صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید یک قسمت سرتان درد می‌کند. میگرنی در راه است و باید سریعا از بروز آن پیشگیری کنید. داروهای لازم را می‌خورید، همراه با کمی آب، و سعی می‌کنید از تمام عوامل محرک دوری کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که دچار میگرن شده یا در معرض آن قرار دارند، خطر سکته‌ی مغزی در آنها بیشتر خواهد بود. در اینجا به این دو بیماری و علائم آنها اشاره می‌کنیم:

میگرن چیست؟

میگرن در وهله‌ی اول نوعی سردرد عروقی است که در آن برخی رگ‌های خونی حساس در مغز به طور غیرعادی به سیستم عصبی سمپاتی بدن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش بر سیستم معدی‌روده‌ای فرد تأثیر گذاشته و می‌تواند به حالت تهوع و استفراغ که جزوی از علائم میگرن هستند بیانجامد. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آن عبارتند از:

-اغلب در قالب نورهای چشمک‌زن و اختلالات بصری خود را نشان می‌دهد و باعث می‌شود نتوانید دور و بر را به شکل طبیعی ببینید.

-گاهی هم علائمی مانند ضعف عضلانی یا دشواری در صحبت کردن رخ می‌دهد. جریان خون در زمان قبل از بروز میگرن کاملا فرق کرده بنابراین رگ‌های خونی در مغز هنگام بروز این اختلال منقبض و منبسط شده و به سردرد می‌انجامد.

سکته‌ی مغزی چیست؟

شایع‌ترین نوع سکته‌ی مغزی را سکته‌ی ایسکمیک می‌نامند و زمانی رخ می‌دهد که لخته‌های خونی باعث مسدود شدن سرخرگ‌های مغز می‌شود. متخصصان می‌گویند این مسئله معمولا سردردی به همراه نخواهد داشت. سکته‌های ایسکمیک اغلب دردهای شدیدی به همراه ندارد. برخی علائم شایع آن عبارتند از:

-سردردهای شدید و وحشتناک

-کرختی، از کار افتادگی یا ضعیف شدن اعضای صورت، بازو یا پا، خصوصا در یک سمت بدن

-مشکلاتی در زمینه‌ی دیدن، دوبینی، و کدر شدن ناگهانی اشیاء

-سرگیجه، اختلالات شناختی و مشکل در درک صحبت‌ها

-مشکل در راه رفتن یا تغییر مسیر به یک سمت یا قدم برداشتن به طور نامرتب