پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برداشت روزانه قطر از پارس جنوبی حدود 600 میلیون مترمکعب گاز در روز و ايران حدود 350 میلیون مترمکعب برداشت مي كند.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: فازهای یک تا 5 پارس جنوبي که به طور عادی به بهره‌برداری رسید، اما فاز 6 و 7 و 8 هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود تا این‌که تحریم‌ها شدید شد. 

وي افزود: پس ما مجبور شدیم فازهای بعدی را با شرکت‌های داخلی قراردادهای 36 ماهه ببندیم. پتروپارس، خاتم‌الانبیا، خاتم‌الاوصیا و... بودند که ظرف 36 ماه قرارداد بستند در حالی که اصلا انجام کار در این مدت امکان‌پذیر نبود! اما عملا این چند تا پروژه موازی حرکت کرد. 

وي اضافه كرد: فازهای 6، 7، 8، 9، 10، 12، 15 و16 موازی حرکت کردند. البته در آن زمان اولویت‌بندی‌ها هم زیاد جدی نبود. به این معنا که در پنج ، شش سال گذشته استفاده بهینه از مخزن مشترک برای افزایش تولید نداشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افتتاح فاز 12 در اسفند ماه گذشته گفت: کاری که انجام شد این بود که مدیر بهره‌برداری از پارس جنوبی، مدیر اجرای پروژه 12 و 15 و 16 و 17 و 18 شود که خیلی برای پارس جنوبی کمک خوبی بود. همچنین نیروهای بهره‌بردار شرکت ملی گاز به کمک تولیدکنندگان داخلی رفتند و این نزدیکی بهره‌بردار و تولیدکننده و تخصیص منابع مالی به این پروژه باعث شد که در حداقل زمان براساس زمان‌بندی مناسب از اسفند ‌ 92 یک فاز آن در سال 93 به بهره‌برداری برسد.

عراقی افزود: الان شاهد هستیم که فاز 12 به بهره‌برداری رسیده و کشور صد میلیون مترمکعب از فاز 12 و 20، 30 میلیون هم از فازهای دیگر به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص لطمه تحريم ها به روند رو به جلوي ايران در پارس جنوبي گفت: در سالهاي آغازين كار وزارت نفت در پارس جنوبي آن هم کشور تحریم بود، اما این تحریم، متمرکز و جهانی نبود، فقط آمریکا ایران را تحریم کرده بود و گفته بود هر سرمایه‌گذاری که از پنج میلیون دلار بیشتر در ایران سرمایه‌گذاری کند، با من طرف است، اما کشورهای سرمایه‌گذار به دلیل این که منافع سرشاری می‌توانستند ببرند، به این تهدید آمریکا توجه نکردند. 

عراقی افزود: شرکت‌هایی مثل انی، توتال، پتروناس و گسپروم در کشور سرمایه‌گذاری کلان انجام دادند. شرکتی هم به اسم پتروپارس در ایران ایجاد شد که در خارج از ایران ثبت شد تا بتواند از مزایای بین‌المللی استفاده کند، اما مجلس این موضوع را به‌عنوان یک نقطه ضعف مطرح کرد 

وي اضافه كرد: بحث راه‌اندازی پارس جنوبی و کنترل منابع ملی و استفاده از این منابع برای منافع مملکت بسادگی انجام نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران يادآور شد: منتهي تحریم‌های دور اول با دور دوم فرق داشت، اولی فقط آمریکا بود، اما دومی درست یا غلط دنیا را علیه ما متحد کرد. این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول این‌که یا ما خوب کار نکردیم یا این‌که آمریکا خیلی خوب کار کرد که این تحریم بین‌المللی شد. در تحریم اولی دولت‌ها پشت شرکت‌هایشان آمدند و کار شروع شد، اما در تحریم دومی چون دولت‌ها پشت شرکتها نبودند، آنها هم دیگر نیامدند.