علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص تغییرات راهبردی این شرکت و برنامه های آتی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 5 محور راهبردی برای فعالیت شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده که مهمترین آن توسعه پارس جنوبی و حداکثر سازی ظرفیت تولید و جبران عقب ماندگی از نظر تولید تجمعی در این میدان مشترک است.

وی ادامه داد: دومین محور، توسعه میادین غرب کارون و استفاده از پیمانکاران ایرانی و خارجی است، همچنین گسترش روابط صنعت نفت با دانشگاه به طوری که در هر میدان و در کنار هر مخزن یک مشاور از دانشگاه وجود داشته باشد. 
 
کاردر در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه های مهمی که این شرکت مکلف شده تا آن را بهبود بخشد،  تامین تجهیزات 10 گروه کالای پر مصرف این صنعت در داخل کشور است که به همین منظور تاکنون 52 قرارداد با شرکت های داخلی منعقد شده که تا سه ماهه چهارم سال جاری این قراردادها تکمیل خواهند شد؛ شرکت ملی نفت سه هزار و 400 پروژه برای توسعه مناطق محروم تعریف کرده و اعتباری بالغ بر 340 میلیارد تومان برای این مسئولیت های اجتماعی در نظر گرفته شده است. 
 
معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه های توسعه ای این وزارتخانه اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید داشته توسعه منطقه جاسک و مکران بوده که به همین منظور شرکت ملی نفت در حال انتقال نفت خام غرب کارون به این مناطق است تا جایگاه صادراتی جدیدی در این مناطق به وجود آید. 
 
وی ادامه داد: همچنین  احداث حدود هزار کیلومتر خط لوله ،ساخت اسکله، بندر گاه و یک پالایشگاه 13 هزار بشکه ای پیش بینی شده تا تمدن جدید صنعت همانند عسلویه و پارس جنوبی در این منطقه به وجود آید. 
 
 مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین اظهار داشت: طرح NGL نیز برون سپاری شده تا از سوزانده شده گازهای همراه جلوگیری شود، امیدواریم تا سه سال آینده دوره توسعه ای این طرح ها به پایان برسد ضمن اینکه برنامه کوتاه مدتی نیز در نظر گرفته شده تا از این گازها برای تولید برق استفاده شود. 
 
 جزئیات قراردادهای جدید نفتی  
 
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تصویب الگوی جدید قراردادهای نفتی اظهار داشت: تا 5 سال آینده 134 میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت و گاز در بخش بالا دست سرمایه نیاز است که طبق آخرین تصمیم گیری ها برای تامین منابع  از سبد سرمایه گذاری استفاده خواهیم کرد. 
 
وی تاکید کرد: برای انعقاد قرارداد تنها محدود به IPC نخواهیم بود بلکه از قراردادهای بیع متقابل، EPCF  و همچنین منابع مالی بازار داخلی نظیر اوراق مشارکت و بازار اوراق قرضه بین المللی استفاده خواهیم کرد. 
 
 اولویت بندی میادین 
 
کاردر در خصوص واگذاری میادین مختلف نفتی اظهار داشت:  برای شرکت های ایرانی تایید صلاحیت شده پروژه های کوچک و متوسط در نظر گرفته شده  که فعالیت این شرکت با محوریت پیمانکار داخلی و همکاری یک شرک بین المللی  صورت می پذیرد. 
 
وی افزود: برای میادین بزرگ شرکت های خارجی در نظر گرفته شده اند که در کنار آنها پیمانکاران ایرانی به عنوان شریک حضور خواهند داشت. 
 
معاون وزیر نفت در خصوص اولین قراردادهای که مورد مناقصه قرار خواهند گرفت، گفت: اولین قرار داد برای میادین کوچک که توسط پیمانکار ایرانی اجرا خواهد شد صورت می گیرد و پس از آن در هفته آخر مهر ماه مناقصه آزادگان جنوبی برگزار خواهد شد. 
 
کاردر با اشاره به آخرین تغییرات الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: طبق تغییرات انجام شده اولویت با میادنی خواهد بود که نرخ بازگشت از میدان آنها کمتر از 20 درصد باشد، فرم قراردادهای محرمانگی باید به شورای عالی امنیت ملی ارسال شود ضمن اینکه در خصوص حاکمیت شرکت ملی نفت نیز شفاف سازی صورت گرفت. 
 
وی همچنین اذعان داشت: زمان اجرای پروژه نیز به 20 سال کاهش پیدا کرد. 
 
کاردر در پایان در خصوص تغییرات قرارداد بیع متقابل با قراردادهای جدید اظهار داشت: لایه انتقال تکنولوژی در حوزه بالا دست در قراردادهای بیع متقابل در نظر گرفته نشده بود اما در قراردادهای جدید این مهم لحاظ شده است.