پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فاجعه اندوه‌بار و جان‌سوز منا که به کشته و مجروح شدن هزاران نفر از مسلمانان و ازجمله صدها نفر از هم‌وطنان ایرانی منجر شد، برگی دیگر از پرونده قطور بی‌لیاقتی خاندان سعودی حاکم بر سرزمین حجاز و  شهرهای مقدس مکه و مدینه است؛ پرونده ننگینی که در طول چند دهه گذشته به هدر رفتن خون چندین هزار نفر از مسلمانان و آسیب دیدن چهره منور اسلام در جهان انجامیده است. و هر روز اخبار تاثربرانگیزی از این واقعه مخابره می شود.

۱۴۴کشته، ۸۵ مجروح و ۳۲۳ مفقود ایرانی در حادثه منا/ به تصویر کشیدن عکس‌های اجساد در 4 نقطه از شهر مکه برای شناسایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، معاون سازمان حج و زیارت از ۱۴۴کشته، ۸۵ مجروح و ۳۲۳ مفقود ایرانی در حادثه منا خبر داد و گفت: قرار است عکس‌های بدست آمده از سردخانه‌ها در 4 منطقه از مکه به نمایش درآید.

حمید محمدی در خصوص آخرین آمار کشته شدگان، مصدومان و مفقودان حادثه رمی جمرات را اظهار کرد:  تا این لحظه 144 کشته‌، 85 مصدوم و مجروح و 323 مفقودی گزارش شده است.  

وی در ادامه با بیان این مطلب که شب گذشته عکس‌ها را در هتل‌های مکه به مدیران کاروان نشان داده شده که نتیجه آن افزایش کشته شدگان است، افزود:  قرار  است امروز نیز عکس‌هایی که از سردخانه‌ها به دست آمده در 4 نقطه از شهر مکه که هتل‌های زائران مستقر است به کاروان‌هایی که بیشترین مفقودان را داشته نشان دهیم.

فاجعه منا (7)

انتقال پیکر جان باختگان حادثه منا تا چند روز آینده/ آغاز بازگشت حجاج از فردا

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور از آغاز بازگشت حجاج سرزمین وحی از فردا 6 مهر ماه خبر داد و گفت: عملیات بازگشت زائران با ۲۱۸ پرواز تا ۲۶ مهر ماه ادامه دارد.

به گزارش پارس، منوچهر سپاسی با اشاره به آغاز پروازهای بازگشت حجاج ایرانی از فردا (دوشنبه ۶ مهرماه) به کشورمان اظهار کرد: زائران خانه خدا با ۲۱۸ پرواز شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما)، ماهان و سعودی به کشور باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۹ پرواز از سرزمین وحی وارد کشور می‌شود، افزود: حدود ۶۴ هزار زائر ایرانی تا ۲۶ مهرماه به کشور باز می‌گردند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: نخستین پرواز زائران بیت‌الله الحرام طبق برنامه ساعت ۱۱ روز دوشنبه در فرودگاه امام (ره) به زمین خواهد نشست.

سپاسی ادامه داد: عملیات بازگشت حجاج نیز همانند عملیات رفت به مقصد ۱۹ فرودگاه امام خمینی(ره)، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه، ساری، گرگان، اهواز، رشت، بندرعباس، کرمان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، اردبیل، زاهدان، زنجان و همدان خواهد بود.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور همچنین درباره زمان بازگشت جان باختگان حادثه منا به کشورمان گفت: قرار بود فردا همزمان با بازگشت حجاج، پیکر جان باختگان نیز به کشور بازگردند اما به دلیل شناسایی کامل مفقودان و انجام فرآیند حقوقی فردا به کشور منتقل نمی شوند و احتمالا پیکر مطهر زائران تا چند روز آینده به کشور انتقال می‌یابد.

فاجعه منا (8)

استفاده از گاز سمی در فاجعه منا

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به عمدی بودن بروز حادثه روز عید قربان در سرزمین منا اظهار داشت: تعمدی بودن این حادثه کاملا ثابت شده است؛ اولا سوء مدیریت مقامات رژیم عربستان و حضور نابهنگام محمد بن سلمان وزیر دفاع و فرزند شاه عربستان با کاروانی 300نفره و 200 اتومبیل در منا که منجر به بسته شدن گذرگاه های منتهی به منا شده یکی از مسائلی است که منجر به این حادثه شده است.

