فرهاد میرزایی افزود: در حال حاضر بیش از 20 هزار و 40 معلول در امور توان‌بخشی بهزیستی استان زنجان پرونده تشکیل داده‌اند.

وی اظهار کرد: این تعداد معلول شامل معلولین ذهنی، جسمی، شنوایی، بینایی، روان و سالمندان هستند.

معاون امورتوانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: از این تعداد پرونده تشکیل‌شده برای معلولین برای چهار هزار و 700 معلول در ماه مستمری پرداخت می‌شود که این معلولین معلولیت شدید و خیلی شدید دارند که در منزل نگهداری می‌شوند.

میرزایی با اشاره به اینکه 564 نفر از معلولین در مراکز شبانه‌روزی ذهنی، خانه های سالمندان و دو مرکز روان نگهداری و مراقبت می‌شوند، افزود: به این مراکز هرماه توسط بهزیستی یارانه پرداخت می‌شود.

وی به صدور کارت هوشمند برای معلولان در استان زنجان اشاره کرد و گفت: تاکنون 11 هزار و 200 کارت هوشمند برای معلولان در استان صادرشده است و تا پایان سال و براساس هدف‌گذاری انجام‌گرفته تعداد کارت هوشمند صادرشده افزایش می‌یابد و این طرح از نیمه دوم سال 92 صدور کارت‌های بین‌المللی برای معلولان شروع‌شده است.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: طبق ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تشخیص و طبقه‌بندی انواع معلولیت‌ها انجام می‌شود و با تهیه دستگاه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تخصصی از اول آبان سال 92 صدور کارت شناسایی معلولان با معیارهای بین‌المللی و به دو زبان فارسی و انگلیسی آغازشده است.

میرزایی به مزایای صدور کارت بین‌المللی معلولان اشاره کرد و گفت: با صدور این کارت فرد می‌تواند در سراسر جهان بدون ارائه گواهی، از خدمات سازمان ها و ادارات مرتبط با حوزه معلولان بهره‌مند شود و دریافت وسایل کمک توان‌بخشی، استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی، استفاده نیم بها از وسایل نقلیه عمومی، تخفیف درمانی و بیمارستانی، دوره‌های آموزشی رایگان فنی و حرفه‌ای، معافیت هزینه صدور پروانه ساخت و عوارض نوسازی از مزایای کارت هوشمند است و با برگزاری کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت بر مبنای استانداردهای بین‌المللی، کارت شناسایی معلولان زنجانی صادر می‌شود.