شاید تا یک ده پیش فکر نمی‌کردیم که هواپیماهای بدون سرنشین یا drone اینقدر کار برد نظامی پیدا کنند و برای مأموریت‌ها شناسایی و یا عملیاتی استفاده شوند. اما به تازگی کارهایی برای ساختن نسخه بسیار کوچک این هواپیماها در حال انجام است.

در یکی از این اقدامات یکی از مراکز پژوهشی ارتش آمریکا به نام Natick Soldier یک طراحی مفهومی آماده کرده است که در مشت دست جا می‌شود و فقط ۱۶ گرم وزن دارد و می‌تواند نیم ساعت تمام به صورت عمودی و افقی پرواز کند.

chrkhbaljibi

این «درون» سه دوربین دارد و می‌تواند به صورت زنده و جاری ویدئوهای خود را برای کاربران خود پخش کند.

ایده کلی این است که در میدان نبرد، دسترسی به این «درون»ها برای واحدهای کوچک نظامی  حتی یک سرباز منفرد، ممکن شود.

هنوز باید کارهای زیادی روی آن انجام شود، تا توانایی دوربین‌های آن و نیز قابلیت کنترل آن در بیرون و درون ساختمان‌ها ارتقا پیدا کند.

در صورت تکمیل، این پرنده‌های کوچک در جین مأموریت‌ها، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی از پشت خطوط مبارزه بدهند، وارد ساختمان‌ها شوند و محل اختفای تک‌تیراندازها را مشخص کنند. شاید هم روزی مچهز به اسلحه مرگ‌باری شوند.

chrkhbaljibi1

گرچه به خاطر کوچکی این «درون»ها، شناسایی آنها دشوارتر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که به خاطر آسیب‌پذیری نسبی و استفاده گسترده، احتمال اینکه آنها به دست نیروهای متخاصم با آمریکا بیفتند بیشتر باشد، بنابراین شاید یکی از مشکلات آنها این باشد که فناوری آنها خیلی زود به دست دیگر کشورها خواهد افتاد!