به گزارش سراج24؛ در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری، احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان آغاز شد.

محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه روستاها و مناطق عشایری یکی از مهمترین پیشران‌های پیشرفت کشور هستند، گفت: مناطق روستایی و عشایری نقش مهم و اثرگذاری در امنیت غذایی کشور دارند و امنیت غذایی یکی از مهمترین اولویت‌های کشور است و دشمنان علیرغم اینکه وانمود می‌کنند غذا و دارو تحت تحریم‌های ظالمانه آنها نیست اما در عمل برای تأمین و جابجایی منابع مالی دارو و غذا سنگ اندازی و مشکل آفرینی کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور حل مسائل عشایر و پیشرفت و توسعه روستاها را یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در دو سالی که از عمر دولت سپری شده، سپاه و بسیج همواره در جهت برنامه‌های دولت در حل مسائل مختلف نقش آفرینی کرده‌اند و در بسیاری از موارد به صورت داوطلبانه پای کار آمده و به دولت یاری رسانده‌اند.

وی با اشاره به تجربه موفق مشارکت نیروهای بسیج در آبرسانی به روستاها خاطرنشان کرد: در تفاهمنامه ای که میان وزارت نیرو و بسیج به امضا رسید آبرسانی به ده هزار روستا هدف گذاری شد که خوشبختانه تاکنون از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور از آب و خاک به عنوان دو چالش مهم در حوزه کشاورزی نام برد و اظهار داشت: ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است که ضرورت دارد منابع آب به دقت مدیریت شود ضمن آنکه امروز در تمامی کشورها مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مقام معظم رهبری نیز سالهاست که بر اهمیت آب و همچنین خاک تأکیدات ویژه داشته‌اند.

مخبر در ادامه قنوات را یادگاری عالمانه از نیاکان و گذشتگان توصیف کرد و گفت: وجود قنوات در کشور سندی است که علم از سالیان گذشته در ایران حاکمیت داشته و اقدامات بر مبنای علم صورت می گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سابقه برخی از قنوات که در کشور وجود دارد به چند هزار سال قبل بازمی گردد و این در حالیست که کارایی این قنوات در طول زمان از بین نرفته و همچنان با هزینه‌های بسیار پایین از خدمات آنها بهره مند هستیم.

مخبر با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته در کشور شروع شد اما متأسفانه پس از مدتی آن را رها کردند و این بی توجهی باعث شد که امروز شاهد آسیب‌هایی ناشی از سیل، مشکل اسکان عشایر و خالی شدن برخی از روستاها از جمعیت هستیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد شهرهای مولد شیلات، این طرح را مفید و ارزشمند دانست و گفت: ایجاد استخرها و حوضچه‌های آبزی پروری در کنار چاه‌های آب کشاورزی اقدامی مفید در راستای ارتقا بهره وری از منابع آب است چرا که می‌تواند پیش از آنکه منابع آب به اراضی کشاورزی وارد شود در این حوضچه‌ها و استخرها جهت تولید آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور استانداران را به اهتمام جدی و پیگیری مجدّانه برای اجرای طرح‌هایی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد فراخواند و گفت: استانداران باید با جدیت پای کار باشند و اجرای این برنامه را در اولویت قرار دهند ضمن آنکه یکی از بهترین فرصت‌ها برای هزینه کرد درآمدهای حاصل از مولدسازی می‌تواند سرمایه گذاری در اجرای این طرح‌ها باشد.

مخبر در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از سپاه و وزارت جهاد کشاورزی برای تدوین این طرح‌ها گفت: یکی از مزایای همکاری حاضر این است که گروه‌های جهادی پای کار هستند و این سبب می‌شود که سرعت انجام کار بالا و بی وقفه باشد و قیمت تمام شده نیز بسیار ارزان خواهد بود.

در این مراسم که استانداران مختلف نیز از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشتند وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری، ایجاد شهرهای مولد، طرح‌های کوچک تأمین آب، حل مشکلات عشایری و پروژه‌های آب و خاک ارائه کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد از دام سبک کشور در اختیار عشایر است و ضرورت دارد که نسبت به حل مسائل و مشکلات این جامعه کم توقع اقدام شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز بسیج را مردمی‌ترین سازمان در سطح جهان دانست و گفت: بسیج همه آحاد جامعه را شامل می‌شود و خوشبختانه دولت مردمی سیزدهم برای حل مسائل و مشکلات کشور پای کار آمده است تا با اتکاء به ظرفیت‌های مردمی، کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

استانداران فارس و خراسان رضوی هم از طریق ویدئو کنفرانس گزارشی از پیشرفت طرح‌های کشاورزی و مشارکت مردم استان در اجرای پروژه‌ها ارائه کردند و به بیان پیشنهادات خود برای اجرای هر چه بهتر طرح‌های مرتبط با آبخیزداری، احیای قنوات و پروژه‌های آبرسانی کشاورزی پرداختند.

در این مراسم که رئیس سازمان بسیج سازندگی، رئیس سازمان امور عشایر و برخی معاونین وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند تفاهم نامه و قراردادهایی میان وزیر جهاد کشاورزی و جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی به امضا رسید.

این قراردادها در چهار موضوع اصلی آب و خاک، آبخیزداری، امور عشایر و شهرهای مولد کشاورزی جمعاً با اعتباری بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان برای ده هزار شاخه قنات، ۱۳ هزار استخر و آب بندان، مرمت و بهسازی راه‌های عشایری، تأمین آب شرب پایدار عشایر و…توافق شده است.