به گزارش پارس به نقل از فارس، هاجر غلامی صبح امروز در نشست ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بهزیستی شهرستان دماوند بیان کرد: متأسفانه در برهه کنونی، به دلیل عدم رعایت اصول اولیه عفاف و حجاب از سوی زنان و مردان، بیشتر خانواده ها دچار سردی روابط شده‏ اند.

وی عفت را زمینه‏ ساز حفظ نفس از گناه خواند و افزود: هر انسانی موظف است از اماکن یا محافل آلوده به گناه دوری کند و خود را در معرض گناه قرار ندهد؛ هر چند انسان با ایمان، اگر هم بنا به هر دلیلی سر از این مکان ها درآورد، باید بتواند خود را حفظ کند؛ اما باید سعی کند در صورت امکان و در نخستین فرصت، آن مکان آلوده به گناه را ترک کند.

سلامت روانی و دینی جامعه در گرو رعایت عفت است

غلامی عفت را باعث ایجاد عزت و سربلندی در اجتماع برای فرد برشمرد و ادامه داد: حفظ عفت و پاک‏ دامنی، علاوه بر عزت زمینی، بزرگی الهی را نیز برای فرد به ارمغان می آورد و فرد عفیف و پاکدامن نزد خدا بسیار عزیز است.

وی همچنین سلامت روانی و دینی جامعه را در گرو رعایت مراتب عفت دانست و گفت: اگر همین مقدار از عفت و حجاب نیز در جامعه کم‏ رنگ یا برچیده شود، جامعه رو به نابودی خواهد رفت.

این مدرس، دلیل کم‏ رنگ شدن عفاف و حجاب و عدم ترویج و توسعه آن در جامعه را کم‏ رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر و پررنگ شدن حضور ماهواره در منازل خواند.

وی پاک و خالص شدن اعمال انسان را یکی از فواید عفاف برشمرد و بیان کرد: انسان عفیف، در کار خود ریا ندارد و همه اعمالش فقط برای خداست و همین امر باعث پاک و خالص شدن اعمال وی می شود.

فرد عفیف به دنبال مدگرایی و مجلل‏ گرایی نیست

غلامی دیگر فواید عفاف را فرونشاندن امیال نفسانی، قناعت و تحکیم بنیان خانواده معرفی و اظهار کرد: فرد عفیف به دنبال مدگرایی یا خودنمایی و چشم و هم‏ چشمی و مجلل‏ گرایی نیست و همین امر، باعث قناعت وی و نیز استحکام بنیان خانواده می‏ شود.

این کارشناس امور مذهبی ادامه داد: عفت در امیال نفسانی، عفت در اعضا و جوارح، عفت در افکار، عفت در سخن گفتن و پرهیز از خودنمایی از عناوین عفاف محسوب می‏ شوند که باید به این موارد بیشتر توجه شود.

وی قرائت قرآن به ویژه سوره مبارکه « نور» ، عبرت گرفتن از دیگران و حوادث ناشی از عدم رعایت عفاف، مطالعه در این زمینه و بالا بردن سطح اطلاعات را از راه‏ های جلوگیری از ابتلا به این آسیب معرفی کرد.

کنترل چشم و نگاه از گناه مورد توجه باشد

غلامی در خصوص چگونگی کنترل چشم و نگاه از گناه بیان کرد: ایمان و اعتقاد به اینکه خداوند در همه جا ناظر بر اعمالمان بوده و اهمیت دادن به نماز و واجبات دین، مهم‏ ترین بازدارنده در این زمینه است.

وی حیا را نیز از عوامل بازدارنده خواند و بیان کرد: حیا و شرم دو قسم منفی و مثبت دارد که حیای مثبت همان شرم از خدا و فرشتگان کاتب اعمال انسان است و حیای منفی که باید ترک شود، شرم از انجام کارهای خیر و ثواب است.

این مدرس عاقبت اندیشی، تعقل و عزت نفس را نیز از دیگر عوامل بازدارنده در خصوص گرفتار شدن به گناه و از بین رفت عفاف انسان برشمرد.

گفتنی است؛ این نشست که از سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی است، به مناسبت هفته بسیج با حضور پرسنل ستاد و مراکز و جامعه هدف بهزیستی شهرستان دماوند برگزار شد.