سیدرضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره نوسازی بافت فرسوده گفت: تاکنون 40 درصد بافت فرسوده تهران و 13/1 درصد بافت فرسوده کل کشور نوسازی شده است.

وی افزود: با اینکه شهرداری و دولت تسهیلاتی را از جمله تسریع در صدور پروانه ساخت، رایگان بودن صدور پروانه و عوارض ساخت و ساز، رایگان بودن انشعابات آب و فاضلاب و گاز در بافت فرسوده در نظرگرفته اند، اما ساکنان بافت های فرسوده خواسته‌های دیگری از جمله دادن خدمات فرهنگی و اجتماعی به این مناطق را دارند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: زمانی مداخله در بافت فرسوده را تنها راه حل می‌دانستیم، اما امروز بیشترین کار اصلاح بافت فرسوده به دست مردم است،دستگاه‌های ذیربط هم باید در این بخش سرمایه گذاری کنند و با توجه به اینکه 3370هکتار از اراضی تهران فرسوده است و15 درصد جمعیت تهران را شامل می‌شود یعنی تراکم در این مناطق سه برابر است و مجلس شورای اسلامی باید بودجه لازم را برای این امر اختصاص دهد.

میرصادقی تاکیدکرد: اگر در بودجه اختصاص پیدا کرده به نوسازی بافت های فرسوده روند گذشته پیش گرفته شود به نتیجه نمی‌رسیم و اگر بخواهیم در شهری مثل تهران با این تراکم به نتیجه برسیم باید بودجه‌ی تعریف شده تا الان را فراموش کرده و با توجه به نیار‌ها بودجه جدیدی را برای این کار اختصاص دهیم.

وی در خصوص تجمیع 50 پلاک فرسوده در محله تختی واقع در منطقه 12 گفت: امروز مصادف با پنجاهمین سالگرد درگذشت تختی مراسمی در کوچه عدالت محله تختی که یکی از مناطق فرسوده است برگذار شد، کوچه عدالت یکی از پیچیده‌ترین بخش طرح این منطقه بود که کلنگ آن امروز به زمین خورد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: متراژ واحد‌های فرسوده از 23 متر شروع می‌شود و طرح تجمیع بافت فرسوده در 3 پروژه 12 و16 و 22 پلاکه احداث می شود که امروز با حضور شهردار کلنگ این طرح به زمین خورد.

میرصادقی با اشاره به پیچیدگی‌های این طرح گفت: 72 خانواده در این 50 پلاک فرسوده زندگی می‌کردند این در حالی است که این پلاک‌ها 127 مالک داشتند و مجموعه دچار پیچیدگی‌های حقوقی شد و به همین دلیل 2 سال و نیم برای رسیدن به جایی که الان هستیم زمان صرف شد و تا دو سال دیگر خانه‌های نوساز را به مردم تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران افزود: صاحبان کار در حوزه نوسازی بافت های فرسوده زیاد هستند. خیلی از افراد از ترس اختلاف قیمت اقدام نوسازی نمی‌کردند، با توجه به تخفیف‌هایی که ستاد سازمان نوسازی با دیگر سازمان‌های انجام داده امروز شاهد تسهیلات بیشتری برای بافت فرسوده در دولت هستیم، این طرح در سال 96 آغاز شد و تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

در ادامه کیانپور رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره بافت‌های فرسوده گفت: مقوله نوسازی بافت فرسوده مقوله ای ناآشنایی نیست و برای تمام دولت‌ها مهم است تا جایی که قانون در این مورد وضع شد و باید سالانه 10درصد از بافت فرسوده را نوسازی شود و این قانون به وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی افزود: 7072 هکتار بافت فرسوده در سراسر کشور است که از این رقم حدود 3 هزار هکتار در شهر تهران است و مجلس می‌تواند در اغلب سیاست گذاری‌ها و طرح‌هایی که توسط نمایندگان تحویل داده می‌شود کمک به امر نوسازی بافت فرسوده کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: تکلیف دولت است که با کمک شهرداری‌ها کار نوسازی بافت فرسوده را در راس امور قرار دهند، همچنین در سال 93 توسط دولت مصوبه‌ای تصویب شد که در این مصوبه سالانه نوسازی 300 هکتار بافت فرسوده را به بانک‌های عامل تکلیف شده است.

کیانپور با اشاره به اینکه هنوز نتوانستیم ارزش افزوده مناسب را به بافت فرسوده بازگردانیم گفت: باید بودجه را تعریف کنیم مداخله مستقیم دولت در این امر کارآمد نیست ما باید سازوکاری برای بخش خصوص تعریف کنیم که با تمام قوا در مناطق فرسوده سرمایه گذاری کنند و برای این کار باید قیمت تمام شده ساخت وساز در بافت فرسوده پایین‌تر از قیمت فروش باشد تا انگیره‌ای برای بخش خصوصی ایجاد شود، همچنین دولت مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده را معاف کند و تسهیلات بخش مسکن به صورت ودیعه مسکن با نرخ سود ۴ درصد باشد.

وی افزود: تسهیلات ساخت باید با نرخ زیر تورم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. این امور باید از طرف دولت برای بانک مرکزی تفهیم شود.

میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران در پاسخ به صحبت های به کیانپور گفت: اگر دولت مصوب کرده که سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده نوسازی شود چرا در این ده سال تنها ۴۰ درصد از بافت فرسوده نوسازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: همین 40 درصد از بافت فرسوده که نوسازی شده است در زمان رونق ساخت و ساز بوده و واقعیت این است که سرمایه گذاران بخش خصوصی پشیمان هستند، چون ما نتوانستیم معابر را تعویض کنیم و فضای سبز و فضای فرهنگی هم در این مناطق ایجاد نکرده ایم.

میرصادقی تصریح کرد: باید بودجه مناسبی داشته باشیم که نقش محرک در نوسازی و بهسازی این بافت‌ها را داشته باشد، تا کنون سرمایه گذاری در مناطقی بوده که زمینه‌های توسعه داشته اند و قیمت ساخت و ساز در آن به علت وجود زیرساخت‌ها و خدمات قیمت ساخت و ساز از قیمت فروش کمتر بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران گفت: هزینه توسعه سیستم آب و فاضلاب را ما به اداره آب و فاضلاب می‌پردازیم تا برای مردم رایگان باشد و با همکاری دولت 30 تا 32 درصد قیمت ساخت و ساز کمتر می‌شوداما  این کمک‌ها نه شرط لازم و نه شرط کافی برای تسریع امر نوسازی بافت فرسوده و بهسازی محله ها است.

وی با اشاره به درخواست‌های ساکنان محله تختی در مراسم کلنگ زنی امروز گفت: باید به مردم خدمات رسانی شود، نمی‌توانیم با بسته‌های تشویقی این راه را پیش ببریم.

میرصادقی در پایان گفت: اگر با همین روند پیش برویم تنها می توانیم 8 درصد دیگر از بافت فرسوده را بهسازی می‌کنیم و درباره اعطای وام‌ها باید شرایطی را مثل صندوق یکم ایجاد کنیم.