اسماعیل جانعلی پور مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما درباره نمایشگاه  صنایع فرهنگی که این روزها در کانون پرورش فکری در حال برگزاری است گفت:عنوان نمایشگاه ،نمایشگاه صنایع فرهنگی ایران است بلکه محتوای آن بخشی از صنایع فرهنگی و برگزیدگان  و منتخبین جشنواره فیروزه در ادوار گذشته است.

وی ادامه داد: در ابن نمایشگاه کالاهای فرهنگی که به نوعی خلاقیت،نوآوری در آنها وجود دارد و عموما با پایه صنایع دستی ساخته می شود به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد توضیح داد: ما هشتمین جشنواره فیروزه را برگزار کردیم که هزار و ۷۰۰  اثر در حوزه های اسباب بازی،نوشت افزار ،صنایع فرهنگی و عروسک  در جشنواره  شرکت کردند و از برگزیدگان آنها برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم و منتخبین این نمایشگاه ویژگی های خاصی دارند که به سه دسته تقسیم کرده ایم .

وی افزود: دسته اول سیاستگذاران و تصمیم گیران رونق این حوزه کسب و کار ها هستند،بخش دوم افراد مرتبط با این حوزه همچون طراحان،اهالی بسته بندی، تولید کنندگان و اساتید از این نمایشگاه بازدید کنند و دسته سوم اهالی هنر و دانشجویان حوزه صنایع فرهنگی حضور پیدا کنند و از این نمایشگاه دیدن کنند.

جانعلی پور عنوان کرد:  در کنار این نمایشگاه ۱۵ نشست تخصصی با موضوع استارتاپ ها و نقش آنها در صنایع فرهنگی،بازاریابی، بسته بندی همچنین پرداختن به  شرکت های خلاق و دانش بنیان ،همگرایی تولید کنندگان در توسعه صنایع فرهنگی، شبکه سازی فعالان صنایع فرهنگی و نقش آنها در توسعه کسب و کار را در این نشست ها می پردازیم.

وی ادامه داد: امسال از مالکیت معنوی آثار آنها حمایت کنیم و بخشی از این برگزیدگان که در نمایشگاه حضور پیدا کردند مجوزهای متفرقه داشتند و  بستر صدور مجوز  موسسه صنایع فرهنگی را برای آنها فراهم کرده ایم. فرصت های دیگری هم برای برگزیدگان در نمایشگاه های داخلی به صورت رایگان حضور پیدا کنند همچنین نمایشگاه های خارجی هم برای نخبگان فراهم شود تا کسب و کار ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارند.

مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار کرد:

برای برگزیدگان وام ۱۰۰ تا ۷۰ میلیونی قرض الحسنه فراهم کرده ایم و ریل گذاری آن انجام شده است و اتصال آنها به شرکت های خلاق صورت می گیرد و  همه این موارد تلاش های مجموعه دبیرخانه صنایع فرهنگی ایران مستقر در اداره کل مجامع فرهنگی وزارت ارشاد است و این حمایت ها متنوع خواهد شد و ادامه دار  است.

جانعلی پور درباره فراخوان نهمین دوره جشنواره فیروزه گفت: یک ماه آینده فراخوان نهمین جشنواره فیروزه سال آینده را منتشر خواهیم کرد و منتظر آثار علاقمندان و فعالان این حوزه هستیم.