پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چند روزی است قیمت دلار در بازار اوج گرفته و پس از چند هفته زمزمه، دلار بالاخره به کانال ۴ هزار تومان وارد شد. روز گذشته رسانه‌ها قیمت‌های مختلفی از دلار در ساعات گوناگون روز مخابره کردند که بین 4080 تا 4130 تومان در نوسان بود، با این حال قیمت دلار در آخرین ساعات معاملاتی دیروز با 4074 تومان به کار خود پایان داد.

برخی می‌گویند چشم بازار به دنبال دلار ۵ هزار تومانی است و چه بسا با ادامه روند رشد قیمت ارز در بازار، بزودی هر دلار آمریکا به رقم بی سابقه ۵ هزار تومان نیز برسد. با این وجود، مقامات دولتی و بانک مرکزی به شدت با این موضوع ابراز مخالفت کرده و از حبابی بودن قیمت‌ها در این بخش خبر می‌دهند.

فعالان بازار سکه معتقدند رشد قیمت ارزهای معتبر به ویژه دلار در هفته‌های گذشته باعث تأثیرگذاری منفی در قیمت انواع سکه شده و افزایش نرخ روزهای اخیر سکه نیز به همین دلیل است. از آن‌سو پیگیری‌ها نشان می‌دهد که انگشت اتهام صرافان و فعالان بازار ارز به سوی بانک مرکزی بوده و آنها می‌گویند بانک مرکزی با توقف روند تزریق دلار به بازار باعث گرانی این ارز شده است. تازه‌ترین واکنش به اتفاقات روزهای اخیر در بازار ارز مربوط به رییس کل بانک مرکزی است که بانک‌ها را مأمور ورود جدی به بازار ارز و خرید و فروش رسمی دلار کرده است. سیف همچنین نسبت به عملکرد ضعیف بانک‌ها در بازار ارز پس از صدور مجوز فعالیت ارزی گلایه کرد.

از آن‌سو خبرمی رسد صرافان در واکنش به اقدام جدید ارزی بانک مرکزی، نامه‌ای را به رییس کل بانک مرکزی خواهند نوشت و احتمالاً در آن از وی می‌خواهند فعالیت‌های صرافی‌ها در بازار ارز کشور محدود نشود. حالا اگر راهکار جدید دولت برای مهار افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، حضور کنترل شده بانک‌ها در این بازار و توقف نسبی فعالیت صرافان باشد،‌ این مسأله واکنش صرافان را به همراه داشته و به نظر می‌رسد همانگونه که صرافان عدم تزریق دلار به بازار ارز را دلیل افزایش قیمت آن می‌دانند،‌ بانک مرکزی نیز میل صرافان و فعالان بازار آزاد به افزایش قیمت دلار به منظور کسب سود را دلیل رشد نرخ‌ها می‌دانند و در واقع انگشت اتهام دولت به سوی صرافی‌ها نشانه رفته و از این‌رو بانک مرکزی به دنبال جمع و جور کردن این بازار است.

رییس کل بانک مرکزی در نشست خود با مدیران عامل بانک‌ها که در ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی برگزار شد،‌ با تأکید بر لزوم گسترش حضور بانک‌ها در بازار ارز، افزود: با وجود گشایش‌های انجام شده مقررات تسهیل کننده ابلاغی، کماکان بانک‌ها اقدام مؤثری در این خصوص انجام نداده‌اند و لازم است فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند چرا که بانک‌ها فقط با عملیات واسطه‌گری وجوه نمی‌توانند سودآوری خود را تضمین کنند و لازم است در عرصه‌های دیگر از جمله ارائه خدمات متنوع ارزی فعال باشند.

سیف با اشاره به افق بلندمدت و پیش‌روی بازار ارز گفت: بانک‌ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را در این بازار بازیابند تا فعالیت‌های شبکه صرافی به جایگاه و مأموریت مقرراتی خود بازگشته و بدین طریق سلامت و اطمینان در تجارت خارجی تقویت شود. حال باید منتظر روزهای آینده ماند تا مشخص شود آیا بانک مرکزی خواهد توانست موتور بانک‌ها برای خرید و فروش رسمی ارز آزاد را روشن و فعالیت صرافی‌ها را محدود کند و یا اینکه بازار مقاومت کرده و به راه خود می‌رود؟