به گزارش پارس به نقل از پارسینه در ایام اقامت ۱۷ روزه‌ حضرت معصومه(س) در قم،‌ میزبان ایشان فردی بوده است به نام «موسی بن خزرج»؛ از بزرگان و متمولین شهر. وی در باغ بزرگی زندگی می‌کرده است به نام «باغ بابلان». پس از فوت حضرت، موسی‌بن خزرج تصمیم می‌گیرد که ایشان را در سرداب خانه‌ خود در آن باغ دفن کند. (همین محل کنونی). بعد هم به یمن دفن ایشان در محل باغش تصمیم ‌می‌گیرد تمام آن‌جا را که شامل میدان آستانه تا چهارراه بازار کنونی می‌شده است وقف گورستان مسلمین کند.

۲- در دوران پهلوی قانونی تصویب می‌شود که به موجب آن باید گورستان‌های متروکه به شهرداری‌ها تعلق گیرند. شهرداری قم نیز در اجرای این قانون آن منطقه را که دیگر گورستان متروکه شده بوده تصاحب کرده و در آن‌جا اقدام به تأسیس ساختمان شهرداری می‌کند و بعدها نیز فرمانداری قم در آن منطقه ساخته می‌شود. پس از سال‌ها این دو بنا نیز تخریب و پاساژ الغدیر جای فرمانداری و شهرداری را می‌گیرد.

635692680638897112
۳- بعد از انقلاب؛ سازمان اوقاف از شهرداری شکایت می‌کند که از آن‌جا که این محدوده وقفی است، بنابراین زمین متعلق به سازمان اوقاف است نه شهرداری. بدین ترتیب موضوع در دادگاه بدوی مطرح می‌شود و دادگاه به نفع سازمان اوقاف رأی داده و حکم به خلع ید شهرداری می‌دهد که شهرداری از آن تجدیدنظرخواهی کرده و پرونده به دادگاه تجدیدنظر می‌رود. که در این حین "آستانه مقدسه” به پرونده ورود پیدا می‌کند و مدعی می‌شود که این محدوده اصلا نه متعلق به شهرداری است و نه سازمان اوقاف. بلکه بطور خاص وقف آستانه مقدسه شده است.
عاقبت دعوای حقوقی بین این سه نهاد حکومتی هنوز مشخص نیست، اما نکته جالب این است که پاساژ الغدیر تنها پاساژی است که در آن امامزاده وجود دارد.