به گزارش پارس ، به نقل از گاردین، بوی شکلات در فروشگاه کتاب مردم را ترغیب به خرید رمان های رمانتیک می کند. به نظر می رسد این بو تاثیر کمتری در خرید کتاب هایی با موضوع جنایی یا عناوین تجاری داشته باشد.

محققان دانشگاه های هسلت و آنتورپ در بلژیک با مشاهده رفتار ۲۰۱ مشتری در یک فروشگاه زنجیره ای کتاب در یک دوره ۱۰ روزه به چنین نتیجه ای رسیده اند.

مشتریانی که وارد چنین مغازه هایی شده بودند بیش از سه برابر بیشتر به بررسی کتاب های رمانتیک و نیز کتاب های آشپزی تمایل نشان داده اند. وجود بوی شکلات در فضای این کتابفروشی ها فروش کتاب را نزدیک به ۶ برابر بیشتر کرد.

به گفته لوی دوک محقق این پروژه، وقتی مشتریان بوی شکلات را حس می کنند، مفاهیم مرتبط با شکلات مثل آشپزی بیشتر برایشان مطرح می شود و همین واکنش آن ها را نسبت به این کتاب ها در زمانی که چنین بویی استشمام نمی شود، متفاوت می کند.

برمبنای این تحقیق که با بودجه دولتی انجام شده، غذا و نوشیدنی و نیز کتاب های رمانس با عطر شکلات عمیقا متجانس هستند. با این حال در مورد کتاب های دیگر مثل کتاب های جنایی، رمان های گرافیکی، هنر، باغبانی، اقتصاد، مدیریت و حقوق چنین تغییر معناداری مشاهده نمی شود. فروش چنین کتاب هایی در فضایی با عطر شکلات تنها حدود یک برابر بیشتر می شود.

در تحقیقات دانشگاهی دیگری نیز پیش از این نشان داده شده بود که عطر شکلات تاثیری مثبت بر شیوه های کلی رفتاری به جای می گذارد و تمایل به خرید را حتی وقتی چنین هدفی در مردم وجود نداشته باشد، افزایش می دهد.

متخصصان بازار خرده فروشی تاکنون به این نتیجه رسیده اند که بوهای خوش می توانند بر رفتارهای مشتریان اثر بگذارند و با بالابردن سطح توجه مغز به سطوح مختلف، حافظه و ارزش گذاری بیشتر منجر شوند.

تیم آنتورپ در این تحقیق قصد داشتند با انجام تحقیقی در مرحله بالاتر به این درک برسد که چگونه بوهای مختلف می توانند بر رفتارهای خرید تاثیر بگذارند و ببینند که آیا اگر کالا بویی همراه داشته باشد، حتی اگر محصولی باشد که به خودی خود بویی نداشته باشد، چه نتیجه ای به دست می آید.

به نظر می رسد این تحقیق در مورد کالایی چون کتاب که به خودی خود بویی ندارد، با نتایج معناداری روبرو شده است و می تواند برای فروشگاه های کتاب به عنوان یک راهکار مطرح شود.