به گزارش پارس به نقل از فارسهادی حسینی با اشاره به پرونده‌های متعدد مطروحه در رابطه با موجر و مستاجر در دادگاه‌ها گفت: راهکار کاهش مشکلات بین موجر و مستاجر در کشور استفاده از تجربیات موفق کشورهای دیگر است چرا که برخی کشورها از روشهایی استفاده کرده‌اند که موفق بوده است و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم همچنان‌که حضرت رسول (ص) مسلمین را به استفاده از تجربیات دیگران توصیه کرده است.

حسینی گفت: کشورهای مترقی مانند سوئد، نروژ، استرالیا و کانادا تشکیلاتی به نام «اداره مسکن» در حوزه اجاره اموال مردم تأسیس کردند که زیر نظر دولت است و در این حوزه دخالت می‌کنند یعنی افراد به این مراکز می‌روند و سپرده‌ای برای چند ماه را نزد این مراکز می‌گذارند.

وی گفت: این مراکز مورد اجاره را که می‌تواند منزل باشد پس از تخلیه مستاجر بررسی می‌کند که آیا خانه پس از تخلیه مستأجر وضعیت مناسبی دارد یا خیر و اگر خانه در زمان اجاره آسیب دیده باشد از سپرده مستأجر کم می‌کنند.

این وکیل دادگستری تأکید کرد: گروه‌هایی از اصناف مثل مشاوران املاک، قضات و معلمین تشکیلاتی ایجاد کردند که از سه عضو تشکیل شده است و شبه قضایی است یعنی چیزی مانند شوراهای حل اختلاف و پس از مراجعه در صورت احراز شرایط بلافاصله حکم تخلیه اجرا می‌شود.

حسینی گفت: در داخل کشور نیز باید تعدادی از مشاوران املاک که سواد قضایی دارند شعب قضایی تشکیل دهند و افراد به آنجا مراجعه کنند و ظرف 24 ساعت حوائج قضایی آ‌نها مرتفع شود.

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: شعبی شبه قضایی یا قضایی باید ایجاد شود که متشکل از نماینده قوه قضاییه، وزارت کشور و مشاوران املاک در آنها حضور داشته باشند و چند اتاق در شهرداری‌ها برای این شعب در نظر بگیرند تا مردم به آنها مراجعه کنند و مشکلاتشان مرتفع شود.