هانی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل تصاویر دریافت شده از حادثه نشان می دهد که عاملی انسانی در شکل گیری این حادثه دردناک موثر بوده است؛ برآیند گزارشات و تحلیل اجساد قربانیان حادثه حاکی از آن است که نوعی مواد سمی ناشناخته علیه حجاج بیت الله الحرام در منا بکار گرفته شده است؛ وضعیت اجساد و اینکه این اجساد هیچگونه شکستگی در ناحیه جمجمه و استخوان وجود نداشته و همچنین سن تقریبی اکثر جان باختگان بین 25 تا 40 سال است، یعنی سنینی که مقاومت بدن بسیار بالاست نشان می دهد که نوعی گاز سمی استنشاق کرده  ند.

وی در تشریح انگیزه های انجام چنین فاجعه ای از سوی مقامات سعودی تصریح کرد: عوامل نفوذی عربستان بخاطر جریان های رقیب قدرتمند میان دوطیف السدیری والشِمَری با اشاره یک یا دو تن از مقامات عربستان دست به این کار زدند و مواد سمی و شیمیایی را در جریان تجمع فشرده حاجیان در منا  پخش کردند واین مسئله به این حادثه منجر شده است؛ باید اجساد قربانیان تجزیه و تحلیل شود، مجروحان شهادت بدهند و خون مجروحان و قربانیان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا مشخص شود چه نوع گاز سمی که برای اولین بار استفاده می شود، بکار گرفته شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در همین زمینه افزود: بخاطر وجود اختلاف میان دستگاه حاکمیت سعودی برخی طیف ها قصد دارند طرف مقابل را از دستگاه حاکمیتی و اجرایی خارج کنند؛ اختلافات زیادی که میان فرزندان ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان و ملک سلمان پادشاه کنونی سعودی وجود دارد به بروز این حوادث منجر شده و بسیاری از اتفاقات و ترورهای اخیر عربستان برآیند وجود اختلاف میان طیف های حاکم عربستان است و قربانیان جنگ قدرت میان این طیف ها حجاج بیت الله الحرام هستند؛ به همین دلیل باید سازمان همکاری های اسلامی و کشورهای اسلامی از طریق تشکیل شورای اسلامی اداره امور حج را به عهده بگیرد و این جریان های درگیر در عربستان را از مناسک حج دور کند.

فاجعه منا (9)

وزیر خارجه عربستان دیدار با ظریف را رد کرد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که در نیویورک بسر می برد، با هدف خوداری از ارایه توضیحات در باره حادثه مرگبار در " رمی جمرات " درخواست دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با وی را رد کرد.

به گزارش پارس، روزنامه عربستان الحیات به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مدعی شد که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان درخواست شفاهی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را برای دیدار نپذیرفت.

این روزنامه به نقل از منابعی که نامشان را فاش نکرد گزارش داد که وزیر خارجه ایران به طور شفاهی خواستار مذاکره با الجبیر شده بود ولی وزیر خارجه عربستان این درخواست را رد کرد زیرا این درخواست شفاهی را خارج از عرف دیپلماتیک دانست.

اگر عربستان میخواهد صادق باشد، تصاویر دوربین های مدار بسته را دراختیار رسانه ها قرار دهد

یک تحلیلگر جهان عرب در باره بی کفایتی عربستان در برگزاری مراسم عبادی حج گفت: سران آل سعود سعودی به دلیل مدیریت افراطی و فساد شناخته شده هستند و همین مشکل نیز حادثه مرگبار در " رمی جمرات " را بوجود آورد.

فاجعه منا (10)

جزئیات جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره حادثه منا با حضور امیرعبداللهیان

معاون عربی و آفریقای وزرات امور خارجه در جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد، نمایندگان را در جریان آخرین جزئیات حادثه منا و اقدامات دستگاه دیپلماسی قرار داد.

به گزارش پارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزرات امور خارجه در جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد، نمایندگان را در جریان آخرین جزئیات حادثه منا و اقدامات دستگاه دیپلماسی قرار داد.

وی مسئولیت حادثه را صرفا متوجه عربستان سعودی دانست و بر ضرورت پاسخگوئی مسئولانه عربستان سعودی و پذیرش پیامدهای آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در تماس مستمر با مقامات سعودی اکنون ایران اولین کشوری است که آمار دقیقی از جان باختگان، مفقودین و مجروحین در اختیار دارد و امیدوارم از اواسط هفته جاری عملیات انتقال پیکر مطهر جان باختگان به کشور انجام شود.

