این روزها صندوق ذخیره فرهنگیان با مدیرعامل جدید در حال ادامه فعالیت است اما آنچه مسلم است، اتفاق روی داده برای این صندوق نباید به فراموشی سپرده شود.

در ماه‌های پایانی فعالیت فانی در رأس وزارت آموزش و پرورش، ماجرای تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان بر سر زبان‌ها افتاد و موجی از نگرانی را در بین جامعه فرهنگی که هر ماه بخشی از حقوق خود را به آن می‌سپردند، ایجاد کرد. 

این روند با تغییر مدیرعامل وقت مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در آخرین روز فعالیت وزیر سابق آموزش و پرورش و بازداشت غندالی مدیرعامل سابق صندوق، شکل جدی‌تری به خود گرفت و فرهنگیان بر این باور رسیدند که دیگر ماجرای این صندوق از شایعه گذشته است.

برداشت نخست؛ عذرخواهی جایگاهی ندارد

تاکنون هیچگاه «فانی» در خصوص اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان و خدشه دار شدن اعتماد فرهنگیان به این صندوق عذرخواهی نکرده و هیچگونه توضیحاتی هم ارائه نداده است، ضمن اینکه وقتی فانی در مصدر وزارت حضور داشت در خصوص اتفاقات رخ داده در این صندوق طفره رفت و هیچگاه حاضر به روشنگری نشد.

از طرفی هم سید محمد بطحایی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود و به عنوان نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت می‌کرد نیز هیچگاه حاضر به پاسخ روشن و عذرخواهی از فرهنگیان و جامعه نشد.

و روز گذشته 18 آبان‌ماه فخرالدین دانش آشتیانی وزیر جدید آموزش و پرورش با صدور حکمی برای حسین فرزانه او را به سرپرستی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه منصوب کرد.

این انتصاب جدید بدون ذکر توضیحاتی بود و مشخص نشد که آیا بطحایی به خواسته خود و پس از یک هفته سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، از منصب معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی کناره‌گیری کرده یا وزیر آموزش و پرورش، خواستار این تغییر بوده است.

تا کنون هیچگاه اطلاعیه‌ای مبنی بر عذرخواهی آموزش و پرورش از جامعه فرهنگیان مبنی بر اتفاقات صندوق ذخیره روی خروجی این وزارتخانه قرار نگرفت و تنها با انتشار اطلاعیه و تکذیبیه، تلاش شد تا موارد نسبت داده شده به این صندوق توجیه شود. 

برداشت دوم؛ فرار رو به جلو

با رفتن فانی و بطحایی از هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، پازل رئیس و نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که باید پاسخگوی بسیاری از سوالات در خصوص این صندوق باشند، ناقص شد.

فانی و بطحایی در دوران حضور در هیأت امنا به عنوان رئیس‌ و نایب رئیس، هیچگاه در خصوص اتفاقات رخ داده در این صندوق به خصوص در این ماه‌های پایانی که دلنگرانی‌های زیادی برای فرهنگیان وجود داشت، شفاف‌سازی نکردند.

برداشت سوم؛ «اختلاس»، «تخلف» یا «بدهی معوق»؟

در روزهایی که مجلس شورای اسلامی، کمیته تحقیق و تفحص مجلس و دستگاه قضایی به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کرده‌اند، بحث‌های متفاوتی در خصوص حوادث رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح است.

در شرایطی که از فساد حداقل ۳۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰۰ میلیاردی نام برده می‌شد، وقتی رئیس جمهور برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی خود به صحن مجلس شورای اسلامی آمد تا از آنها دفاع کند، صحبت‌هایی هم از موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرد.

رئیس جمهور گفت: «دادگاه‌ها تنها نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند، نیروی اطلاعاتی نمی‌تواند به تنهایی با فساد مبارزه کند و دولت هم به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند و مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می‌شود و از نوجوانی شروع می‌شود. برای بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است. اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند؛ اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد».

برداشت چهارم؛ پذیرش «تخلف» در صندوق ذخیره توسط دولت

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دولت موضوع تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفت.

معاون اول رئیس جمهور که برای مراسم تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید آموزش و پرورش به سالن حجاب رفته بود، در میان صحبت‌های خود گریزی هم به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان زد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: «در بنگاه های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان تخلفاتی رخ داده است، از جمله این تخلفات در بانک سرمایه است.»

وی افزود: «46 درصد بانک سرمایه متعلق به این صندوق است و 8 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی نیز مربوط به بانک سرمایه است. کسانی که می خواهند با قلدری از بازگرداندن معوقات بانکی امتناع کنند، دولت حتماً این پول ها را از آنها پس خواهد گرفت و در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد. به فرهنگیان اطمینان می دهیم که دولت و قوه قضاییه بر موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان کنترل و نظارت خواهد کرد و پولی از فرهنگیان ضایع نخواهد شد».

به گزارش فارس، حال پس از گذشت روزها و گسترده شدن ابعاد فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و پس از مقاومت دولت در خصوص عدم اتفاقی در این صندوق، در نهایت معاون اول رئیس جمهور به وجود تخلف در صندوق ذخیره اشاره و از مبلغ 8 هزار میلیارد تومان هم سخن به میان آورد.

پرده پنجم/ آغاز تحقیق و تفحص از صندوق پر غصه فرهنگیان

بالاخره پس از مدت‌ها کار تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی به تصویب و آغاز شد.

حال و پس از اتفاقات و ابهامات و تخلفاتی که در صندوق فرهنگیان بروز و ظهور پیدا کرد، باید منتظر بود و دید که این موضوع ابعاد گسترده‌تری خواهد داشت یا خیر.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام «بدهی معوق» در خصوص اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: این مطلب که اینطوری گفته می‌شود به نظرم از سر عدم اطلاع کافی درباره تخلفاتی است که در این صندوق صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله کمیته تحقیق و تفحصی که تشکیل شده و کار را آغاز کرده است با دقت، وسواس و با لحاظ منافع فرهنگیان، بررسی می‌کند و در این راستا از کارشناسان خبره و زبده کشور که در حوزه بانکداری، سرمایه‌گذاری و حقوقی کار کرده‌اند و ورزیده هستند، استفاده می‌کنیم تا بتوانیم یک قضاوت کاملاً عادلانه، صادقانه و منطبق بر آنچه که آنجا اتفاق افتاده است، داشته باشیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی نتایج کلی و قطعی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر خواهد شد؟»، گفت: قانون پیش بینی کرده و 6 ماه در این خصوص فرصت داریم تا نتایج بررسی‌ها را اعلام کنیم، اما این زمان قابل تمدید است که امیدواریم در همان زمان 6 ماه نتایج را مشخص کنیم.

 در نهایت باید منتظر بود و دید که فساد و تخلف و مشکلات در صندوق ذخیره فرهنگیان با ورود دستگاه‌های نظارتی چه شرایطی پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه فخرالدین دانش آشتیانی وزیر جدید آموزش و پرورش نخستین برنامه کاری خود در این وزارتخانه را رسیدگی به وضعیت این صندوق اعلام کرده است.