به گزارش پارس به نقل از مهر، تترابرموبیس فنول ای (TBBPA) ماده شیمیایی مقاوم به آتش است که به طور معمول در ساخت مبلمان منزل، تلویزیون و برد مدارهای رایانه به کار می رود یا آتش را کند کرده و یا از رشد آن جلوگیری می کند.

نتایج تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، نشان می دهد که این ماده شیمیایی می تواند کارکرد استروژن را تقلید کرده و سیستم غدد مترشحه داخلی و هورمونهای بدن را مختل کند.

دانشمندان پیشتر اظهار داشتند که عدم توازن ایجاد شده توسط هورمون زنانه استروژن می تواند عامل افزایش وزن در میانسالی باشد.

" تترابرموبیس فنول ای" ماده شیمیایی همچنین در موشها تومورهایی ایجاد می کند و سالها در فهرست هشدار و ایمنی در اروپا قرار داشت.

در آخرین تحقیقات انجام شده، دانشمندان موسسه ملی سلامت در آمریکا با استفاده از تکنیکهای مدل سازی سه بعدی TBBPA را در سطح اتمی بررسی کردند.

دکتر لیندا بیرنبام که روی این تحقیق کار کرده است، گفت: ما به تازگی دریافتیم که ماده مقاوم به آتش TBBPA روی سلامت انسان تأثیرگذار است. این تحقیق به طور خاص به ما کمک کرد تأثیر این ماده را روی بدن مشخص کنیم، تأثیری که طی آن هورمونهای طبیعی بدن مختل می شود.

وی افزود: ما با استفاده از قابلیتهای تصویربرداری سه بعدی می توانیم  اتصال این ماده شیمیایی به پروتئینهایی چون استروژنها را مشاهده کنیم. تراکم استروژن یا سایر هورمون ها می تواند کارکرد سیستم غدد مترشحه داخلی را مختل کند. وقتی که این ماده به یک آنزیم که متابولیسم استروژن را برعهده دارد (oestrogen sulfotransferase) متصل می شود موجب می شود که میزان استروژن بدن افزایش یابد.

محققان ابراز امیدواری کرده اند که این تحقیق توسط شرکتهای مختلف برای درنظرگیری گزینه های ایمن تر نسبت به مواد مقاوم به آتش کنونی مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر لارس پدرسن از دیگر دانشمندان این پروژه تحقیقاتی اظهار داشت: اگرچه تاکنون اطلاعات بسیار زیادی درباره این مواد شیمیایی و تأثیر متابولیک آن در بدن به دست آمده، اما هر تکه از این پازل به درک ما از تأثیرات احتمالی آن کمک می کند.