فاجعه منا (11)

ستاد ویژه پذیرش مصدومین حادثه منا تشکیل شد/ انجام مراقبت‌های کنترل عفونی و خدمات تریاژ فرودگاهی

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از تشکیل ستاد ویژه پذیرش بیماران حادثه منا خبر داد و گفت: این ستاد تا خارج شدن مکه مکرمه از حالت بحرانی و پس از بازگشت حجاج به کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پارس، امین صابری‌نیا از تشکیل  ستاد ویژه پذیرش مصدومین حادثه منا  خبر  داد و گفت:  جلسه اضطراری ای توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و اداره کل نظارت برای بررسی و برنامه ریزی به منظور چگونگی پذیرش حجاجی که در سانحه غمبار منا دچار آسیب و جراحت شدند، تشکیل شد.

وی با بیان این‌که در این ارتباط دو موضوع در نظر گرفته شد، گفت: نخست اینکه مقرر شده این ستاد در حالت آماده باش باشد تا چنانچه سازمان حج و زیارت به نیروهای متخصص اعلام نیاز کرد، بتوانیم این نیروها را در اختیار آنها قرار دهیم تا زمانی که عربستان از وضعیت قرمز خارج شود.

صابری نیا افزود: موضوع دوم در مورد بیمارانی است که نیاز فوری به درمان دارند که باید  از طریق مرکز کنترل و هدایت بحران (EOC) هماهنگی های لازم با فرودگاه ها برای اعزام بیمار و شرح وضعیت بیماری انجام شود. در این مرحله «ای او سی»، از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات بیمارستانی اطلاعات لازم درباره نوع بیماری، محل سکونت بیمار و شهری که بیمار سکونت دارد را در اختیار ستاد قرار می دهد تا بیمار از طریق سیستم هدایت انتقال بیمار به بیمارستان مربوطه منتقل شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: این اطلاعات برای ارائه خدمات به اداره کل نظارت و اعتباربخشی نیز ارسال می شود تا زائران به علت جراحتی که دیده اند دچار آسیب نشوند.

فاجعه منا (12)

وی افزود: همچنین مصدومینی که خدمات درمانی دریافت کرده‌اند و پس از انتقال به کشور به پیگیری درمان نیاز دارند، اسامی این افراد نیز از طریق سازمان حج و زیارت به «ای او سی» وزارتخانه اعلام می شود تا ادامه روند درمان از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهر محل سکونت بیمار دنبال شود.

صابری نیا خاطر نشان کرد: گرچه افراد مصدوم در بیمارستان های عربستان مداوا می شوند اما این حرکت، نوعی اقدام حمایتی به منظور کنترل بیماری های عفونی و مراقبت های پیشگیرانه است که شیوه نامه آن به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال می‌شود.

صابری نیا در مورد هزینه درمان بیماران حادثه منا گفت: سعی می شود خدمات به صورتی ویژه و مناسب برای زائرین ارائه شود و پوشش حمایتی کاملی داشته باشد.

رئیس مرکز خدمات و فوریت‌های پزشکی کشور در مورد خدمات تریاژ فرودگاهی نیز گفت: با توجه به بیماری هایی که در عربستان وجود دارد، شیوه نامه ای تعریف شده و طبق آن در تمام 19 فرودگاه کشور که حجاج بازمی گردند، پایگاه‌های بهداشتی مستقر شده‌اند تا در صورتی که بیماری دچار مشکلات تنفسی باشد براساس این شیوه نامه عمل کنند و خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی ارائه و به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه‌ها منتقل شوند.

به گفته صابری نیا این خدمات برای زائران مجروح حادثه منا نیز لحاظ شده و مراقبت های کنترل عفونت برای این دسته از زائران اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت ها پزشکی کشور در خاتمه تصریح کرد: این ستاد به صورت روزانه فعال بوده و طبق هماهنگی های لازم با ارگان های امدادی، تا زمانیکه وضعیت زائرین در مکه مکرمه از حالت بحرانی خارج نشود به کار خود ادامه خواهد داد.

فاجعه منا (2)

اگر عربستان میخواهد صادق باشد، تصاویر دوربین های مدار بسته را دراختیار رسانه ها قرار دهد

یک تحلیلگر جهان عرب در باره بی کفایتی عربستان در برگزاری مراسم عبادی حج گفت: سران آل سعود سعودی به دلیل مدیریت افراطی و فساد شناخته شده هستند و همین مشکل نیز حادثه مرگبار در " رمی جمرات " را بوجود آورد.

به گزارش پارس، "علی الاحمد" که در گفت وگو با شبکه "بی بی سی" انگلیسی شرکت کرده بود، با اعلام این مطلب افزود: صحنه های منا و مسیر تنگ برای حرکت زائران را همه مشاهده کردند.

