به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از کشف یک هزار و 830 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با سال 92 رشد 33 درصدی را نشان می دهد.
علی شمشیری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخددر که امروز (30 خردادماه) برگزرا شد، با بیان اینکه ریشه کنی معضل مواد مخدر ادعایی بیش نیست، گفت: اینکه کسی عنوان کند می‌تواند معضل مواد مخدر را در جامعه ریشه‌کن کند قطعا در حد یک ادعا است و انجام آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در صورت بسیج ملی و همت جمعی و نیز آگاهی تک تک اعضای خانواده‌های یک جامعه نسبت به این معضل تنها می‌توان این معضل و پدیده شوم را به حداقل آن رساند و ریشه‌کن کردن آن امکان‌‎پذیر نیست.

شمشیری اظهار کرد: در حال حاضر نیز با اقداماتی که در ایران در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته توانسته‌ایم کاهش خوبی در بحث این معضل اجتماعی داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید به خاطر داشته باشیم که با یک مافیای خلاق، به روز و با عمر بیش از هفت هزار سال (در عصر سومری‌ها تریاک عرضه می‌شده) طرف هستیم و این مافیای قدرتمند حالت تهاجمی داشته و حال آنکه سیستم ما تدافعی و مقابله‌ای است.

وی با بیان یانکه ایران امروز پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است، گفت: متاسفانه این باور وجود دارد که تنها نیروی انتظامی متولی اصلی مبارزه با مواد مخدر است و حال آنکه 22 دستگاه و نهاد عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند و هر دستگاه سهمی در این مبارزه دارد.

7 میلیون نفر در کشور با معضل اعتیاد درگیر هستند

شمشیری به وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در سطح کشور اشاره کرد و افزود: اگر برای هر نفر معتاد چهار عضو خانواده را در نظر بگیریم در حال حاضر هفت میلیون نفر در کشور با معضل اعتیاد درگیر هستند.

شمشیری با بیان اینکه مواد مخدر در هر هشت ساعت مرگ یک نفر را در کشور رقم می‌زند، اظهار کرد: اعتیاد بعد از تصادفات رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

طی سه دهه گذشته 4 میلیون نفر در بحث مواد مخدر دستگیر شدند

وی با بیان اینکه ایران در دوران جنگ تحمیلی 220 هزار شهید و 500 هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده است، گفت: در حال حاضر نیز در عرصه جنگ نرمی که امروز در پیش داریم در 30 سال پس از انقلاب 3750 شهید و 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر جان‌فشانی کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه اظهار کرد: در بحث دستگیری قاچاقچیان و معتادان نیز از ابتدای انقلاب تاکنون چهارمیلیون نفر دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این آمار با محاسبه افرادی است که چندین بار در زمینه قاچاق، توزیع و یا مصرف مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

شمشیری به اقدامات مطلوب ایران در زمینه مبارزه و مقابله با قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در این راستا طی برنامه چهارم توسعه هزار کیلومتر خاکریز، 200 کیلومتر سیم خاردار، 580 کیلومتر کانال و 98 کیلومتر دیوار بتنی در مرزهای شرقی کشور کشیده، نصب و یا حفر شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد : حال جای این سوال است که کدامیک از کشورهای مدافع حقوق بشر چنین اقداماتی را در این سطح وسیع برای مبارزه و مقابله با این معضل اجتماعی انجام داده‌اند.

شمشیری به اقدامات موثر در بحث مبارزه با مواد مخدر و بویژه مواد صنعتی روانگردان اشاره کرد و افزود: اقدامات ما در این زمینه به حدی بوده است که در ماه‌های اخیر قیمت هر کیلو شیشه پنج تا شش میلیون تومان افزایش داشته است و این نشان دهنده این است که عرصه بر قاچاقچیان این مواد تنگ شده و آنها که تا دیروز با ارزانترین قیمت شیشه را عرضه می‌کردند مجبور به افزایش قیمت این مواد شوند.

بیش از نیمی از معتادان کشور شاغل هستند

شمشیری در ادامه کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی و روانی، دسترسی، فشار دوستان، رفع درد و انجام کارهای سنگین را به ترتیب علل اصلی گرایش افراد به مصرف مواد مخدر در کشور عنوان کرد.

شمشیری با بیان اینکه بیکاری یکی از علل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر است، گفت: اما آمارها نشان می‌دهد بیکاری عامل اصلی در این زمینه نیست، زیرا 52.23 درصد معتادان کشور شاغل هستند و بخشی از بیکاران نیز به خاطر معضل اعتیاد از کار خود اخراج شدند.

وی اظهار کرد: همچنین جامعه معتادان کشور از سطح سواد خوبی هم برخوردار هستند و 36.67 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی دارند.

شمشیری تصریح کرد: در حال حاضر 5.65 درصد معتادان کشور بی‌سواد، 8.3 درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 11.76 درصد دارای تحصیلات راهنمایی، 37.86 درصد تحصیلات متوسطه، 15.22 درصد تحصیلات کاردانی و 21.45 درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 62.80 درصد جامعه معتادان کشور را افراد متاهل تشکیل می‌دهند.

کشف 1830 کیلو انواع مواد مخدر طی سال گذشته در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه از کشف 1830 کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال 1392، 33 درصد رشد داشته است.

وی همچنین از انهدام 53 باند مواد مخدر در استان و نیز دستگیری 6303 نفر در این رابطه در سال گذشته خبر داد.

به گفته این مقام مسئول در سال گذشته 181 طرح پاکسازی در مناطق آلوده استان انجام شده که این میزان 18 درصد نسبت به سال 1392 رشد داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته مبلغ شش میلیارد و 700 میلیون تومان از اموال قاچاقچیان مواد در سطح استان مصادره شده است.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در حال حاضر بین 50 تا 55 هزار نفر در سطح استان معتاد هستند.