به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا دیروز حرف از دارو و تجهیزات پزشکی که به میان می آمد، از دلالان ناصر خسرو تا نسخه پیچ های داروخانه ها هر کدام سر قیمت، ساز خودشون را می نواختند تا جایی که قیمت یک وسیله پزشکی ساده از شمال تا جنوب شهر، مثل سیبی که از درخت می افتد و هزار چرخ می زند متفاوت بود. به طور مثال دستگاه بخور که خرید و فروشش توی این فصل سال داغه ، پایین ترین مدل آن در یکی از داروخانه های ولنجک با قیمت 56 هزار تومان به فروش می رسد اما همان مدل در جنوب شهر با قیمت 45 هزار تومان عرضه می شود.

 

این بالا و پایین شدن قیمت ها شاید چندان چشمگیر نباشه اما به مرور روی بازار دارویی و تجهیزات پزشکی خودش رو نشان می دهد. مسائل این چنینی و نبود قیمت ثابت برای اقلام پزشکی تا دیروز راه را برای افراد سودجو در ارائه این تجهیزات با قیمت های کزایی باز کرده بود اما برداشتن تحریم ها، شرایط رو کاملا تغییر می دهد و دیگه وقت آن رسیده است که دلالان دارو کوله بارشان را به دوش بگیرند و میدان را خالی کنند.

 

سید حسین صفوی مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص سهم تجهیزات پزشکی در بازار ایران گفت: ارزش تجهیزات پزشکی در بازار ایران حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان است که حدود 3/1 از آن مربوط به تولیدات داخلی تجهیزات و ملزومات پزشکی و 3/2 از آن نیز مربوط به واردات است که این نسبت ها از لحاظ ارزش تجهیزات است و به تعداد آنها مربوط نمی شود.

 

تفاوت قیمت دارو به ثبات می رسد؟
گاهی از یک کالای پزشکی نمونه های داخلی و خارجی وجود دارد که با وجود کاربری مشابه، تفاوت قیمتی زیادی دارند که می تواند دلیل آن مسیری که کالای وارداتی باید طی کند و یا سیاست های دولت برای حمایت از تولید کننده داخلی باشد . اما برخی اوقات تفاوت قیمت دلیل قانع کننده ای ندارد و به علت برخی سودجویی ها اتفاق می افتد.

 

صفوی در خصوص ارزش بازاری تجهیزات پزشکی عنوان کرد: تجهیزات پزشکی از لحاظ قیمت به دو دسته ارزان و گران قیمت تقسیم می شوند. کالاهای گران قیمت که در حال حاضر امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد و اغلب هم از ارزش مالی بالایی برخوردار هستند، معمولا به صورت وارداتی به بازار کشور وارد می شود و کالاهای ارزان قیمت نیز که هزینه مواد اولیه پایینی دارد، تولید داخل است.

 

گران کردن چه آسان؛ ارزان کردن چه مشکل!
این صاحب نظر در خصوص سیاست های وزارت بهداشت در تعدیل قیمت تجهیزات پزشکی با بیان میزان تاثیر طرح تحول سلامت بر کاهش قیمت اقلام و تجهیزات پزشکی ، عنوان کرد: از سیاست های وزارت بهداشت تعدیل و تنظیم قیمت ها در حوزه تجهیزات پزشکی است که همزمان با آغاز طرح تحول سلامت و با اقداماتی که در طی این زمان صورت گرفته است ، شاهد کاهش 70 درصدی قیمت برخی از اقلام و تجهیزات پزشکی بودیم.

 

وی افزود: حمایت از تولید کنندگان از جمله برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش میزان واردات تجهیزات پزشکی است که تا حدودی نیز در این مسیر موفق بوده است.

 

روزنه امید در کنار رفتن سایه سنگین تحریم ها
مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با توجه به برداشته شدن تحریم ها در خصوص تاثیر برداشته شدن تحریم ها در قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی بیان کرد: وجود تحریم ها در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکنون تاثیر جدی نداشته است اما قطعا برداشته شدن تحریم ها بر قیمت آنها بسیار تاثیرگذار است.

 

وی خاطر نشان کرد: با برداشته شدن تحریم ها، ارتباط موثری بین ایران و سایر کشورها و کمپانی های سازنده تجهیزات پزشکی ایجاد می شود و همچنین محدودیت های ارزی برطرف می گردد و در نهایت هزینه تولید تجهیزات و یا تهیه مواد اولیه ساخت تجهیزات کاهش می یابد.

 

قاچاق قلع و قمع می شود!
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سهم ایران از این بازار جهانی از نیم درصد هم کمتر است، افزود:قاچاق مشکل مهم بازار سلامت است که همچنان پابرجاست، هنوز نتوانسته ایم این مشکل را رفع کنیم و در این زمینه نیازمند همکاری های بین بخشی جدتری هستیم.بنابراین با برداشته شدن تحریم ها و افزایش مراودات کشور با سایر کشور ها و کمپانی های سازنده تجهیزات می توانیم شاهد کاهش قیمت در تجهیزات و ملزومات پزشکی باشیم.