وی بیان کرد: یکی از علل ایجاد چنین صحنه های دلخرشی را اگر بخواهیم تشریح کنیم  است که شاهزادگان عربستان یا وابستگان آنان که  چادرها را اجاره می دهند، پول زیادی به دست می آورند و نتیجتا قصدشان این است که فضای بیشتری برای اجاره دادن داشته باشند. این مسیرها می تواند بزرگتر شود و به زائران اجازه دهد که در سلامت مناسک حج را برگزار کنند.

علی الاحمد در ادامه گفت: اگر سران سعودی می خواهند در این زمینه صادق باشد، تصاویر دوربین های مدار بسته را بدون تدوین در اختیار رسانه ها قرار دهد.

این تحلیلگر جهان عرب افزود: صدها دوربین مدار بسته در این مکان وجود داشته است. آنها می توانند تصاویر این دوربین ها را بدون تدوین در اختیار رسانه ها قرار دهند و اجازه دهند جهان ببیند دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: سران عربستان همچنین باید به کشورهای مسلمان و خانواده های قربانیان اجازه دهند در تحقیق در این زمینه باشند. بنابراین همه کسانی که بر اثر این حادثه آسیب دیدند این حق را دارند شامل تحقیقات شوند.

فاجعه منا (3)

رادیو کانادا: سعودیها برای مدیریت مراسم حج با مشکلات عمده ای روبرو هستند

رادیوکانادا گزارش داد: فاجعه کشته شدن هفتصد و هفده زائر در مراسم حج به خوبی نشان می دهد مسئولان عربستان سعودی برای مدیریت جمعیت عظیمی که قصد زیارت مهمترین مکان مقدس اسلام را دارند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

به گزارش پارس، شمار زائران حج هر ساله در حال افزایش است و طی بیست سال گذشته ، شمار زائران دو برابر شده است.

حدود پانزده میلیون نفر در سال به شهر مقدس مکه سفر می کنند که سه میلیون نفر از آنها در موسم حج وارد این شهر می شوند.

بنا بر اعلام منابع سعودی ، سیل بازدیدکنندگان آنها را وادار به انجام امور نوسازی کرده است.

از سوی دیگر، طرح هایی برای گسترش مسجدالحرام در حال اجراست که از سال دو هزار و یازده با هزینه بیست و یک میلیارد دلار شروع شده و مساحت مسجد الحرام را تا چهارصد هزار متر مربع افزایش خواهد داد.

این امر امکان پذیرش یک میلیون و دویست هزار زائر دیگر را فراهم می کند.

طرح های گسترش منطقه اطراف کعبه امکان طواف صد و پنجاه هزار زائر را فراهم می کند.

از طرف دیگر مجتمع عظیمی شامل برجی به ارتفاع ششصد و یک متر ارتفاع ، مجتمع تجاری پنج طبقه ، ایستگاههای طبقاتی و اقامتگاههای لوکس در نزدیکی مسجد الحرام ساخته شده است.

در راس این برج که سومین ساختمان بلند دنیاست ، ساعتی عظیم قرار دارد که قطر صفحه آن به چهل و شش متر می رسد.

این طرح های گسترش و نوسازی باعث سلب مالکیت از هزاران مالک در اطراف مسجد الحرام شده است.

فاجعه منا (4)

برخی معترضند این اقدامات موجب تخریب مکانهای تاریخی و از بین رفتن روح شهر شده و آن را به لاس وگاسی نو تبدیل خواهد کرد.

بنا بر اعلام انستیتو گلف مستقر در واشنگتن و بنیاد تحقیق درباره میراث اسلامی در انگلیس ، بیش از نود و پنج درصد از ساختمان های هزاره در طی سالهای گذشته در مکه تخریب شده اند.

از جمله مکانهایی که در سالهای گذشته تخریب شده اند یا در حال تخریب شدن هستند می توان به تخریب قلعه اجیاد در سال دو هزار و دو ، ساخته شده در دوران عثمانی در اواخر قرن هجده ، تخریب منزل همسر اول پیامبر اسلام و تبدیل آن به دستشویی عمومی ، تخریب ستون عثمانی و عباسی متعلق به قرن هفده میلادی ، تخریب بیت المولد النبوی ، محل تولد پیامبر اسلام و تخریب خانه ابوبکر، اولین خلیفه اسلام اشاره کرد.

