به گزارش پارس نیوز، کامبوج رکورد جهانی برای بافت طولانی‌ترین شال سنتی خود با نام (کرمه) را شکست. این شال بیش از هزار متر طول دارد.

از این شال در روز یکشنبه در پنوم پن رونمایی شد و سوامپنیل ماهس نماینده گینس آن را در کتاب رکورد‌های جهانی گینس، ارزیابی و ثبت کرد. بسیاری از نمایندگان مجلس کامبوج، هون مانی رییس اتحادیه فدراسیون جوانان کامبوج و صد‌ها نفر از مقامات دولتی و جوانان در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم از طرف سازمان جوانان کامبوج برای ترویج غرور و نشاط ملی برگزار شد. از این شال سنتی بزرگ در جلوی موزه ملی رونمایی شد.

گفتنی است شال سنتی کرمه توسط مردان، زنان و کودکان و از هر طبقه اجتماعی در سراسر کشور کامبوج پوشیده می‌شود و در جوامع اهل خمر قومی عظیم در شمال شرقی تایلند و جنوب ویتنام یک پوشش منحصر به فرد است. 

این شال به طور کلی از پنبه یا ابریشم و اغلب به رنگ‌های قرمز و سفید، آبی و سفید و یا سیاه و سفید رنگ بافته می‌شود. نوع ابریشمی آن و به رنگ طلایی گرانتر است. این پوشش در اطراف سر پیچیده می‌شود تا از باد، باران و بویژه گرمای تابستان کامبوج از افراد محافظت کنند. این شال ممکن است در اطراف شانه یا کمر هم پوشیده شود.

علاوه بر حفاظت در مقابل آب و هوا از این شال برای حمل میوه، سبزیجات و حتی بچه‌های کوچک، و نیز جایگزینی برای بالش وکیسه‌های خرید استفاده می‌شود. از آن‌ها به عنوان حوله‌های عالی و زمانی که افراد در یک رودخانه یا حوض حمام می‌کنند، استفاده می‌شود. این شال همچنین به منزله سوغات‌های ارزان قیمت و جذاب برای جهانگردان محسوب می‌شوند.