به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کتاب « نظریه نشانه شناسی حروف در متون فارسی» نوشته ی حمیرا زمردی از سوی نشر زوار به چاپ رسیده است.

به گفته ی مترجم، هدف علم نشانه شناسی شناخت و تحلیل نشانه ها و نمادهای زبان گفتاری و نوشتاری و همچنین نماد های غیرزبانی است، که نماد های غیرزبانی اعم از نشانه های فیزیولوژیک، بیولوژیک، نظام های معنایی، نظام های ارزشی، نمادهای نمادین، جهان بینی های گوناگون و حتا همه ی اشکال حرکتی، حالتی، موقعیتی خودآگاه یا ناخودآگاه، تاکتیکی، استراتژیک، فکرشده یا نشده را دربر می گیرد. در علم نشانه شناسی مشخص می شود نشانه ها از چه تشکیل شده اند. نشانه امری عینی و ملموس است و جایگزین پدیده ای می شود که غایب است. پژوهش های نشانه شناختی مربوط به امروز نیست؛ بلکه پیشینه آن به دوران باستان برمی گردد. از جمله کسانی که پیش از آغاز نشانه شناسی به عنوان یک رشته علمی و یک حوزه مستقل اندیشه بشری، آرایی را مطرح کرده اند، می توان از افلاطون، ارسطو، فیلسوفان رواقی، قدیس آگوستین و جان لاک نام برد.

او همچنین می گوید: من با رویکرد تحلیلی به تاریخ زبان فارسی می پردازم. حدود ۱۰ سالی می شود که تاریخ زبان فارسی را تدریس می کنم، به همین دلیل جنبه تحلیلی کار را درنظر داشتم. بیش تر به لحاظ ادبی روی تاریخ زبان فارسی کار می کنم، چون دیگران از منظر زبان شناسی به تاریخ زبان فارسی پرداخته اند، بعد معرفی متون پهلوی در کتاب من تفصیلی تر و پربارتر خواهد آمد.

حمیرا زمردی دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران به تحقیق و پژوهش در حوزه فرهنگ و ادب نیز می پردازد و تاکنون آثاری مختلف اعم از تألیف و ترجمه منتشر کرده است.