به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانمحمد مهدی رادفر متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: شیلگوز یا اسهال خونی تب‌دار از جمله بیماری‌های تب‌دار است که معمولاً به سرعت شروع شده و ابتدا با تب‌های بالا، لرز‌های شدید و اسهال حاد آبکی همراه است.

وی گفت: بعد از یکی دو روز حجم دفع اسهال کمتر می‌شود، اما دفعات آن بیشتر و همراه با دفع بلغم و خون، دل پیچه‌های شدید شده و همچنین علائمی نظیر ضعف، خستگی و بی حالی نیز می‌تواند بروز کند.

رادفر با بیان اینکه برای تشخیص شیلگوز، کشت مدفوع و اسمیر آن لازم است، تصریح کرد: همچنین برای پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت به ویژه در زمینه فردی و رعایت بهداشت آب و مواد غذایی بسیار مهم خواهد بود.

وی افزود: شیلگوز از جمله بیماری‌های به شدت واگیردار است و حتی اندکی باکتری می‌تواند موجب ابتلا‌ی فرد شده و تا مدت‌ها موجب بروز علائم و عوارض مختلف و حتی شدید در فرد شود.

رادفر با اشاره به لزوم درمان به موقع و مناسب شیلگوز، تاکید کرد: درمان نشدن شیلگوز عوارض خطرناکی به همراه داشته و در بسیاری از موارد می‌تواند موجب درگیری کبد، ریه و برخی دیگر از بافت‌های بدن شده و حتی زندگی فرد مبتلا را نیز تهدید کند.

وی گفت: طول دوره بیماری شیلگوز بستگی به زمان و نوع درمان آن دارد و در صورتیکه درمان به موقع صورت نگیرد بسیار خطرناک خواهد بود.

رادفر خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به شیلگوز در صورتیکه با درمان‌هایی نظیر درمان آنتی بیوتیکی و مراقبت‌های مناسب و همچنین پیگردهای دقیق کنترل شود، به احتمال زیاد ظرف مدت چند روز از شروع بیماری و بروز عوارض و علائم بهبود می‌یابد.