهن منتشرکنندگان این اخبار و مخاطبان، چنین تصور شود که این اتهامات صحت دارد.

فارغ از موضوع مدرک تحصیلی، در متن خبر انتصاب و رزومه، این شخص خود را  "جانشین وزیر سابق راه در قطار سریع السیر" و همینطور " قائم مقام سابق وزیر صنایع در آموزش و تحقیقات" معرفی کرده که اساسا چنین سمتی وجود خارجی ندارد .

فارغ از عدم پاسخگویی و شفاف سازی این ابهامات توسط نیک کار، برخی اقدامات عجیب از او بر این فضا دامن زده است. به طور مثال، قرار دادن عکسی از این فرد با ساعت چند ده میلیونی بر صفحه اصلی سایت یک هولدینگ عظیم افتصادی دولتی هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد.

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو سال و نیم پس از به دست گرفتن سکان این وزارتخانه، بر چه اساسی هدایت یکی از بزرگترین هلدینگ های زیرمجموعه وزارتخانه را به چنین فردی با کارنامه پر از ابهام مذکور سپرده و با اعتماد به او، سرمایه بازنشستگان را در اختیار وی قرار داده است؟