پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با بهره برداری از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور در تولید بنزین خودکفا خواهد شد.

شاهرخ خسروانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: با بهره برداری از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر‌عباس با استفاده از خوراک میعانات گازی که با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است کشور در تولید بنزین خودکفا خواهد شد.

وی افزود: پروژه پالایشگاه دارای پیشرفت 82 درصدی است اما پیشرفت کل طرح 84.5 درصد است. 

وی اضافه کرد: این طرح مشتمل بر 3 بخش خط انتقال خوراک از عسلویه به ‌بندر‌عباس، طرح آبگیر و یک پالایشگاه است که تا پایان سال جاری فاز اول پالایشگاه آماده  خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درخصوص نحوه کنترل کیفیت بنزین وارداتی گفت: برای کنترل کیفیت، بنزنی وارداتی با استاندارد یورو 4، یک تست قبل از بارگیری کشتی انجام و آنالیز کامل توسط شرکت فروشنده به امور بین‌الملل وزارت نفت ارسال می‌شود که این نتایج مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی نظیر SGS است.

خسروانی افزود: امور بین‌الملل وزارت نفت آنالیز فوق را بر اساس استاندارد یورو 4 ابلاغی مقایسه می‌کند اگر مشخصه‌های آن متناسب با استاندارد بود دستور بارگیری و حرکت داده می‌شود. 

وی اضافه کرد: بعد از آن دو محل تخلیه در بندرعباس و ماهشهر وجود دارد که در این مرحله مجددا اداره نظارت بر صادرات و واردات وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان نماینده پالایش و پخش و با حضور نماینده اداره استاندارد نمونه‌گیری انجام و در آزمایشگاه‌های معتمد مجدداً محموله بنزین تست می‌شود اگر مورد تایید واقع شد دستور تخلیه داده می‌شود. به این ترتیب هم کنترل در مبدا و هم در مقصد صورت می‌ گیرد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان ساخت: از اردیبهشت 93 استاندارد بنزین یورو 4 مبنای واردات قرار گرفت و از نیمه تیر ماه سال 93، تمامی محموله‌ها بر مبنای این استاندارد بود. تاکنون 43 محموله وارد کشور شده و تمام این محموله‌ها دقیقاً استاندارد یورو 4 را داشته است. 

خسروانی افزود: در این میان فقط یک محموله چند ماه قبل در گمرک بندرعباس حاوی مواد اکتان افزای فلزات سنگین منگنر وارد شد که آن هم به علت رعایت نکردن استاندارد یورو 4عودت داده شد و تخلیه نگردید. 

وی اضافه کرد: اکنون با اطمینان اعلام می شود که بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو 4 است و هیچ ماده اکتان افزای سنگین در بنزین توزیعی کشور وجود ندارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مورد حجم بنزین مصرفی کشور گفت: در سال 93 متوسط مصرف کشور 69.7 میلیون لیتر در روز بود، با پیش ‌بینی افزایش 3 درصدی مصرف در سال 94 انتظار داریم مصرف به 71.5 میلیون لیتر برسد. البته در حال حاضر متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال در حدود 70.4 میلیون لیتر بوده که البته سفرهای تابستانی آن را افزایش خواهد داد. 

خسروانی افزود: به هر روی ما به التفاوت تولید و مصرف باید از واردات تامین شود که سعی شده با افزایش پتانسیل‌ های پالایشگاه‌ ها میزان واردات را به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: در کشور برنامه ریزی شده با افزایش مصرف سی ان جی میزان مصرف بنزین کاهش یابد. اخیرا مصوبه هیات دولت در خصوص کاهش قیمت CNG  نیز در همین راستا بوده است. دولت در راستای اینکه CNG  سوخت پاکی است و همین‌طور برای کاهش مصرف بنزین در فصل تابستان که پر‌مصرف ترین فصل سال است قیمت سی ان جی را کاهش داد تا برای افزایش مصرف آن جذابیت ایجاد کند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: از آنجایی که پتانسیل مصرف سی ‌ان‌ جی حدود 35 میلیون متر مکعب در روز و متوسط مصرف ما حدود 21میلیون متر مکعب است اکنون با توجه به کاهش قیمت سی ان جی انتظار داریم مصرف بنزین کاهش پیدا کند.