سمینار تخصصی مدیریت بحران با هدف بررسی روند مدیریت و بازسازی منطقه زلزله زده اهر ، هریس  و  ورزقان به همت ستاد مدیریت بحران منطقه یک برگزار شد.

کیوان فاتحی منش دبیر ستاد مدیریت بحران این منطقه در این باره برگزاری این سمینار گفت : در این همایش موضوعاتی همچون زلزله آذربایجان و روند بازسازی شهر ورزقان، زلزله آذربایجان و مدیریت بحران لرزه ای در شهرها، اسکان موقت و بازسازی منطقه زلزله زده، و روند و امداد و نجات در زلزله آذربایجان با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.

در این سمینار محمد رضا بهتاش مشاور و نماینده ی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این سمینار با اشاره به این که امنیت اجتماعی بعد از وقوع زلزله از الزامات خدمات رسانی و مدیریت بحران است،  افزود: بحث امنیت یکی از مهمترین ارکان کنترل شرایط بعد از وقوع حوادث غیر مترقبه است، همچنین بازسازی مناطق زلزله زده بر اساس نیاز شهروندان باید انجام شود و مدیریت شهری به صورت یکپارچه بتواند عمل کند.

وی گفت: آموزش های مدیریت بحران در همه شرایط یکسان نیست و باید بر اساس موقعیت ، نوع و محل حادثه متفاوت باشد و این تفاوت در آموزش های استاندار باید لحاظ شود.

سعید کارگران معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک نیز در این جلسه گفت: 40 درصد منطقه یک در مسیر کوهپایه قرار گرفته است و شمال تهران روی خط زلزله واقع شده بر همین اساس می توان گفت موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و طبیعی منطقه یک تا حدود زیادی شبیه مناطق زلزله زده اهر ، هریس و ورزقان است لذا از ماحصل این جلسه می توان در مقابله با حوادث مشابه در منطقه یک استفاده نمود.

کارگران تصریح کرد: 11 خانه در سراهای محلات منطقه یک فعالیت می کنند که 2 خانه آن به موضوعات بحران ، ایمنی و سلامتی می پردازد که می توان از نتایج این جلسه برای تقویت فعالیت این خانه ها بهره بگیریم .

گفتنی است بررسی اهمیت مدیریت بحران در شهرها، نحوه اسکان موقت و بازسازی منطقه زلزله زده و نحوه امداد و نجات در این مناطق از دیگر موضوعات مطرح شده در این سمینار بود .

این همایش با تلاش ستاد مدیریت بحران منطقه یک و با حضور کارشناسان سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،پژوهشکده سوانح طبیعی ، موسسه بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله ، شهرداری منطقه یک، بنیاد بین المللی امداد و نجات ایثار و سازمان های مردم نهاد برگزار شد.