اگرچه طی ماه‌های گذشته مناقشاتی میان وزارت دفاع اوکراین و زلنسکی بر سر مدیریت میدان نبرد رخ‌داده بود، اما عزم کی یف و مقامات نظامی اوکراین بر آشکارسازی این منازعات استوار نبود. ضمن آنکه رسانه‌های غربی با تمرکز بر اختلافاتی که میان گروه واگنر و کاخ کرملین رخ‌داده بود، مانع از افشاگری شکاف‌ها و منازعات عمیق صورت گفته میان ارتش و دولت اوکراین می‌شد. 

اما اتفاقاتی که اخیرا در وزارت دفاع اوکراین رخ‌داده، بیانگر عمق منازعه ایست که در کی یف شکل‌گرفته و حتی می‌تواند در آینده ( دوران پساجنگ) نیز بازتنظیم مناسبات نظامیان و سیاستمداران در اوکراین را با مشکل مواجه سازد.اخیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وزیر دفاع این کشور را برکنار کرد. او گفته این وزارت‌خانه به «رویکردهای جدید» نیاز دارد. مواردی از فساد ازجمله اتهاماتی که درباره مدیریت آلکسی رسینکوف مطرح است.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اولسکی رسینکوف، وزیر دفاع این کشور را برکنار کرد.اما به نظر می‌رسد عوامل دیگری نیز در تحقق این روند دخیل بوده‌اند! بیانیه مبهم رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص برکناری شخص وزیر دفاع، به‌وضوح نشان می‌دهد کی یف درصدد پنهان‌کاری یک «حقیقت تعیین‌کننده»است! زلنسکی در پیام ویدئویی یک‌شنبه شب خود (سوم سپتامبر) دلایل برکناری وزیر دفاع را این‌گونه عنوان کرد: «من معتقدم که این وزارت خانه به رویکردهای جدید و قالب‌های مختلف تعامل، هم با ارتش و هم با کل جامعه نیاز دارد.»

اما این حقیقت پشت پرده چیست؟به نظرمی رسد وزیر دفاع اوکراین و معاونانش ،که آن‌ها نیز جملگی از سوی زلنسکی برکنار شده‌اند، ارسال اطلاعات دروغین و کاملا انحرافی در خصوص شرایط میدانی نبرد بوده است.یکی از این دروغ‌ها، مربوط به شرایط میدانی نبرد باخموت و دیگری، مربوط به ضد حمله اخیر اوکراین علیه نیروهای روسی بوده است. طبق آنچه منابع آگاه و مستند می‌گویند، اطلاعات نادرستی که بر اساس ادعای تصرف برخی نقاط دونتسک به زلنسکی از سوی وزارت دفاع داده می‌شد، وی را در برخی محاسبات میدانی و سیاسی خود به‌اشتباه افکنده و همین مسئله، هزینه‌های هنگفت و جبران‌ناپذیری را متوجه کی یف ساخته است. 

رسینکوف، وزیر دفاع برکنار شده اوکراین،  در طی ۵۵۰ روز جنگ اوکراین با روسیه این وزارتخانه  را هدایت کرده بود.زلنسکی از مجلس اوکراین خواست تا رستم عمراوف را جایگزین رسینکوف کند. عمراوف در حال حاضر سرپرست مهم‌ترین صندوق دارایی دولتی اوکراین است.رسینکوف در نوامبر ۲۰۲۱ به وزارت دفاع منصوب شد. او موفق شد میلیاردها دلار کمک‌های نظامی و غیرنظامی غرب به اوکراین را تأمین کند. بااین‌حال اتهام فساد علیه وزارتخانه او مطرح است اما او این اتهامات را «تهمت ناروا» عنوان کرده است.گفته می‌شود که در قراردادی که او با یک شرکت ترکیه‌ای منعقد کرده بهای نهایی یونیفورم‌های خریدشده سه برابر قیمت واقعی آن‌ها قیدشده است. پیش‌تر نیز اتهاماتی مبنی بر فساد و جعل قیمت‌ها در تهیه مواد غذایی برای جبهه‌های جنگ مطرح بوده است.اما بر همگان مسجل است که پشت پرده اصلی این برکناری، صرفا این پرونده اتهامی نبوده است!