بی بی سی/سعودیها درمدیریت زائران توجه کافی به مسائل اولیه انسانی نشان نداده اند

10 شبکه تلویزیونی بی بی سی با اشاره به انتقاد رئیس جمهور ایران از عربستان سعودی تصریح کرد این انتقاد جمعی فزاینده از عملکرد سعودیها فقط به ایران محدود نمی شود و بسیاری معتقدند سازمان دهندگان سعودی حج در مدیریت جمعیت کثیر زائران توجه کافی را به مسائل اولیه انسانی نشان نداده اند .

به گزارش پارس، شبکه خبری تلویزیونی بی بی سی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای شدت بخشیدن به حملات کشورش به عربستان سعودی استفاده کرد.

این حملات پس از حادثه مرگبار روز پنجشنبه گذشته در مراسم امسال حج در عربستان سعودی آغاز شده است.

اکنون مشخص شده است 769 نفر در این حادثه فاجعه بار کشته شدند که دست کم 130 نفر از آنها شهروندان ایرانی بودند.

سباستین آشا ، گزارشگر بی بی سی در گزارش خود در این باره گفت در حالی که زائران حج زیر سایه فاجعه روز پنجشنبه در حال به پایان رساندن آخرین مراحل مناسک امسال هستند، مناقشه میان سعودی ها و ایران بر سر مسئول این فاجعه شدت یافته است.

ایران دست کم 130 نفر از زائران خود را در این فاجعه از دست داد اما این خشم ابعاد و انگیزه های سیاسی نیز دارد، چرا که کشمکش ایران با عربستان بر سر سلطه منطقه ای هفته به هفته شدیدتر می شود.

فاجعه منا (5)

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس: حوادث اخیر مکه شوق خانواده‌های چشم انتظار حجاج را به یاس تبدیل کرد/بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مراسم حج به حیثیت مسلمانان لطمه زد

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه حوادث اخیر مکه شوق خانواده‌های چشم انتظار حجاج را به یاس تبدیل کرد، گفت: ما از هر اقدامی که در جهت اعتراض به بی‌کفایتی متولیان برگزاری مراسم حج و دفاع از حیثیت جهان اسلام باشد، حمایت می‌کنیم چراکه دو حادثه اخیر مکه، مسلمانان را در مقابل بدخواهان و بلاد کفر تحقیر کرد.

به گزارش پارس، حوادث اخیر مکه شوق خانواده‌های چشم انتظار حجاج را به یاس تبدیل کرد/بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مراسم حج به حیثیت مسلمانان لطمه زدحمیدرضا پشنگ عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی میزان ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری و خانواده‌های داغدار حادثه منا اظهارکرد: متاسفانه انجام مراسم مناسک حج که یکی از مهم‌ترین فرایض دینی ما بشمار می‌آید امروز زائران حرم امن الهی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است کمااینکه حوادث اخیر شوق خانواده‌های چشم انتظار حجاج را به یاس تبدیل کرد.

وی افزود: شواهد و قراین موجود بیانگر بی‌تدبیری و بی‌کفایتی آل سعود در برقراری امنیت برای مهمانان خانه خدا و برگزاری مناسک حج است و عمق فاجعه‌ای که اخیر در منا رخ داده تا جایی بوده که هر وجدان بیداری را به درد آورده است.

فاجعه منا (6)

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: آل سعود باید بدانند برای قصوری که در هدایت زائران مکه مکرمه انجام داده‌اند حق‌الناس به گردن آنها مانده و روزی در مقابل رب العالمین برای عدم اجرای وظایف شرعی و قانونی خود پاسخگو خواهند بود.

پشنگ خاطرنشان کرد: ما با اقتدار به سوءمدیریت دولت عربستان سعودی اعتراض خواهیم کرد ضمن اینکه پیگیر حق و حقوق هموطنان خود هستیم و از هر اقدامی که در جهت اعتراض به بی‌کفایتی متولیان برگزاری مراسم حج صورت گیرد و از حیثیت جهان اسلام دفاع کند، حمایت می‌کنیم چراکه دو حادثه اخیر که پی در پی در مکه برای حجاج اتفاق افتاد مسلمانان را در مقابل بدخواهان و بلاد کفر تحقیر کرد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: آل سعود باید بپذیرند که نتوانسته‌اند به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند بنابراین تصمیم کشورهای اسلامی برای ایجاد شورای مشترک به منظور مدیریت مراسم حج قابل تقدیر بوده و ما هم از این حرکت به طور قطع حمایت کرده و برای مراقبت از هموطنانمان به این جمع خواهیم پیوست.