سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران می باشد. سید علی خامنه ای مرجع تقلید شیعه می باشد. سید علی خامنه ای امام جمعه تهران می باشد.

رهبر انقلاب

نظر رهبر انقلاب درباره خرید و فروش ارز، سکه و طلا

«عبدالباری عطوان» امروز چهارشنبه در تحلیل خود از سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه به تهران برای شرکت در نشست سه جانبه روند آستانه به منظور حل و فصل بحران سوریه و دیدارهای دوجانبه آنها با مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران گفت: نشست سران در تهران پاسخ به اجلاسی بود که اخیرا رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر، اردن و عراق در شهر "جده" عربستان برگزار کرد.

وی افزود: نشست تهران برای بررسی امنیت منطقه و پاسخی به سفر بایدن بود. 

عطوان با اشاره به سفر شکست خورده بایدن به منطقه گفت: پیام نشست تهران این بود که ای برادران ما در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، بایدن را رها کنید. ما خودمان فرزندان این منطقه و تیم و مجموعه نجات بخش هستیم. صلح و جنگ را ما در سراسر منطقه رقم می زنیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین گام در چارچوب نشست تهران این بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد که ایشان خطاب به اردوغان فرمودند که ما مرزهای ترکیه را محترم می شماریم و آن را مرزهای خود می دانیم و امنیت مرزهای ترکیه امنیت ما است و همینطور شما لازم است که مرزهای سوریه و امنیت آن را از امنیت ترکیه بدانید و هرگونه حمله ای به شمال سوریه قطعاً‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه خواهد بود. این پیامی بسیار قوی است.

به گفته عطوان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار تاکید کردند که فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام است و این پیامی قوی از منبع قدرت است.

پیام رهبر انقلاب در دستان رحمتی/عکس

عطوان سپس به اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه و نتایج آن اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بایدن در سفر به جده افزایش تولید نفت برای کاستن از قیمت های انرژی به منظور نجات مقبولیت پایین خود بود. دومین هدفش تشکیل "ناتویی عربی" با شرکت شش کشور شورای همکاری بود. سومین هدف او نیز ادغام کردن "اسرائیل" در منطقه و افزایش توافقنامه های سازش موسوم به "ابراهیم" بود. حتی یکی از اهداف بایدن محقق نشد. بایدن دست خالی و به طور کلی تحقیر شده به آمریکا بازگشت و به چیزی که می خواست، دست نیافت.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی بالای نظامی ایران افزود: بایدن می گوید که ما از کشورهای عرب خلیج حفاظت می کنیم. چه حفاظتی؟ شما در افغانستان و عراق شکست خوردید و  اکنون در اوکراین در حال شکست هستید.

این تحلیلگر عرب گفت: اکنون محور جدیدی تحت نام "بریکس" در حال شکل گیری  است که شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و برزیل است و این محور درحال رشد و توسعه بوده و در آینده کشورهای دیگری به آن ملحق خواهد شد.

عطوان در پایان به سخنی از «تونلی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس اشاره کرد و گفت: «تونلی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس که فردی زیرک هست، گفت که دوره سلطه غرب و آمریکا بر جهان به طور کامل به سرآمده است و ما با واقعیت جدیدی روبرو هستیم... غربیها به چین و روسیه به عنوان بزرگترین خطر پیش روی خود نگاه می کنند.​