براساس مصوبه هشتم تیرماه 1378، اختیاراتی از شورای شهر تهران به شهرداری تهران تفویض شد به طوری که شورا قسمتی از اختیاراتش را در سقف معاملات به شهردار تهران تفویض کرده است.

حال پس از 17 سال یک فوریتی برای لغو این مصوبه به امضای 22 نفر از اعضای شورای شهر رسید.

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در خصوص این مصوبه گفت: این مصوبه در دوره اول شورای شهر تهران به تصویب رسید.

به گفته وی، همین مصوبه که رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران از امضاکنندگان آن طرح در سال 78 بود در دوره آقای قالیباف که منتخب اصلاح‌طلبان نبود به یکباره به مسئله‌ای بحرانی و حیثیتی بدل شد تا آنجا که در اقدامی تعجب‌برانگیز در بدو امر درخواست دو فوریت مطرح شد که مختص موارد خاص، ضروری و بحرانی است و سپس با توجه به عدم وجود زمینه دو فوریت، یک فوریت لغو این مصوبه به امضای تعداد زیادی از اعضای شورا رسید که البته نکاتی دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر افزود: این مصوبه برای پیشبرد سریع اهداف اجرایی شهرداری، خدمات، معاملات و پروژه‌ها، حرکتی معقول و منطقی به شمار می‌رفت.

پیرهادی گفت: همچنین این مصوبه اجازه تفویض برخی اختیارات به شهرداران مناطق را به شهردار تهران می‌دهد که با عنایت به گستردگی و حجم فعالیت‌ها این امر نیز عقلایی و منطقی است.

وی با اشاره به اینکه لغو این مصوبه باعث توقف یا کاهش سرعت در اجرای پروژه‌های شهری خواهد شد، گفت: البته بعید به نظر می‌رسد هدف مطرح‌کنندگان این امر باشد.

پیرهادی افزود: جالب است پس از 17 سال رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان اقدام به جمع‌آوری امضا اما این بار برای لغو مصوبه مذکور کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح در کدام کمیسیون‌ها بررسی و پیشنهاد شده بود، گفت: یکی از نکات ناراحت‌کننده این قضیه، فقدان حتی یک برگ سند کارشناسی در 6 کمیسیون شورا به عنوان مقدمه لازم کار است که سبب شد امری که می‌توانست کارشناسی و با متانت و بی‌طرفی مطرح شود به جولان بی‌اخلاقی برخی افراد و مجموعه‌ها تبدیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شد اعضا به این نتیجه برسند که این طرح پس از 17 سال لغو شود و در این زمینه نامه‌ای امضا کرده‌اند، گفت: اولاً همه اعضا امضا نکردند ثانیاً برخی از کسانی که امضا کردند به صورت مشروط امضا کردند و به صورت صریح بیان کردند این امضا برای بررسی بوده نه لغو مصوبه ثالثاً در این چند سالی که از امر شورا گذشته به کرات دیده‌ایم که برای برخی اعضا منافع حزبی و گروهی بر منافع شهر و شهروندان ارجحیت دارد.

عضو هیأت رئیس شورای شهر گفت:‌سیاسی کردن در این قضیه آنقدر زشت و زننده است که جای تأسف و تأثر دارد؛ شخصی در یک زمان با شهردار وقت، هماهنگ و هم مسلک است و این مصوبه را امضا می‌کند و روز دیگر برای لغو آن تلاش می‌کند تا مبادا شهردار در سال آخر فعالیت بتواند پروژه‌های شهر را به موقع به اتمام برساند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که در این دوره شهرداری دیگر متمم ندارد، گفت: شفافیت مالی به نسبت به‌دوره‌های قبل قابل قیاس نیست اصلاحیه بودجه به یک چهارم رسیده نظام مالی و پرداختی به صورت سیستمی و کم خطاتر از گذشته پیگیری می‌شود.

وی در ادامه گفت: شهر بر مبنای برنامه 5 ساله اداره می‌شود اختیارات شخص شهردار به شدت کاهش یافته و بسیاری مسائل که نقاط پرامید و پرافتخار در این دوره مدیریت شهری است. حال این سؤال جدی مطرح است که لغو مصوبه اختیارات شهردار با چه نیتی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از هر دو طیف سیاسی یک فوریت طرح امضا شده است، گفت: امضاکنندگان اهداف مختلفی داشتند برخی دوستان با نگاه کارشناسی و بررسی منصفانه موافق بودند نه اهدافی که در برخی جاها عنوان شد و اطلاع دارم که اعضا هم از رویه پیش گرفته طراحان گلایه داشتند.

به گفته پیرهادی برخی اعضا مثل همیشه برای فشار سیاسی و املای دیکته شده افرادی بیرون از شورا پیگیر ماجرا بودند و برای ناکارآمد شدن شهرداری این طرح را ارائه کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت این طرح به کجا می‌انجامد گفت: این طرح حتی هنوز در هیأت رئیسه مطرح نشده و جای تأسف دارد که طرح نورسیده‌ای که می‌تواند فارغ از نتایج بررسی مثبت یا منفی باشد با اقدامات ناشایست و نامبارک روبه‌رو شد.

وی افزود: این طرح هنوز در دستور قرار نگرفته پس چگونه توپخانه تخریب‌گر خود را فعال کردند؛ از تخریب‌های پی‌درپی چه چیزی عاید شهر و شهروندان می‌شود؛ پاسخ فقط یک کلمه است، سیاسی کاری.