محققان دانشگاه «Pierre et Marie Curie» در پاریس می گویند حافظه انسان قادر به ثبت و یادگیری اطلاعاتی است که از طریق حس شنوایی در زمان خواب دریافت می کند. البته این امر در مراحل خاصی از خواب اتفاق می افتد.

این پژوهشگران در جریان یک آزمایش، افراد در حال خواب را در معرض اصواتی با فرکانس های فراوان با شدت برابر قرار دادند. الگوی تن این اصوات نیز متناوب بود. آنان سپس از طریق تحلیل واکنش های رفتاری و ثبت فعالیت های الکتریکی مغز ثابت کردند که افراد مورد آزمایش الگوهای اصوات پخش شده را یاد گرفته اند.

این اتفاق در مقطعی از خواب اتفاق افتاد که سوژه های آزمایش بدن و چشمانشان را حرکت می دادند، بیشتر خواب می دیدند و سریع تر نفس می کشیدند. البته یادگیری در جریان عمیق تر شدن خواب و همزمان با کاهش فعالیت عضله ها نیز رخ داد.

اما مشکل اصلی این است که وقتی خواب کاملا عمیق می شود، روندی معکوس اتفاق می افتد و فرد آنچه را که در مراحل ابتدایی خواب آموخته فراموش می کند لذا شرط حفظ دانسته های زمان خواب این است که فرد قبل از عمیق شدن خوابش بیدار شود.

چالش دیگر این است که تلاش برای وادار کردن مغز به یادگیری در زمان خواب ممکن است هم بر کیفیت خواب تاثیر منفی بگذارد و هم پیامدهای نامطلوبی برای مغز انسان داشت باشد و لذا هنوز مشخص نیست هزینه های این کار مقرون به صرفه باشد لذا دانشمندان فعلا قصد دارند از این شیوه استفاده های محدودی به عمل آورند و به عنوان مثال از آن صرفا برای ارسال سیگنال هایی به مغز افراد سیگاری برای متنفرشدن از سیگارکشیدن استفاده کنند.