سعید کاظمی مدیرعامل سابق مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در گفتگو با فولادنیوز با اشاره به واحدهای زیاد کوچک و متوسط تولید فولاد در نقاط مختلف کشور گفت: این واحد‌ها با ظرفیت ۱۰ هزار تن تا حتی ۱۰۰ هزار تن با قابلیت تولید شمش و یا میلگرد غالب دارای کوره‌های زیر ۱۰ تن آن هم از نوع القایی هستند.

او افزود: این بدین معنی است که خوراک این واحدها ضایعات آهن بوده و کمتر می‌توانند از آهن اسفنجی به عنوان خوراک استفاده کنند چرا که حداکثر میزان مجاز استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های القایی می‌تواند ۳۰ درصد باشد.

کاظمی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای ضایعات نسبت به آهن اسفنجی این مساله یعنی قیمت تمام شده بیشتر و قدرت مانور کمتر و در نهایت شکست در رقابت و ورشکستگی.

 
 

 رئیس  هیئت مدیره  و مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان زنجان تاکید کرد: بررسی‌های دقیق میدانی نشان می‌دهد اکثر این واحدها از مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، نبود میزان کافی ضایعات آهن و عدم پایداری تولید به شدت رنج می‌برند.

کاظمی تصریح کرد: بی‌توجهی به مطالعات بازار و ارائه مجوزهای بدون توجیه مکانی اقتصادی و نحوه تامین مواد اولیه، به یک معضل در صنعت فولاد کشور تبدیل شده است. به نظر می‌رسد لازم است وزارت صمت به عنوان متولی اصلی و سایر صاحب‌نظران و بازیگران این صنعت برای این معضل فراگیر فکری کنند.

مدیرعامل سابق فولاد اسفراین با تاکید بر راه‌حل‌ها در این زمینه گفت: راه‌حل‌هایی چون ارتقا ظرفیت و تکنولوژی استفاده از تولیدات جایگزین و یا قرار گرفتن این واحدها در زنجیره تولید واحدهای بزرگ می‌تواند راهکارهای مناسبی در جهت تقلیل این بحران باشد.

او افزود: توجه به ۴ عامل برای ادامه حیات هر بنگاه اقتصادی ضروری است؛ اول نقاط ضعف، دوم نقاط قوت، سوم فرصت‌ها و چهارم تهدیدها. دو عامل فرصت‌ها و تهدیدها، متغیرهای خارجی و دو عامل دیگر یعنی ضعف‌ها و قوت‌ها عوامل داخلی و هر چهار عامل در همدیگر موثر و تنیده هستند.

این فعال صنعتی ادامه داد: آنچه که امروز کل صنعت ما و به تبع آن صنعت فولاد را نیز رنج می‌دهد، بهره‌وری پایین در تولید، ضعف در بازارسازی و دستوری بودن قیمت‌گذاری‌هاست که این عامل هر از چند گاهی مصیبتی برای صنعت عظیم فولاد شده است.

کاظمی با اشاره به یک نقطه ضعف مهم در این زمینه تصریح کرد: بهره‌وری پایین در این صنعت خصوصا در واحدهایی با ظرفیت‌های متوسط و پایین به عنوان یک نقطعه ضعف مهم در حال حاضر قلمداد می‌شود. ضعف در بازارسازی علی‌الخصوص در کشورهایی چون عراق و سوریه که نیاز مبرمی به فولاد خصوصا میلگرد دارند، نیز بسیار مشهود است.

کاظمی ادامه داد: وجود رقبایی چون ترکیه و روسیه در بازار فولاد یک تهدید جدی است که متاسفانه از حالت بالقوه در حال تبدیل شدن به حالت بالفعل است.

کاظمی در پایان گفت: شاید در کنار نقاط قوتی چون دسترسی به آب‌های آزاد، ارزان بودن انرژی و نیروی کار، ذخایر عظیم سنگ آهن، وجود دانش بومی تولید فولاد و متخصصانی توانمند، با یک برنامه درست علی‌الخصوص در حوزه سیاست‌گذاری بتوان روز به روز بر اعتلای این صنعت افزود.