به گزارش پارس به نقل از ایسنا، درباره اختلافات به وجود آمده بین ایران وچین در زمینه نظارت بر استاندارد و کیفیت کالاهای وارداتی به ایران توضیح داد: تفاهم نامه قبلی با چین نیاز به اصلاحاتی داشت چرا که سازمان استاندارد چین تعداد ردیف های تعرفه واردات کالا به ایران از ۲۰۱۱ به ۵۱۱ مورد کاهش داد که این برای ما فایده ای نداشت.

وی افزود: از سوی دیگر چین توقع داشت که وقتی کالای صادراتی به ایران در این کشور بازرسی می شود دیگر در ایران از آن بازرسی نشود که ما این موضوع را قبول نکردیم و تاکید کردیم که کالاهای وارداتی از چین باید در گمرک های ایران نیز مورد بازرسی قرار گیرند.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به این که حدود سه ماه پیش هیات ایرانی به چین سفر کرده و افزایش ردیف های تعرفه کالایی مورد بازرسی در چین در این سفر مورد توافق قرار گرفت گفت: اگرچه در مورد اشکال دوم همچنان اختلافات پابرجاست. البته قرار است در اوایل سال آینده هیات چینی به ایران سفر کرده و اشکال دیگر موجود در تفاهم نامه بین دو کشور حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: این که کالاهای چینی وارداتی به ایران فقط گواهی CIQ داشته باشد برای ما مورد قبول نیست و ما باید در گمرک های خود کالاهای وارداتی از چین را مورد بازرسی قرار دهیم.

رییس سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: متاسفانه براساس گزارش های دریافتی تقلباتی در صدور گواهی های CIQ در چین رخ داد و به همین دلیل توافق شد تا کالاهای وارداتی ازچین در ایران نیز مورد بازرسی قرار گیرند که پیش بینی می شود چینی ها درسفر آینده خود به ایران با هر دو درخواست مطرح شده از سوی کشورمان موافقت کنند.