به گزارش پارس، محمد جواد صدق‌آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک در رابطه با سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران بیان داشت: این نمایشگاه اگر مورد دقت قرار بگیرد، پیام‌هایی بسیار جدی برای مدیران و مسئولان صنعت پوشاک ما به همراه داشت.

وی ادامه داد: حضور تولیدات و برندهای ترکیه‌ای در این نمایشگاه و سهم عمده آن‌ها در بخش بین‌المللی بار دیگر خطر این کشور برای در دست گرفتن بازار ایران را یادآور ‌شد. به طوری که حضور دیگر کشورها کاملا کم رنگ و حضور کشور ترکیه بسیار پررنگ‌تر بود.

صدق آمیز تأکید کرد: آن چیزی که بیش از قبل نیز ما را نگران محصولات داخلی پوشاک کرد این بود که متوجه شدیم، هر یک از برندها و تولیدکنندگانی که در ایران نمایندگی و فروشگاه دائر می‌کنند مورد حمایت ویژه دولت ترکیه قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: حمایت دولت ترکیه هیچ هدفی جز در دست گرفتن سهم عمده بازار ایران، و حضور دائمی آن‌ها در بازار داخلی ندارد. آیا این زنگ خطری برای مدیران و مسئولان صنعت پوشاک ما نیست؟

صدق آمیز بیان داشت: آن طور که خود کمپانی‌های ترکیه‌ای مطرح کرده بودند، دولت ترکیه برای کسانی که در ایران نمایندگی و فروشگاه دائر می‌کنند، 50 تا 70 درصد هزینه‌های مکان و تبلیغاتی آن‌ها و سایر هزینه‌هایشان را دولت ترکیه متقبل می‌شود تا آن‌ها بتوانند در بازار ایران باشند.

وی گفت: این حمایت بدون شک دائمی نیست و تا زمانی خواهد بود که برندها و محصولات ترکیه‌ای جایگاه خود را به طور کامل و ثابت در ایران پیدا کنند. اما به هر ترتیب این پیامی بسیار جدی برای اتحادیه پوشاک دارد، و آن این که متأسفانه سمت و سوی رقابت در جهتی نابرابر قرار گرفته است، زیرا تولیدکننده ترکیه‌ای از حمایت ویژه دولتش برخوردار شده است.

مشاور اتحادیه پوشاک تصریح کرد: مسئولان صنعت پوشاک باید این زنگ خطر را جدی بگیرند و توجه داشته باشند که پوشاک ترکیه امروز با ترسیم چشم اندازی برای آینده وارد بازار ما شده است. بنابراین مدیران مسئول نیز باید در رابطه با سیاست‌های ارتباطی بین ایران و ترکیه در صنعت پوشاک تجدید نظری داشته باشند، حتی شاید حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های ما و کمک به عرضه محصولشان به صلاح صنعت پوشاک ما نباشد.

وی افزود: ما از محصولات و لباس کشور چین نمی‌ترسیم، زیرا کشور چین مانند ترکیه به دنبال بازار ایران نیست، چین از واردکننده ایرانی سفارش می‌گیرد و محصول برای بازار ایران درست می‌کند در صورتی که برندهای چین وارد بازار داخل نمی‌شوند،  اما وضعیت پوشاک ترکیه به هیچ عنوان به این ترتیب نیست. بلکه ترکیه به دنبال سکوی فروش است.

مشاور اتحادیه پوشاک تأکید کرد: 15 درصد حجم واردات به کشور، سهم ترکیه است. کشور ترکیه حتی از چشم‌اندازی که خودش برای گرفتن بازار ایران در سال‌های آینده ترسیم کرده، جلوتر رفته و با سرعت بیشتری به اهداف پیش روی خود رسیده است.

وی با ابراز تأسف از وضعیت کنونی واردات از کشور ترکیه بیان داشت: برآورد کشور ترکیه این است که حجم صادرات خود به ایران را به حدود 6 میلیارد دلار برسانند و این برای تولید داخلی ما یک فاجعه است. آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال این موضوعات کنیم؟

وی گفت: ترکیه امروز در بازار ایران به دنبال ایجاد سکوی پرش برای صنعت پوشاک خود می‌گردد و همان طور هم که عرض کردم نه تنها تا به حال به اهداف مورد نظرش دست پیدا کرده بلکه حتی با سرعتی بیشتر به نتایجی بهتر رسیده است.

صدق آمیز در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این‌ها برای مدیران صنعت پوشاک کشور ما یک هشدار و یک پیام است، تا به آن‎ها یادآوری کند که چه طور کشوری مانند ترکیه به حمایت تمام قد از تولیدکنندگان داخلی خود بلند شده است، آیا تولیدکنندگان داخلی کشور ما مستحق چنین حمایت‌هایی نیستند؟!

 

 

منبع:نسیم