رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جریان بازدید رئیس و دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  از تصویب نقشه پهنه های گسلی شهر تهران(مناطق 22گانه) در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد.

احمد صادقی با اشاره به چندین سال مطالعه بر روی شناسایی گسل های شهر تهران و تهیه نقشه پهنه های گسلی پایتخت و ضرورت رعایت ضوابط ویژه ساخت و ساز در حریم این گسل ها از جمله کیفیت ساخت و ساز، نوع کاربری و رعایت محدودیت بلندمرتبه سازی گفت: نقشه پهنه های گسلی شهر تهران پس از بررسی و تایید در کارگروه تخصصی زلزله و زمین لغزش لایه های زمین شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان زمین شناسی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارائه و در نشست اخیر این شورا کلیات آن به تصویب رسید که به این ترتیب علاوه بر بازنگری طرح تفصیلی برای اصلاح کاربری های این محدوده ها، ضوابط ویژه ساخت و ساز در این پهنه ها اعمال می شود.

علاءالدین بروجردی  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اهمیت نقش مردم در مدیریت بحران ، آموزش شهروندان را به عنوان یکی از ضروریات لازم در این زمینه نام برد و آن را شرط لازم برای گسترش فرهنگ مقابله با بحران دانست.

وی با اشاره  به تجربه آمادگی و آگاهی مردم بروجرد در زلزله سال 85 و در نتیجه بروز کمترین تلفات با وجود وسعت و شدت حادثه گفت: مردم باید بدانند که کشور ما زلزله خیر است و باید همواره از آمادگی لازم برخوردار بود. به عنوان مثال چادر صحرایی باید به یکی از اقلام ضروری هر خانواده ایرانی برای آمادگی اسکان اضطراری تبدیل شود و فرهنگ آمادگی ترویج شود.

وی تاکید کرد که رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما باید نقش بیشتری در ترویج و آموزش عمومی مردم و آشنایی آنها با حداقل ها ایفا نماید.

وی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری در این حوزه،  بر معرفی ظرفیت های مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان و انتقال این دستاوردها به سایر شهرهای کشور به منظور آگاهی مردم از اقدامات انجام شده و تامین حس آرامش و امنیت روانی تاکید کرد.

وی افزود: مجموعه برنامه ریزی های صورت گرفته و هماهنگی های انجام شده میان همه ارگان های مسئول قابل توجه و موجب قدردانی است.

وی همچنین تاکید کرد که مجلس نیز باید در تنظیم و تدوین لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه  برای تقویت و اجرای برنامه های مدون مدیریت بحران پایتخت و کشور ایفای نقش نمایند.

در ادامه نیز مصطفی کواکبیان و دکتر حشمت الله فلاحت پیشه  اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز بر ضرورت توجه به جایگاه ساختاری مدیریت بحران شهر تهران  و تعیین وضعیت بودجه تاکید و اهمیت ترویج فرهنگ آمادگی و پیشگیری در برابر سوانح و حوادث را یادآوری کردند.

مصطفی کواکبیان بر ضرورت توجه به ظرفیت های مبادی ورودی شهر برای تامین زیر ساخت های اسکان اضطراری تاکید کرد و در ادامه با اشاره به تدوین لایحه جدید مدیریت بحران پیشنهاد داد که در این قانون شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور ، مسئولیت مدیریت بحران تهران را عهده دار شود.

احمد صادقی رئیس این سازمان همچنین به تشریح اقدامات و برنامه های سازمان در حوزه های پیشگیری، آموزش و آمادگی ، ساختار مدیریت بحران در شهر تهران و سطح بندی آن تا سطح محلات پرداخت.

صادقی با توجه به بررسی لایحه قانون مدیریت بحران کشور در مجلس گفت: انتظار می رود که مجلس در تدوین و تصویب نهایی این قانون به نقش و توان شهرداری ها به ویژه تقویت جایگاه شهرداری تهران در ساختار مدیریت بحران توجه نماید چرا که این ضرورت بر اساس تجربه جهانی و توان اجرایی و بالای شهرداری در ایجاد هماهنگی و بهره گیری از ظرفیت های موجود در قانون قبلی گنجانده شده بود و این جایگاه نیاز به تقویت دارد.

وی با تقسیم بندی مخاطرات طبیعی شهر تهران به زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و کمبود آب همچنین خواستار توجه به حوادث ثانویه ناشی از وقوع هر یک از این  سوانح  شد.

دکتر صادقی در ادامه به تشریح تاریخچه تاسیس سازمان پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سطح بندی مدیریت حوادث، ساختار شکل گرفته در قالب ستاد مدیریت بحران در مناطق، نواحی و محلات پایتخت را تشریح کرد.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران همچنین به بیان عمده فعالیت های انجام شده، از جمله سامانه تخمین سریع خسارت، ساخت مجموعه های اسکان اضطراری و تهیه نقشه راه های اضطراری، اجرای مانورهای مدیریت بحران، تهیه نقشه مخاطرات طبیعی، اجرای طرح مدرسه آماده و راه اندازی خانه های دوام و ایمنی، نصب دستگاه های لرزه نگار و شتاب نگار و اجرای طرح های متنوع کاهش خطرپذیری و آموزش عمومی همراه با نقویت توان شهروندان در محلات تهران پرداخت.

در ادامه محسن نادی مشاور سازمان و سرپرست معاونت آمادگی ، مقابله و پدافند غیر عامل گزارشی از عملکرد شورای هماهنگی مدیریت بحران و نقش دهها سازمان مدیریت شهری و هم افزایی آنها در این شورا  ارائه  داد.