در چند روز آینده یکی از جلسات مهم در حوزه بین المللی نفت در محل دائمی سازمان اوپک برگزار می‌شود که در روزهای اخیر حواشی خاص آن همچون عدم حضور وزیر انرژی روسیه رسانه ای شده است، این خبر در حالی اعلام شده که روسیه کشوری غیر اوپکی شناخته می شود و در اجلاس اوپک اعضای این سازمان در کنار یکدیگر برای دستیابی به یک تصمیم واحد، قرار می‌گیرند.

در کنار این موضوع با توجه به بیانیه اجلاس قبلی اوپک قرار بر آن بود تا دبیر کل اوپک در پایان تابستان تغییر کند، در این راستا کشورهایی همچون ونزوئلا و اندونزی کاندیدای جدید معرفی کرده‌اند.

اما مهمترین بحث اجلاس اوپک اجماع اعضای آن بر سر حجم تولید و قیمت نفت است، که پیش بینی میشود با توجه به تغییر شرایط بازار و تغییر وضعیت حجم تولید نفت ایران اگر عربستان و کشورهای همراه آن موضع تخریبی خود را کنار بگذارند، اجلاس آینده اوپک شاهد یک تصمیم جامع باشد.

اوپک در طی عمر خود بارها تصمیمات مناسبی در راستای تعادل بازار گرفته است و دستیابی به تصمیم مناسب در شرایط فعلی دور از ذهن نیست، در فروردین ماه سالجاری نشستی تحت عنوان نشست فریز نفتی دوحه با حضور اعضای اوپک و غیراوپکی برگزار شد که به دلیل بداخلاقی های سیاسی عربستان این نشست به شکست منجر شد، عربستان در این نشست به دنبال آن بود تا دلیل اصلی شکست را به گردن ایران بیاندازد و این در حالی بود که ایران قبل از برگزاری این نشست اعلام کرده بود تا زمان دستیابی حجم تولید نفت به میزان قبل از تحریم‌ها حجم تولید خود را ثابت نگه نخواهد داشت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در رابطه با میزان تولید نفت اعلام کرد که ایران تا زمانی که به میزان تولید قبل از اعمال تحریم‌ها دست پیدا نکند، هیچ تصمیم دیگری ندارد و کشورهایی که جایگاه ایران را تصاحب کرده اند باید میزان تولید خود را کاهش دهند.

در این رابطه نیز رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت نفت ملی ایران با تاکید بر نظر وزیر نفت، احتمال داد در زمانی که میزان تولید نفت ایران به میزان قبل از اعمال تحریم‌ها بازگردد می‌توان در رابطه با فریز نفتی تصمیماتی اتخاذ کرد.

در رابطه با جلسه آینده اوپک نماینده سابق ایران در اوپک، با بیان اینکه شرایط ایران نسبت به زمان برگزاری نشست دوحه تغییر کرده است، گفت: کاهش میزان تولید در راستای کاهش مازاد عرضه راهکار اصلی تعادل بخشی به بازار نفت است.

محمدعلی خطیبی اظهار کرد: در نشست دوحه اعضای اوپک نتوانستند به اجماع برسند از این رو غیراوپکی‌ها در انتظار هستند که با دستیابی اوپکی‌ها به اجماع، جلسات مشترک اعضای اوپک و غیراوپک برگزار شود و عدم حضور وزیر انرژی روسیه در اجلاس اوپک موضوع مهمی نیست.

وی در رابطه با تاثیر تصمیمات گذشته ایران بر جلسه آینده اوپک، با بیان اینکه اگر در جلسه آینده اوپک اجماعی صورت نگیرد، غیر اوپکی‌ها علاقه‌ای برای مشارکت با اوپک نخواهند داشت، تصریح کرد: وضعیت ایران نسبت به زمان برگزاری نشست دوحه متفاوت است و در حال حاضر میزان تولید نفت ایران به مرز قبل از تحریم‌ها افزایش یافته است.

 نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: شرایط ایران برای مشارکت مساعدتر شده است اما نباید از سیاست‌های کلی دولت در زمینه حوزه نفت غافل شد، در مجموع پیش بینی می شود با توجه به افزایش حجم تولید نفت ایران، موضع ایران تغییر کرده و ایران مانعی برای اجماع اوپک نخواهد بود.

خطیبی یادآور شد: کاهش میزان تولید نفت راهکار اصلی تعادل بخشی به بازار نفت است و تا زمانی که مازاد عرضه از بازار جمع نشود، بازار به تعادل نخواهد رسید، بازار نشان داده در کنار اتخاذ تصمیمات مقطعی توان اتخاذ تصمیمات محکم و مناسبی برای کاهش مازاد عرضه را دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر انسجام درونی در اوپک وجود داشته باشد، بیان کرد: انسجام درونی اوپک سیاست‌های بهتری را رقم خواهد زد و این در حالی است که عربستان و کشورهای همراه آن فضای غیر مناسبی را ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر به واسطه تغییر در دولت عربستان، مواضع این کشور تخریبی است و حرکات غیرخردمندانه‌ای دارند که به بازار نفت نیز وارد شده است.

خطیبی در رابطه با انتخاب دبیرکل در جلسه آینده اوپک گفت: با توجه به بیانیه اجلاس گذشته اوپک، قرار بر آن است دبیرکل در پایان تابستان تغییر کند که در کنار کاندیدای همیشگی، کشورهای ونزوئلا و اندونزی کاندیدای جدید معرفی کرده‌اند و اگر اعضای اوپک بر سر انتخاب دبیر به اجماع برسند، دبیر کل جدید انتخاب و در غیراینصورت گزینه‌های موقتی برای سمت دبیرکلی انتخاب خواهد شد.